תמונת המצב המצטיירת מדבריהם של צעירים סעודים בשיחה פנים אל פנים נראית שונה מתמונת המצב הסעודית שמצטיירת אצלנו. הם מעורים מאוד, סקרנים ומשכילים, כשמרביתם למדו בחו"ל ודוברי שפה זרה אחת לפחות. אלה הם נבחריו של יורש העצר בן סלמאן לכהן לצידו, וידיהם הן שכותבות את הדיווחים השוטפים ואת תקצירי הפגישות. אלה הידיים שגם ינסחו עבורו את ההחלטות המדיניות־כלכליות־חברתיות. בן סלמאן לא פועל לבד – מסביבו מתרוצצת חבורה מרשימה.
כדי להגיע לתפקיד בכיר בארמונו של היורש, שמכהן כשליט בפועל של סעודיה, יש להצטיין בשלוש תכונות ייחודיות: להפגין נאמנות מלאה, דיסקרטיות, לא להדליף ולהיזהר מרכילויות. יש להיות מחויב להעביר כל מידע והתרשמות, ופרטי שיחות שניהלת עם גורמים זרים ללשכה המרכזית. בין אם הנסיך יקרא ובין אם ישליך לפח בחוסר עניין, חובה לדווח.
1 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
מדהים לגלות איך הצעירים המשכילים האלה מכירים, אמנם מרחוק, את ישראל. הם כבר יודעים מהו קיבוץ ואיך מתנהלים החיים בכפרים הערביים כאן. הם יודעים להבחין בין האוכלוסייה הדרוזית למיעוט הבדואי. הם גם מודעים לפער המעמדות בין המגזר היהודי למיעוט הערבי בישראל. ואפילו, הם מתעקשים ללמוד ולהבין עוד יותר מיהו מנסור עבאס – ואיך הצליח להתחבב כל כך על הישראלים. "נזמין אותו, כמובן", יסבירו בני שיחי הסעודים: "רק שהעניינים יירגעו".
הדור החדש של סעודיה, באלפיון העליון, מצטייר כדור מעודכן ובטוח בעצמו. הם מתהלכים בתחושה שסעודיה תפסה את מקומה של מצרים כמנהיגת העולם הערבי, אבל השאירה לנשיא א־סיסי את הכבוד. נתחים ממצרים כבר נקרעו בשנה האחרונה בגלל המשבר הכלכלי, והם עברו לניהול בידי סעודיה ואיחוד האמירויות.
בן סלמאן לא התרשם לטובה מהדלפת הפגישה החשאית בינו לבין נתניהו בנובמבר 2020, ומההדלפה של תהליך הנורמליזציה. זה לא שישראלים לא הגיעו לסעודיה לפני נתניהו ואחריו. אבל גולת הכותרת נקבעה שם.
בפעם ההיא, מעיר באוזניי הבכיר מריאד בחיוך מריר, הפגישה בסעודיה לא הודלפה לתקשורת הזרה אלא ישירות לעיתונאי המחמד של לשכת נתניהו
נתניהו לא הספיק לנחות בישראל, וכבר הפרטים המפתיעים זלגו לתקשורת. בפעם ההיא, מעיר באוזניי הבכיר מריאד בחיוך מריר, הפגישה בסעודיה לא הודלפה לתקשורת הזרה אלא ישירות לעיתונאי המחמד של לשכת נתניהו.
סעודיה, שחידשה את היחסים עם איראן אחרי שנים מרות של התחשבנויות, הוצאות להורג ומאסרים כבדים לגולים איראנים שהסתננו לשטחה, לא ביצעה מהלך משמעותי כלפי משמרות המהפכה או כוח קודס. בשום פנים ואופן לא מדובר ביחסים חמים ובשיתופי פעולה – מדובר ביחסים רופפים, רק שהושם "קץ העוינות".
בהקשר זה, אין לשכוח את נוכחותה האווירית של סעודיה בתרגיל מעל שמי ירדן, השתתפותה בתמרונים אוויריים ביחד עם מטוסי חיל האוויר הישראלי, והחלפת מסרים בין הגנרל מהקריה בתל־אביב לבין עמיתו מבסיס חיל האוויר בריאד.
עכשיו העיניים הסעודיות נשואות לעסקאות נשק עם הממשל האמריקאי ומטוסי קרב, לשיתופי פעולה מודיעיניים (גם לסעודים יש מה לתרום) עם ה־CIA ועם סוכנויות ביון נוספות. גם המוסד הישראלי נמצא בתמונה.
לפי היועצים המקורבים, חימום היחסים הפומבי עם תל־אביב נדחה לאחרי הבחירות אצלנו, מתי שיהיו. לבן סלמאן זה לא בוער, ואולי יתרחש נס ותיבחר דמות אחרת אצלנו. אם לא יקרה – הסעודים צפויים לחזור לנתניהו, אלא שהפעם הוא יידרש להתחייב מראש לשמור על איפול מלא.
פורסם לראשונה: 00:00, 20.08.24