מבצע נגד קיני טרור בטובאס; חיסול ארבעה מחבלי חמאס בג'נין, שניים מהם אחראים לרצח יהונתן דויטש לפני כשבועיים; חיסול ראש התארגנות חמאס בבלאטה; רצח גדעון פרי באזור התעשייה בראון בידי פועל פלסטיני; התפרעויות מתיישבים יהודים בכפר ג'ית שבמהלכן נהרג תושב פלסטיני; ופיצוץ מטען תופת בתל-אביב שנשא מחבל מאזור שכם. כל אלה הם אירועי השבועיים החולפים באיו"ש, שנדחקים בגלל המיקוד בעזה, לבנון ואיראן. אבל, כמו משל הצפרדע והסיר, מדובר בהתחממות הדרגתית שעלולה להגיע לבסוף להתפרצות.

1. להבעיר את השטח

שלושה גורמים ששלובים זה בזה מביאים להסלמה תהליכים באיו"ש שהתחילו עוד לפני 7 באוקטובר והואצו בעקבותיו. הראשון, מאמץ גובר של חמאס להבערת השטח ולחיזוק מעמד הארגון בגדה. את עיקר המאמץ מקדם זאהר ג'בארין, האחראי על הגדה בחמאס שמונה לתפקיד לאחר חיסול סאלח עארורי בינואר.
2 צפייה בגלריה
|
|
המחבל בדרכו לפיגוע וזירת הפיצוץ בתל־אביב, השבוע. חזרת יצוא הטרור ללב הארץ
(צילום: JACK GUEZ/AFP)
כמו סינוואר ועארורי, גם ג'בארין היה כלוא תקופה ארוכה (נשפט למאסר עולם ב-93' ושוחרר בעסקת שליט), שולט בעברית ובקיא ברזי החברה הישראלית. הוא פועל כיום מטורקיה ונחשב לאיש הכספים הבכיר בחמאס, החולש על רשת חברות ועסקי נדל"ן ועל גיוס כספים.
ג'בארין רוצה להוכיח שהוא לא נופל מקודמו, ובמקביל להפגין את תרומת איו"ש למאבק הלאומי, כמענה לביקורת פנימית על שלא פרצה אינתיפאדה שלישית שתקל על הרצועה המותשת. "הגדה היא הבטן הרכה של ישראל", הוא אמר לפני כחודש, "וההתנגדות שם מסוגלת להמציא כלי ג'יהאד חדשים. כל סקרי דעת הקהל מראים שהפלסטינים באיו"ש מעדיפים את המאבק המזוין, דבר שכבר הומחש כשהובילו את האינתיפאדות הראשונה והשנייה".
"שאיפה להיחלץ מתדמית אפרורית ולהוכיח שהוא מנהיג בעל יכולות היא סיפור חייו של ג'בארין", אומר תת-גונדר בדימוס ד"ר יובל ביטון, רח"ט מודיעין של השב"ס בעבר. "ג'בארין מעולם לא היה מנהיג בולט בקרב האסירים. הוא נתפס כמנהיג טקטי שמגיע מהפריפריה (העיירה סלפית), וסביר כי נבחר כסגנו של עארורי משום שלא נתפס בעיניו כמאיים. הוא שואב את מעמדו מהיותו אחד מראשוני המצטרפים לזרוע הצבאית באיו"ש ומכך שהוא האיש שגייס את יחיא עיאש. אחרי שמצא את עצמו בקדמת הבמה - בעקבות חיסול עארורי - הוא רוצה להוכיח שהוא מנהיג ראוי".

2. איראן מנסה לחממם את הגזרה

הגורם השני להתחממות באיו"ש הוא איראן שפועלת עוד לפני 7 באוקטובר להבעיר את האזור באמצעות מימון ועידוד תשתיות מקומיות והצפת הגדה בנשק. כוח קודס של משמרות המהפכה מקדם מאמץ אינטנסיבי להברחות נשק מסוריה דרך שטח ירדן לתוך איו"ש, כולל מטעני כלימגור רבי-עוצמה, מוקשים ומטולי אר-פי-ג'י. חלק מאותו אמל"ח מוצא דרכו לארגוני פשיעה בחברה הערבית בישראל, שגם אותה חותרים האיראנים להתסיס.
נראה שמשוואת היסוד - יציבות כלכלית, נחישות הרשות, רתיעת הציבור ומאמץ של צה"ל - שמנעה עד היום תרחישי אימה כמו אינתיפאדה שלישית מתערערת בקצב גובר ותוליד אתגר אסטרטגי חריף בקרוב
שלושה חודשים לפני 7 באוקטובר הכריז מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, זיאד נח'אלה: "נעשו פעולות וגובשו תוכניות לחימוש הגדה כדי להגיע לתפנית אסטרטגית, גם באמצעות הברחות נשק ורכישתו מגורמים בישראל. היעד הוא מעבר מרגיעה להתנגדות בהתאם להנחיות מנהיג איראן". בעקבות האיום הגובר צה"ל צפוי להכריע בימים הקרובים בשאלת הקמת אוגדה חדשה שתיפרס בגבול ירדן.
מאמצי חמאס ואיראן משנים את המציאות הביטחונית באיו"ש. כוחות צה"ל שפועלים בערי צפון השומרון נתקלים בהתארגנויות שמנהלות לחימה בשטח בנוי ומפעילות מטעני חבלה בעוצמה חסרת תקדים בגזרה. עם החרפת האיום, גם צה"ל עולה מדרגה, כמו למשל בהפעלה הרחבה של כטב"מים, כלי שישראל נמנעה מלהשתמש בו באיו"ש במשך 17 שנים, וחזר להיות מופעל בקיץ 2023. מאז 7 באוקטובר ועד היום חוסלו כ-570 מחבלים באיו"ש, כ-70 אחוז מהם בשומרון. כמאה מתוך אותם מחבלים חוסלו בתקיפות אוויריות, רובן המוחלט בצפון השומרון.
2 צפייה בגלריה
|
|
ג'בארין. מכיר אותנו
תשתיות הטרור, ובפרט אלה של חמאס, מתאפיינות בתעוזה, בארגון ובתחכום גבוהים מבעבר. הן מתמקדות בפיגועים נגד מטרות צבאיות ואזרחיות באיו"ש ונגד יישובי קו התפר (בעיקר עמק חפר והגלבוע), אבל במקביל מתפתח חיקוי שיטות עזתיות, למשל ייצור רקטות ותכנון פשיטות על יישובים ישראליים. הפיגוע בתל-אביב, שייתכן שהוכוון על ידי חמאס בחו"ל, עלול להעיד על חזרת יצוא טרור ללב הארץ. הגדה עוברת "ג'ניניזציה", התפשטות המצב בבירת הטרור והכאוס דרומה - לעבר שכם, טול-כרם ויריחו.
"מחנות הפליטים בגדה, בפרט בשומרון, הם מוקד לאנרכיה ומקור לאיומים ביטחוניים", מסביר אריק ברבינג (האריס), ששימש עד 2019 ראש מרחב איו"ש וירושלים בשב"כ. "הם אקס-טריטוריות שהרשות חוששת לפעול בהן, ויש שם כל הרכיבים להתלקחות: מצוקה כלכלית, זיכרון 48' העובר מדור לדור, צעירים תלושים וחלל שלטוני. זה מצע שכל גורמי הטרור מנצלים, כולל איראן וחיזבאללה, כדי להקים תשתיות לפיגועים. זה נכון תמיד וביתר שאת מאז 7 באוקטובר".

3. היחלשות הרשות

הגורם השלישי להידרדרות הוא היחלשות הרשות, שנובעת משתי סיבות: הדימוי השלילי מבית כגוף מושחת ורעוע שלא משפיע על סדר היום הפלסטיני המונהג בידי חמאס, וההגבלות שמטילה ישראל (קיזוז כספי המסים והגבלת יציאת פועלים), שמקשות על התפקוד השוטף ותורמות ליצירת משבר כלכלי. וכך, הביטחון העצמי והמוטיבציה, הירודים ממילא לאכוף מרות, פוחתים, דבר שמוביל לאיבוד שליטה הדרגתי בשטח, בעיקר בשומרון.
דוגמה לכך הוא הניסיון הכושל לפני שלושה שבועות של הרשות לעצור את אבו-שוג'אע (מוחמד ג'אבר), מפקד גדוד טול-כרם בג'יהאד האיסלאמי, שאושפז בבית חולים בעיר לאחר שנפצע בניסיון חיסול ישראלי. הכוחות הפלסטיניים שנכנסו למבנה נתקלו בהמון זועם שהבריח אותם, חילץ את המבוקש ונשא אותו על כפיים בתהלוכה.
גם פתח, מפלגת השלטון ברשות, עובר התפוררות מואצת עכשיו. התהליך משתקף בצמיחת מיליציות מקומיות שיש להן לכאורה זיקה לארגון האם, אבל למעשה פועלות ככנופיות עם צביון איסלאמי קיצוני. ביטוי לכך יש בסרטון מלפני שבועיים של התארגנות בשם "התגובה המהירה" ממחנה הפליטים טול-כרם, שבו מכריז אחד מראשיה: "נלך בדרך השהידים עד שחרור פלסטין מטומאת היהודים, זהו ג'יהאד שמטרתו ניצחון או מות קדושים". בכמה אזורים, בפרט בג'נין ובטול-כרם, מיליציות פתח משתפות פעולה עם גורמי חמאס וגא"פ והקימו מעין "קואליציות טרור".
ד"ר מיכאל מילשטייןד"ר מיכאל מילשטייןצילום: יח"צ
עשרה חודשים הצליחה ישראל לשמר יציבות יחסית בגדה, אבל עכשיו גוברת הסבירות להפיכתה לחזית נוספת. ההתרעות שהוצגו גם לפני המלחמה התבדו ברובן, מה שהוביל לטענת זאב-זאב. הספקנות המתחייבת מ-7 באוקטובר מצריכה מבט זהיר ונוקב באיו"ש. נראה שמשוואת היסוד - יציבות כלכלית, נחישות הרשות, רתיעת הציבור ומאמץ של צה"ל - שמנעה עד היום תרחישי אימה כמו אינתיפאדה שלישית מתערערת בקצב גובר ותוליד אתגר אסטרטגי חריף בקרוב. וזאת, כשישראל נדרשת לסיים את מערכות ההתשה בצפון ובדרום ולהתמקד באיום האיראני.
ד"ר מיכאל מילשטיין הוא ראש הפורום ללימודים פלסטיניים במרכז דיין באוניברסיטת ת"א
פורסם לראשונה: 00:00, 23.08.24