שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן חתם על הפרויקט לבניית קו ייצוא גז טבעי חדש, שיוקם בין רמת חובב לניצנה - ויאפשר להרחיב את ייצוא הגז למצרים.
2 צפייה בגלריה
אסדת לווייתן
אסדת לווייתן
אסדת לווייתן
(צילום: אלבטרוס )
הגז הישראלי הוא נכס בעל חשיבות כלכלית רבה עבור מצרים, ולכן הקו החדש צפוי לחזק את מעמדה של ישראל במזרח התיכון, במיוחד מול המצרים על רקע המלחמה בעזה. החתימה מאותתת למצרים שהסכמות לדרישות ישראל במלחמה, ובפרט לתנאים במשא ומתן, יעניקו למצרים דיבידנד כלכלי. בנוסף, המהלך צפוי להגדיל את ההשקעות במשק הגז הטבעי הישראלי ולהכניס מאות מיליוני שקלים לקופת המדינה.
"משק הגז הטבעי הוא נכס אסטרטגי עבור מדינת ישראל, שמחזק את מעמדנו הכלכלי והמדיני בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט", אמר השר כהן. "לכן, במיוחד בימים אלה, עלינו לפעול להרחבת התפוקה והייצוא של הגז הטבעי, הן לאירופה והן למדינות האזור. הקמת הקו החדש תאפשר להרחיב את ייצוא הגז למצרים, תחזק את מעמדנו באזור ותביא להגדלת הכנסות המדינה ולירידה במחירים לטובת אזרחי ישראל".
הקמת קו הייצוא הינה חלק מתוכנית הממשלה שכוללת רצועת תשתיות משולבת ומתקני תשתית בקטע אשלים-ניצנה. הפרויקט והתוכנית קודמו על-ידי חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז) ורשות הגז הטבעי, ואושרו במועצה לענייני משק הגז הטבעי.
2 צפייה בגלריה
השר אלי כהן בביקור באסדה בחודש פברואר האחרון
השר אלי כהן בביקור באסדה בחודש פברואר האחרון
השר אלי כהן בביקור באסדה בחודש פברואר האחרון
( אסף מגן / לע״מ)
אורכו המתוכנן של הקו (רמת חובב-אשלים-ניצנה) הוא כ-65 קילומטרים, והוא יאפשר ייצוא בהיקף משמעותי למצרים, שיוביל להכנסה שנתית של יותר מ-150 מיליון שקלים לטובת פיתוח משק הגז הטבעי, ומאות מיליוני שקלים ממיסים ותמלוגים. הקמת הקו, שמוערכת ביותר ממיליארד שקלים, תמומן על-ידי החברות הפרטיות שישתמשו בו לצורכי ייצוא, ועבודות ההקמה צפויות לצאת לדרך בתחילת שנת 2025.
הרחבת הייצוא למצרים צפויה להגדיל את ההשקעות במשק הגז הטבעי, לרבות חיפוש מאגרים נוספים ופיתוח המאגרים הקיימים, מה שישפר עוד יותר את הביטחון האנרגטי של אזרחי ישראל.
פורסם לראשונה: 00:00, 22.08.24