לאחרונה העביר אגף המודיעין הערכה מתריעה למערכת הביטחון, לפיה צפויה הסלמה ביו"ש, אולי אפילו בממדים של אינתיפאדה, שבמסגרתה יהיו פיגועי מטען ופיגועי התאבדות בישראל. יכול להיות שהפיגוע שלשום (ראשון) ליד בית כנסת בתל אביב מהווה למעשה סימן נוסף, אחד מיני רבים, שצריך להתייחס ברצינות רבה להתרעה על הסלמה חמושה צפויה ביהודה ושומרון.
תיעוד רגע הפיגוע ברחוב הלח"י בתל אביב

ב-2022-2023 היו פיגועי מטען של פלסטינים בתחומי הקו הירוק, אבל המטען שהופעל ביום ראשון נשא את כל טביעת האצבעות של יוזמות הטרור בשטחים שלגביהן פורסמה ההתרעה. המטען היה חומר נפץ רב-עוצמה מתוצרת בית, כנראה מהסוג שבו השתמשו המחבלים המתאבדים באינתיפאדה השנייה. המחבל שביצע את הפיגוע בא מצפון השומרון, שם נמצאים מוקדי ההסלמה החמושה.
בניגוד לאינתיפאדות, שהיו התפרצויות געשיות עממיות ספונטניות כתוצאה מאירועים ספציפיים שהוציאו פלסטינים לרחובות, ההסלמה הנוכחית מתפתחת בהדרגתיות וכל פעם נוספים לה אלמנטים חדשים. למעשה, ההסלמה החלה עוד לפני 7 באוקטובר (מה שאילץ את צה"ל לשלוח יחידות לוחמות מהקו בעזה לתגבר ביו"ש) .
מה שהשתנה מפרוץ המלחמה זה השימוש האינטנסיבי במטענים, והמוטיבציה שגברה בקרב הצעירים במחנות הפליטים, כנראה כתוצאה מהמלחמה ברצועת עזה. השימוש במטעני גחון ומטעני צד נעשה לפני 7 באוקטובר, אבל הוא גבר מאוד בכמות ובאיכות בתקופת המלחמה. המוטיבציה שגברה נובעת מכך שכמעט לכל משפחה פלסטינית ביהודה ושומרון יש קרובי משפחה בעזה. זהו תמריץ מוטיבציה שאסור להתעלם ממנו בשיקולים לגבי המשך המלחמה וחלוקת כוחו של צה"ל בין הזירות השונות.
2 צפייה בגלריה
yk14045243
yk14045243
זירת הפיגוע, ביום שאחרי
(צילום: קובי קואנקס)
וישנו גם הטרור היהודי, שלא רק מתסיס את השטח, אלא מגביר את תהליך ההתארגנות של הקבוצות הפלסטיניות החמושות ופוגע במדינת ישראל ישירות, בגלל ההד הבינלאומי שיש לפעולות הפורעים. ייתכן שלא ירחק היום שבו אפילו ארה"ב תטיל על מדינת ישראל כולה סנקציות בגללם.
הזמינות של נשק קל שהייתה עוד לפני המלחמה נמשכת, וגם היא תורמת להופעת הגדודים ("כתיבות") שקמו בצפון השומרון ובמערבו, ולאחרונה גם בבקעה. הגדודים הם קבוצות פלסטינים צעירים שהשיגו נשק זמין, ומאחר שהם מובטלים ולא יכולים לצאת לעבודה בישראל, הם זקוקים לכסף שחמאס והג'יהאד משלמים לכל מי שמוכן לפעול מטעמם.
זהו סוג של "מעגל קסמים": ישראל אינה מאפשרת לפלסטינים לצאת לעבוד בשטחה, מה שמביא למצב כלכלי קשה ולאבטלה, שמריצים צעירים רבים לחפש את הפתרון למצוקותיהם הרגשיות והכלכליות אצל חמאס והג'יהאד
לפני 7 באוקטובר היו גדודים כאלה בעיקר במחנה הפליטים ג'נין, ואחר כך במחנה הפליטים נור א-שמס, ליד טול כרם. עם זאת, כעת יש כבר כ-15 קבוצות חמושות פזורות ברחבי השומרון, ואפשר לראות התפשטות של התופעה גם לבקעת הירדן וגם לאזור בנימין. זה סוג של "מעגל קסמים": ישראל אינה מאפשרת לפלסטינים לצאת לעבוד בשטחה, מה שמביא למצב כלכלי קשה ולאבטלה, שמריצים צעירים רבים לחפש את הפתרון למצוקותיהם הרגשיות והכלכליות אצל חמאס והג'יהאד.
מצד שני, גם ישראל נמצאת במלכוד. אם צה"ל לא ייכנס למחנות הפליטים ולא יחסל מהאוויר חוליות מחבלים שמשתייכות לגדודים האלה, התופעה תזלוג גם לתוך ישראל. החשש הקונקרטי במערכת הביטחון הוא מאינתיפאדה מלאה, שבה אולי לא יהיו הפרות סדר המוניות כמו באינתיפאדות הראשונה והשנייה, אבל יהיו הרבה יותר עימותים באש. חשוב להזכיר שזמינות הנשק גדולה הרבה יותר, משום שאיראן הכפילה את מאמציה להבריח נשק מירדן ומסוריה לפלסטינים בגדה, וכן מפני שהגבול עם ירדן כבר לא מהווה מכשול בפני המבריחים.
2 צפייה בגלריה
yk14045627
yk14045627
אם צה"ל לא יחסל חוליות מחבלים באיו"ש - התופעה תזלוג לישראל. המחבל בת"א, רגעים לפני הפיצוץ

תרחיש היפוך הקנים

התרחיש שמדיר שינה מעיני מערכת הביטחון הוא התנפלות מאורגנת של הגדודים הפלסטיניים בצפון השומרון על יישובים יהודיים או חוות בודדים שאין להן גדרות, בנוסח מה שעשה חמאס ב-7 באוקטובר, בהשתתפות מנגנוני הביטחון הפלסטינים. בצה"ל קוראים לזה "תרחיש היפוך הקנים", כי עד עכשיו מנגנוני הביטחון של הרש"פ דווקא מנסים לצמצם את תופעת הגדודים החמושים. הם מבינים שאם המצב ייצא משליטה ביו”ש - הרשות הפלסטינית תהיה הבאה בתור ותנחת עליה מתקפה חסרת רחמים. אבל יכולותיהם של אנשי מנגנוני הביטחון הן דלות, ולמרות שהם עושים כמיטב יכולתם, הם אינם מסוגלים להתמודד עם התופעה.
צה"ל פועל כדי לדכא את גל הטרור. אם עד השבת הארורה באוקטובר צה"ל הגביל את היקף המבצעים ואת תכיפותם במחנות הפליטים בגלל חשש מתגובת רקטות וטילים מעזה, עכשיו צה"ל פועל ללא מגבלות ומנסה להיות צעד אחד לפני המחבלים.
יש פה מעין פעולת גומלין. המחבלים לומדים להשתמש במטענים בצורה פזרנית כי ראו שהם מביאים לאבידות בקרב חיילי צה"ל בעזה, וצה"ל הבין שהשימוש המשולב בכוחות קרקע מתמרנים לצד כטב"מים חמושים, או אפילו מטוסי קרב, מביאים תוצאות טובות וחוסכים נפגעים לכוחותינו.
מסקנה נוספת היא שצה"ל צריך לקחת בשיקוליו האסטרטגיים את האפשרות שהוא ייאלץ להילחם בעוצמה מול לבנון או מול איראן, ובו בזמן לתחזק לחימה בעצימות בינונית בעזה וביו"ש
אבל תמונת המצב היא של לחימה בעצימות בינונית שמתפשטת מצפון השומרון. היום יש יותר מ-23 גדודים ויחידות מיוחדות של צה"ל ביו"ש, ואם תתחיל פעילות של שיגור מחבלים מתאבדים עם מטעני נפץ או חגורות נפץ לישראל, הכוח הזה אפילו יגדל. גם השב"כ ייאלץ לקצץ בכוחות שהוא מפעיל ברצועת עזה ולהשקיע אותם באיו"ש.

דילמת יהודה ושומרון

לפי כל הסימנים, אנחנו עלולים בתוך זמן לא רב להימצא בחזית לחימה מלאה נוספת. המסקנה היא שצריך, לצד הפעולה האגרסיבית, לחסום את קו התפר בצורה הרבה יותר הרמטית ממה שהוא חסום כעת. אזרחים חייבים לגלות ערנות ושוטרים וחיילים מוכרחים לסייר במקומות הומי אדם כדי ליצור הרתעה.
מסקנה נוספת היא שצה"ל צריך לקחת בשיקוליו האסטרטגיים את האפשרות שהוא ייאלץ להילחם בעוצמה מול לבנון או מול איראן, ובו בזמן לתחזק לחימה בעצימות בינונית בעזה וביו"ש. הדבר מחייב בעיקר מדיניות כוח אדם יצירתית והכפלת מאמצי המודיעין המסכל. רק אמש צה"ל הודיע שיוחזרו למילואים 15 אלף אזרחים עד גיל 35 שקיבלו פטור.
לחימה בנוסח עזה ביו"ש עלולה לפגוע בלגיטימציה הבינלאומית שלנו להגן על עצמנו. מאידך, אם תהיה הפסקת אש בעזה, סביר להניח שידעכו גם המוטיבציה והלחימה של החמושים ביו"ש, וזה עוד שיקול בדרך לעסקת חטופים.
פורסם לראשונה: 00:00, 20.08.24