לא דמיינתי שבשעה שש לפנות ערב השמיים יהיו שקטים כל כך. חצי יממה קודם לכן עוד התרגשנו מרעם מטוסי חיל האוויר שחרכו את השמיים. הודעת דו"צ לפנות בוקר על מתקפת המנע בעקבות היערכות חיזבאללה לירי לעבר המרכז והצפון הכניסה אותנו לדריכות ואופטימיות, שהנה סוף-סוף בזכות המתקפה הצפויה על תל-אביב, ישיבו לנו גם בצפון את הזכות לחיות פה בביטחון.
האמנו כי כוחותינו ייצאו אל מעבר לגבול כדי להשלים את המשימה אחרי קרוב לשנה של חיים כמו ברווזים במטווח. חשבנו שהפעם זה יהיה שונה אבל הכל התברר כהצגה, שבה אנחנו התושבים היינו כלי המשחק של הממשלה והצבא מול חיזבאללה. בתוך הממ"ד הסגור, בלי מזגן ואור שלא פעלו בשל פגיעת טילים בקווי החשמל, וכשבחוץ נשמעו פיצוצים אדירים מפגיעת טיל מיירט כמה רחובות סמוכים לביתי בעכו, חיבקתי את ארבעת ילדיי, והרגעתי אותם שמפה הכל כבר ישתנה. ידעתי שהימים הקרובים יהיו קשים, אבל מה שהיה כבר לא יהיה.
1 צפייה בגלריה
קריקטורה
קריקטורה
(איור: גיא מורד)
שעות בודדות לאחר מכן, הגיעה ההנחיה ששוב שמטה את הקרקע מתחת לרגלינו. המתקפה נעצרה, השמיים כבר היו נקיים ממטוסים ונסראללה שוב קבע את כללי המשחק והודיע כי החליט לנצור את האש ולהסתפק בירי של מעל 220 רקטות וכטב"מים. השקט הזה מייסר. פה בצפון אי-אפשר להתבשם מהדיווחים על הפגיעות שהותירו מטוסינו בלבנון; אנחנו מרוכזים בפגיעות בלב יישובינו. בפיקוד העורף הנחו על כל המדינה לחזור לשגרה, למעט יישובי רצועת הנסיגה בצפון שימשיכו לחטוף כרגיל, כי שוב הוכח שדמנו סמוק פחות.
אם במלחמת העצמאות הכריז בן-גוריון על המדינה בתל-אביב וממנה יצאו להרחיב גבולותיה, במלחמת העצמאות של נתניהו, כך כינה אותה בפתיחת המערכה, גבולות המדינה הוצרו ומהם מגנים על גבולותיה של מדינת תל-אביב. שוב בחרה הממשלה בחרפה בפחד מפני המלחמה. אך זו תגיע, שלא יהיה לכם ספק. את הביטחון והעתיד נוכל להחזיר רק בכוח, ולא בהסכם עם ארגון טרור שמטרתו להשמיד אותנו. בינתיים חבל ארץ שלם ממשיך לדמם ותושביו עוזבים. הפכנו לשקופים ולעקורים משגרת חיינו.
בהנהגה בישראל? עסקים כרגיל. הממשלה החליטה אתמול על קיצוץ של 200 מיליון שקלים בתוכנית לסיוע חירום לצפון. ממשלה שלא רוצה לנצח
במקום לנצל את מתקפת המנע הורה נתניהו להשיב את המטוסים לאחור. ובהנהגה בישראל? עסקים כרגיל. הממשלה החליטה אתמול על קיצוץ של 200 מיליון שקלים בתוכנית לסיוע חירום לצפון. ממשלה שלא רוצה לנצח, שלא פועלת אקטיבית להשיב את עקורי הצפון לבתיהם ולהסיר איום מעל קרוב ל-300 אלף איש, צריכה לשים את המפתחות וללכת. אתם עבדתם עלינו, שרים וגנרלים, בסיסמאות כזב ובהבטחות שווא.
אתמול בערב שלחה לי חברה טובה מעוטף עזה הקלטה בקול רועד. בקשתה לא עוזבת אותי: "אל תעשו את הטעויות שאנחנו עשינו, תהפכו שולחנות. אל תסכימו שינרמלו את הירי עליכם. אנחנו שילמנו על כך במחיר של החברים והמשפחות שלנו".