מאז 7 באוקטובר, מחבלי חמאס לא מפסיקים לזרום לחקירות ביחידה שעליה אמון סנ"צ ירון בנימין. בנימין הוא ראש מפלג ביטחוני ביאחב״ל של להב 433, וניצב בחזית חקירות מחבלי הנוח'בה ומחבלים אחרים מעזה. בעקבות מידע שעלה בחקירות אלו, הושבו 15 גופות של חטופים, כאשר רק במבצע האחרון הושבו 6 גופות בעקבות מידע ש"נולד" ביאחב״ל.
3 צפייה בגלריה
yk14049871
yk14049871
"כל חילוץ נותן לנו את הכוח להמשיך". סנ"צ בנימין
(צילום: אביגיל עוזי)
אבל סנ"צ בנימין לא אחראי רק לחקירות המחבלים, אלא גם לחקירת אירועי 7 באוקטובר עצמם, חקירה שלדבריו נמצאת בישורת האחרונה. ״המשימה הלאומית של חקירת האירוע הוטלה על להב 433 בימים הראשונים לאחר האירוע, כשהחל מהיום הראשון הוגדר האירוע כאירוע החקירתי הגדול והמורכב ביותר שאי פעם היה", הוא מספר. "חקרנו 50 זירות טבח. החקירה בשלבים מתקדמים מאוד. זה אירוע חסר תקדים, ללא מודל קיים שקדם לו, והצוות נאלץ להיערך אליו עם תוכנית עבודה שנכתבה תוך שעות ספורות. המשימה העיקרית הייתה כיצד לכלול מאות רבות של מחבלים לתוך חקירה אחת ענקית, שמתבוננת גם אחורה וגם לשים דגש על קבלת מידע מציל חיים״.
התכליות המרכזיות של החקירה כללו, בראש ובראשונה, את חקירת אירוע ה-7 באוקטובר כחקירה פלילית לכל דבר, בהתאם להחלטת הדרג המשפטי הבכיר. מדובר בחקירה בסדר גודל של יותר מחצי מיליון פרטי מדיה, ועוד מהלכים שנעשים בעזה, וכל זה במטרה לגבש תובנות חקירתיות".
3 צפייה בגלריה
yk14049989
yk14049989
פיר מנהרת טרור של חמאס
(צילום: דובר צה"ל)
התכלית המרכזית של החקירה הייתה הצלת חיים ואיתור חטופים. "במתקנים שלנו ושל השב"כ מוחזקים מאות אנשים, מלוחמים פשוטים ועד אנשים בכירים, אנשי כספים, מכיני מטענים, אנשי סייבר ואנשי לוגיסטיקה. המידע שנאסף בחדרי החקירות מתורגם לפעילות אופרטיבית שמצילה חיים. מדובר במידע על מנהרות, פירי מסתור, אמצעי לחימה, בניינים ומבני היררכיה. העבודה היא כתף אל כתף עם הצבא, כאשר פעמים רבות הוא משנה פעילות אופרטיבית בהתאם למידע שמתקבל מהחקירות".
לאור מורכבות החקירה, צוות החוקרים נבחר בקפידה. ״בחדר החקירות התהליך מאוד דינמי, והחקירות העמוקות מתבצעות על ידי חוקרים שבחרנו במיוחד בשל המסוגלות והחוסן הנפשי שלהם להתמודד פנים מול פנים מול מחבלים, להביט להם בעיניים ולהוציא מהם את מה שהם עשו ואת מה שהם יודעים.
"המקצועיות של החוקרים מאפשרת להם להכיר את הפרטים הקטנים ביותר, לגזור תובנות ולהעביר אותן לשב"כ בטווחים מאוד קצרים. בזכות החקירות העמוקות שביצענו ביחד עם השב"כ בחודשים האחרונים הצלחנו לאתר גופות, בניינים ממולכדים, ולהציל חיים״.
3 צפייה בגלריה
yk14050046
yk14050046
ההרס בקיבוץ בארי
( צילום: גדי קבלו)
בין מאות שעות החקירות, לעיתים מידע שמחבל מוסר לא נראה דרמטי במיוחד. אבל לאחר הצלבות, שמבוצעות כל הזמן, נבנות תמונות מודיעניות רחבות יותר. ״ההצלבה של המידע, השיטות והאמצעים שבהם אנו משתמשים, שלא כולם ניתנים לחשיפה, מתחברים יחדיו לתמונה גדולה שאומרת איפה יש היתכנות להימצאות של חטופים ואיפה מסתתרים בכירים בחמאס. המעצרים שצה"ל מבצע בתמרון בעזה, והבאתם של החשודים לחדרי החקירות, מתבצעים בזכות תובנות והצלבות שהבסיס שלהן נזרע בתוך חדרי החקירות. אנחנו מרגישים את ההבדל בין תחילת המלחמה לימים אלו, חמאס כמעט לא קיים".
לאחר חקירות של מאות מחבלים אפשר לשרטט פרופיל של מחבלי חמאס?
"קשה לשרטט פרופיל אחיד של מחבל בחדר החקירות. יש לנו לוחמים פשוטים, וגם מפקדים בכירים, כולל מ"מ ומח"ט. אם אני משרטט פרופיל של מחבל בכיר, ניתן לומר שככל שהוא בכיר יותר, כך הוא פחדן יותר בחדר החקירות. הוא יושב לבד, ללא המסה שתמכה בו בעבר, והוא מתמודד לבד מול חוקרים מנוסים. הוא חושש, מתפתל, לרוב מתנער מאחריות, ומוכן לעשות הכל כדי להפעיל לחצים על חבריו ועל מפקדיו.
"התנהגות זו מצביעה על פחדנות, והוצאת מידע מהם אינה משימה קלה. לעיתים יש צורך בשש או תשע חקירות, בשילוב עם תרגילי חקירה שאנו מבצעים יחד עם השב"כ, כדי להוציא מהם את כל המידע שהם יודעים. חקרנו גם חובשים שטיפלו בחטופים, ובמהלך החקירה המטרה היא לשפוך את כל מה שהם יודעים, ולא רק את הפרטים המיידיים".
האם חלק מהם הביעו חרטה?
"לעיתים יש הבעת חרטה אבל אסור להתרגש. אני חושב שזה יותר חשש ממה שיקרה להם ולמשפחותיהם. בעזה, ביום ההוא, הם היו חלק ממסה גדולה שהרעילה אחד את השני, אך כאשר הם מבודדים בחקירה, רואים התנהגות אחרת לחלוטין. יש מחבלים שהם יותר מעורבים, וגם בתוך הפלגים השונים, כלומר חמאס והג'יהאד האיסלאמי, רמת המידע משתנה. יש בעלי תפקידים שמבצעים פעילות אחת והם אינם מודעים לפעולות של אחרים, ויש כאלה שכן מודעים. האתגר הגדול ביותר הוא להרכיב את הפאזל השלם".

סגירת מעגל עם המשפחות

בזמן החקירות עולים פרטי מידע שיכולים להציל חיים אדם בטווח הזמן המיידי. ״יש לנו עצורים שתפקידם להכין מטענים ולמלכד מנהרות כדי לפגוע בחיילי צה"ל. אנו משלבים את המידע ממחבל שמכין מטענים עם זה של מחבל אחר שאחראי על חפירת מנהרה, וכך אנו יוצרים תמונה ברורה יותר. מבחינתנו, כל פרט מידע הוא בעל ערך, גם אם הוא מגיע משמועה. לדוגמה, מחבל שסיפר שהוא שמע משהו, והמידע הוצלב עם נתון אחר, מה שהוביל להישג משמעותי שהציל חיים בעזה".
בחודשים האחרונים, המידע שנולד בלהב הוביל להעמקתו בשב״כ ולבסוף למבצעים לחילוץ גופות "המשימה החשובה ביותר היא השגת מידע על חטופים. זהו תהליך ארוך ומורכב, שמתחיל בחדרי החקירות, עובר הצלבות, ובסופו של דבר מצריך שיתוף פעולה עם השב"כ והצבא. חשוב לנו להבין שהמידע שאנו מקבלים מהמחבלים הוא אמיתי, ויש לו תלות בזמן ובמרחב.
"לפעמים המחבל מוסר מידע שהיה נכון לפני חודשיים, ואנו צריכים לאמת אם לא היה שינוי מאז. מבחינתנו, כל אמצעי שמאפשר לנו לאמת מידע הוא כשר. בסופו של דבר, כל האמצעים כשרים במסגרת החוק כדי להגיע לתוצאה".
בחדרי החקירות שעליהם מופקד סנ״צ בנימין הפיקו מידע בחודשים האחרונים שהוביל לאיתור 15 גופות חטופים, מידע שהועבר לשב״כ ולמערכת הביטחון שהמשיכה לבנותו. ״כל חילוץ כזה נותן לנו את הכוח להמשיך, אנחנו דואגים לעשות סגירות מעגל מול המשפחות השכולות, אנחנו מובילים מהלך לספק למשפחות כמה שיותר מידע שיש ברשותנו, בכפוף למגבלות החקירה״.

שידור ישיר של הפלישה

בנוסף לאתגרי החקירה הלא-פשוטים, החוקרים מתמודדים גם בחזית האישית. ולפעמים, זירת החקירות מתערבבת עם זירת הקרב. ״חוקרי יאחב"ל עובדים יחד עם כוחות הסיוע, ולילות כימים הם עוסקים בחקירה לא קלה, שמצריכה מסוגלות רבה ומערערת את הנפש. האחריות היא גדולה מאוד. ישנם בין החוקרים גם אנשים שנפצעו או שאיבדו קרובים בפעולות טרור, וזה מוסיף לרמת המעורבות והאחריות הגדולה של כל אחד מהמעורבים בחקירות. באחד המקרים לאחרונה, בזמן שחוקר שלי חקר מחבל, הודיעו לו שבנו נפצע בעזה. לאחר החקירה הוא עזב את המתקן ישר לבית החולים".
בין מאות אלפי פרטי המדיה שנאספו במסגרת החקירה מצויים גם פרוטוקולים של חמאס שנכתבו ב-6 באוקטובר, מהם עולה כי חמאס הקים חטיבת דוברות. ״יש לאפשר ליווי של תקשורת ממדינות ערביות ומוסלמיות ולשדר מהבסיסים ומהקיבוצים", נכתב בפרוטוקולים הללו. "יש לאפשר שידור ישיר של מראות הפלישה לקיבוצים. לחטיבה יש סמכות להפיץ את הצילומים״.
בפרוטוקול נוסף מאותו היום נחשפה הוראה ברורה לפגוע בכל אדם שנמצא בשטח מדינת ישראל. ״מטרת-העל - כיבוש ושחרור פלסטין וטיהור היהודים ללא הבדל בין יהודי או ערבי״, נכתב שם.
מטבע הדברים, סנ"צ בנימין נחשף לכמויות אדירות של מידע לא פשוט לעיכול. ובכל זאת, יש אירוע אחד שהוא זוכר במיוחד. "אחד האירועים שלא אשכח היה כשאנחנו מבינים ביחידה שיש מידע לגבי הימצאות של חלקי גופת חייל שנרצח ב-7 באוקטובר שבותרה, נלקחה והושארה במקפיא גלידות בעזה. החקירה של האובייקט בוצעה במהירות חסרת תקדים, המידע הועבר למערכת הביטחון ושב״כ — ועוד באותו לילה הבאנו את החייל לקבורה בישראל".
פורסם לראשונה: 00:00, 25.08.24