בית הדין למשמעת של עובדי המדינה הרשיע את אפי אזולאי, ששימש עד שנת 2021 כאב הבית של המעון הרשמי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון - בעבירות שעניינן הפרת ההוראות המחייבות לעניין אספקת מוצרים ורכישות שירותים עבור המעון הרשמי.
בית הדין גזר על אזולאי נזיפה חמורה ועונש קל יחסית של פסילה לשמונה חודשים משירות המדינה, ופסילה למשך שנה וחצי מתפקידים שיש בהם מגע או קשר עם רכישת מוצרים ואספקת שירותים, עם כספים או ועדות מכרזים, ובכללם תפקידי בנא"מ (בינוי, נכסים, אפסנאות, משק) ותפקידי אב בית במעון רשמי או במוסד ממשלתי כלשהו. לאחרונה דווח שיש ניסיונות לסדר לאזולאי ג'וב במינהלת הצפון.
2 צפייה בגלריה
אפי אזולאי
אפי אזולאי
אפי אזולאי. "נעשה לי עוול"
אזולאי הורשע בכך שדיווח למשרד רה"מ על רכישת ריהוט למעון ברחוב בלפור לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-2017, למרות שהריהוט כלל לא סופק ובסופו של דבר החברה שעימה בוצעה ההתקשרות חידשה את הריהוט הקיים - ובכך ניסה לגרום להטעיית ועדת המכרזים ופעל תוך חריגה מסמכות וסטייה מהכללים. אזולאי הטעה את החשב באומרו שסופקו למעון רה"מ שולחן וכיסאות חדשים, גם כשידע שזה לא המצב. בנוסף לתשלום שהמדינה נדרשה לשלם בגין ניפוק שולחן וכיסאות שלא סופקו, הנפיק אזולאי וחתם על חשבונית בסך 118,153 שקלים בשל תשלום עבור חידוש אותם רהיטים.
בסופו של דבר, ובזכות עירנות חשב המשרד, שולמו לחברה 68,161 שקלים בלבד עבור עבודות שבוצעו בפועל ועבור פריטים שסופקו. כמו כן, הורשע אזולאי בכך שחתם על ביצוע תשלום לחברה שצבעה את מעון רה"מ, למרות שבפועל את הצביעה ביצעה חברה אחרת.
הצדדים הגיעו כאמור להסדר טיעון בכפוף להודאתו של אזולאי ולהרשעתו בדין, אך היו חלוקים לגבי אמצעי המשמעת. התביעה דרשה לפסול את אזולאי משירות המדינה למשך שלוש שנים והזהירה כי אי-פסילתו עלולה ליצור מצב של "דלת מסתובבת", שבו אדם שביצע עבירות משמעת חמורות והועסק במשרות אמון ישוב תוך זמן קצר לעבודה. עם זאת, בית הדין החליט לקצר את הפסילה לשמונה חודשים בלבד.
2 צפייה בגלריה
טראמפ ורעייתו בביקור במעון ראש הממשלה ב-2017
טראמפ ורעייתו בביקור במעון ראש הממשלה ב-2017
טראמפ ורעייתו בביקור במעון ראש הממשלה ב-2017
(צילום: אבי אוחיון לע"מ)
עורך דינו של אזולאי, יוסי כהן - המשמש גם כפרקליט של משפחת נתניהו - טען כי עמדת המשרד באשר לאישורים שנדרשו לביצוע העבודות הדחופות במעון רה"מ שונה מעמדתו ביחס לביצוע שיפוצים והתאמות במעון הפרטי של נפתלי בנט. לדבריו, מערכות המכרזים לא תמיד עובדות "לפי הספר", ולפיכך יש מנגנון לאישור התקשרויות בדיעבד - וכאן הייתה דחיפות לביצוע ההתקשרויות שראוי היה שהיו מאשרים אותן בדיעבד. המניע לכך, לדעת הסנגור, הוא פגיעה בנתניהו. לדבריו, המעשים בוצעו בדחיפות בשל הגעתו של טראמפ, ונוכח מצבם הבלוי של הרהיטים במעון. "אלמלא ביצע הנאשם את התיקונים הדחופים, עלולה הייתה להתפרסם תמונה איומה של נשיא ארה"ב היושב על ספה קרועה, מלוכלכת ומרופטת ומול קירות מתקלפים".
כהן תקף בדיון את היועצת המשפטית של משרד רה"מ שלומית פרגו ברנע, ואמר: "היועצת המשפטית ביקשה לפגוע בראש הממשלה באמצעות מיצוי ההליך המשמעתי נגד הנאשם. היא אישרה מיליוני שקלים לשיפוץ ביתו של ראש הממשלה הקודם בנט, וזה מעיד על חוסר יושרה".
אזולאי טען בדיון שנעשה לו עוול ואמר שאינו עובד בגלל הפרשה. לדבריו, הוא ניסה להתקבל לעבודה בחברה מסוימת והייתה לו כוונה להקים חברה בשותפות, אבל הדברים לא מומשו בגלל הפרסומים שהוא נמצא בהליכי שימוע.
בית הדין דחה את הטענות של עו"ד כהן בדבר אכיפה בררנית וקבע כי לא נמצא לכך בסיס ראייתי. בית הדין ציין עוד כי נוכח העובדה שאזולאי נמצא מחוץ לשירות המדינה מזה יותר משלוש שנים ניתן להקל עימו באופן שייפסל לשירות המדינה לתקופה של שמונה חודשים בלבד.