במשך דקות ארוכות התחולל אמש (שלישי) הקרב האווירי בשמי הגולן מעל קצרין, ושלושה כטב"מי תקיפה לבנוניים טסו במרחב והתחמקו מניסיונות הצבא ליירט אותם ולמנוע את הפגיעה בבסיס צבאי סמוך. האירוע הסתיים ביירוט אחד ובשתי נפילות שלא גרמו לנפגעים.
אזעקות ויירוטים בצפון, אתמול
(צילום: נתיב אוחנה, שי סיטבון מכפר סאלד)

2 צפייה בגלריה
חלקי כטב"מ של ארגון טרור חיזבאללה שנמצאו בכברי
חלקי כטב"מ של ארגון טרור חיזבאללה שנמצאו בכברי
חלקי כטב"ם של חיזבאללה שאותרו בגליל המערבי
מאז שעות הבוקר חיכו בקצרין ובצפון הגולן למתקפת כלי הטיס והרקטות של חיזבאללה והונחו להישאר בסמוך למרחבים מוגנים, לא להסתובב ביישובים ולמעט בנסיעות שאינן הכרחיות בכבישי האזור. 135 שיגורים נורו לאזור רק אתמול.
אבל זו המציאות באזור בחודשים האחרונים: יותר מ-1,200 כלי טיס בלתי מאוישים עמוסים בחומרי נפץ חדרו מתחילת מתקפת חיזבאללה על הצפון, ובמערכת הביטחון עדיין מתקשים במתן מענה לאיום הקטלני - שלעיתים כלל לא ניתן לזהות את חדירתו מלבנון. רבים מהכטב"מים לא יורטו בגלל הקשיים המבצעיים והמורכבות של מערכות היירוט הישראליות - כך עולה מנתונים שאספו בלובי 1701 המבוססים על דיווחי הצבא, חיזבאללה ומערכות ההתרעות ביישובים.
כתוצאה משיגורי הכטב"מים המדויקים, לעת עתה על פי החלטת חיזבאללה רק לעבר מטרות צבאיות ישראליות, נהרגו שמונה חיילים ונפגעו עשרות. מניתוח היקף האזעקות שהופעלו ביישובי הגליל מפרוץ המלחמה עולה כי הופעלו לפחות 395 התרעות מפני חדירת כטב"מים תוקפים, ובעקבותיהם מאות אלפי תושבים נדרשו להיכנס למרחבים מוגנים. שיעור ניכר מהאזעקות מתברר לבסוף כהתרעות שווא בשל הקושי בזיהוי ודאי של האיומים, כמו בלבול עם בעלי כנף שמפעילים לעיתים את מערכות ההתרעה הרגישות. כטב"מים רבים, במיוחד כאלו המיועדים לאיסוף מודיעין, הצליחו להגיע באין מפריע לחיפה ואף רחוק מכך בלי שזוהו כלל במערכות ההתרעה, ובחיל האוויר לא ניסו ליירט אותם.
2 צפייה בגלריה
yk14046685
yk14046685
פגיעת כטב"ם בערב אל-עראמשה
(צילום: אפי שריר)
על פי נתוני מעקב אחר התרעות פיקוד העורף למרחבים אזרחיים מיושבים שנאספו מפרוץ המלחמה במיזם נתוני חרבות ברזל של ד"ר יובל הרפז, חוקר נתונים מחברת הסטארט אפ Inner Eye, עולה כי החודשים עם מספר אירועי האזעקות הרבים ביותר שהופעלו בצפון היו מאי ויוני, עם יותר מ-80 התראות בכל חודש - שכל אחת מהן הביאה לשרשרת ארוכה של יישובים שתושביהם הונחו להיכנס למקלטים בעקבות מסלול תעופתו של הכטב"ם.
מתחילת חודש יולי ועד אמש ניכרת ירידה באזעקות בצפון של כמעט 50% מכמות האזעקות בחודשיים שקדמו לימים אלו. "קשה להבין אם מקור הירידה הוא בשיפור מערכות האיכון של פקע"ר, או כתוצאה מצמצום היכולות של חיזבאללה", אמר הרפז. הוא הסביר עוד כי "אלו נתונים המבוססים על ההתרעות וניתן רק לראות מהם את דפוס ומגמות ההתרעות". עם זאת, ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי חדרו לישראל מלבנון כ-40 כטב"מים תוקפים מתחילת החודש, וכמחציתם יורטו. ביולי חדרו לישראל כ-50 כטב"מים.
בשל טיסתם הנמוכה יחסית והאיטית של הכטב"מים, אזרחים רבים תיעדו את מעופם כמעט באין מפריע. בצה"ל מנסים בכל דרך לעצור את הכטב"מים עם פיתוח מערכות ניסיוניות מיירטות, משבשי אותות, תותחי וולקן ולקחים שנלמדים מאירועים קודמים.
לובי 1701 מסר: "זו הפכה להיות השגרה שלנו בגליל, יום-יום כבר יותר מעשרה חודשים; עשרות כטב"מים מדי יום, רקטות, אזעקות, בהלה וריצה למרחבים מוגנים. 1,200 כטב"מים נורו לגליל, כטב"מים שהרגו ופצעו אזרחים וחיילים, שרפו שדות, החריבו בתים והפכו את החיים בגליל לבלתי אפשריים. כטב"ם אחד בתל אביב גרר תקיפה נחושה בתימן, כמה עוד כטב"מים נצטרך לספוג בגליל כדי שנראה את הקו האדום של ממשלת ישראל נחצה?".