כבר יותר מעשרה חודשי מלחמה שצה"ל פועל לשמור על זירת יהודה ושומרון שקטה באופן יחסי, על-ידי נקיטת פעילות התקפית עצימה למיגור הטרור. המאמצים האדירים שהושקעו בכך נובעים מחשש של מערכת הביטחון שהסלמה שם תגרור להתפרצות של אינתיפאדה שתהפוך לחזית עיקרית במקביל לחזיתות הדרום והצפון.
גורמי ביטחון שמתריעים כבר חודשים מאותה הסלמה זיהו כמה גורמים שעשויים להביא להתלקחות הזירה, ומזהירים: פתיחת חזית נוספת ביו"ש תפגע בהכרח במאמציה של ישראל לעמוד ביעדי המלחמה ברצועת עזה ובצפון מול חיזבאללה.
2 צפייה בגלריה
yk14046755
yk14046755
כוחות צה"ל ומשטרה בזירת פיגוע בשומרון
(צילום: באדיבות קדומים)

הגורם המדיני

בשונה מעזה, הפלסטינים בשטחי יו"ש שואפים לאופק מדיני. הם רוצים לראות התקדמות מדינית כלשהי, פוליטית או אחרת, מול ישראל. מדינת ישראל בעיקר מקפיאה את המצב המדיני - הקבינט בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו דוחה כל החלטה משמעותית לגבי הרשות הפלסטינית ומול היו"ר אבו מאזן.
בתוך כך, האמירות הברורות של שרים בכירים, כולל של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שמצהיר שיעשה הכל כדי לסכל מדינה פלסטינית - ומנסה לממש את מדיניותו - עשויות להתסיס את השטח. הציבור הפלסטיני ביו"ש, שהיה אדיש מאוד למצב עד כה, מתעורר ושואל את עצמו אם הוא בכלל משתתף במאבק מול ישראל.

כלכלה קורסת

מאז תחילת המלחמה הקבינט לא דן כלל בחידוש הכנסת פועלים פלסטינים לתוך שטחי מדינת ישראל. זאת, במקביל לכך שדווקא ביו"ש נכנסים לעבוד כ-12 אלף פועלים. בתחילת השבוע אחד מהפועלים גם ביצע את הפיגוע שבו נרצח גדעון פרי. נוסף על עשרות אלפי פלסטינים מובטלים, ישנה הקפאת תנועות של סוחרים ואנשי עסקים מיו"ש.
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
אבו מאזן בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
נתניהו דוחה החלטה משמעותית לגבי הרשות. אבו מאזן
בתוך כך, מתווסף ערעור המשילות הפנימית של הרשות הפלסטינית. המצב הכלכלי הקשה ביו"ש מקרין ישירות על הרשות, שגם ככה נמצאת בחובות, ומתבטא בתשלום משכורות חלקי מאוד למגזר הציבורי. על פי הערכות במערכת הביטחון, יש תסכול גדול אצל אנשי המנגנונים בעקבות המצב הכלכלי הרעוע וחוסר הוודאות, וישנה סכנה לזליגתם לטרור. כמובן שקושי כלכלי ועוני אינם בשום אופן סיבה לטרור, אך במקביל יש לציין שמאחורי גבה של הרשות ישנם מאמצים כבירים של איראן וחמאס לפתות צעירים בכסף מזומן להצטרף למעגל הטרור.

פשיעה לאומנית

אלוף פיקוד המרכז הקודם יהודה פוקס הזכיר זאת בנאום הפרישה שלו. בימים האחרונים היו תופעות של אלימות לאומנית על-ידי צעירים יהודים ברחבי השומרון.
הפלסטינים בעיקר מתוסכלים מהעובדה שאין מענה אכיפתי לעניין. גם אם יש עצורים אין כתבי אישום, והפושעים לא מגיעים לדין. לצד זאת, מאז תחילת המלחמה נסגרו המון צירי תנועה לפלסטינים בשל חשש ביטחוני ליישובים ישראליים. בצה"ל מנסים לנהל מרקם חיים מסוים מול סיכון ביטחוני, ולכן במקרים מסוימים פותחים מחסומים וסוגרים אותם בעת הצורך. אלא שקיימת מחלוקת על מדיניות זו בין מתנחלים לצה"ל. למשל, יאיר שטבון, ראש מועצת אריאל, חסם בעצמו ציר תנועה הסמוך לסלפית אחרי שצה"ל פתח אותו. צה"ל נאלץ להציב במקום כוח מג"ב כדי לוודא שהציר יישאר פתוח. משחקי החתול והעכבר הללו הם רק דוגמה קטנה לדיונים רבים שנעים סביב המחסומים והצירים.