אמריקה יודעת לביים באופן גרנדיוזי את החגיגות הפוליטיות שלה. ההפקה של הוועידה הדמוקרטית בשיקגו הציגה מופע של אלו שבאו לנצח, אלו שהסירו את היגון אחרי תקופת הדמדומים של ביידן. הם הרגישו שהנשיא מוביל אותם להפסד מול טראמפ, שהמשיך להפיץ גלונים של רעל בדמה של ארה"ב.
קמלה האריס קיבלה את הלפיד וקריאות שמחה התערבבו באנחות רווחה. המפלגה הדמוקרטית שינתה באחת את צבעה מאפור לאופוריה. אלא שברגע שכבו אורות הפסטיבל החלו לצוץ השאלות הקשות: האריס הציגה בנאומה באופן מופתי את ערכיה, את הרקע שממנו צמחה. היא הביאה סיפור חיים טוב, לעיתים כזה שגורם להזלת דמעה. היא שידרה מצב רוח לוחמני ונעמדה על הבמה כמי שיודעת לקרוע לגזרים את טראמפ על בורותו, המיזוגיניות שלו, בריונותו ושנאתו לזר ולאחר. היא עשתה זאת בעוקצנות, לעיתים באכזריות. הדמוקרטים הרגישו שהיא מישהי לרקוד איתה, לרוץ איתה.
1 צפייה בגלריה
תיעוד מנאומה של האריס בוועידה בשיקגו
תיעוד מנאומה של האריס בוועידה בשיקגו
נאומה של האריס בוועידה בשיקגו
(צילום: AFP)
אלא שעד כה האריס לא הציגה תוכנית כלכלית סדורה ומשנה חברתית. פקטור השמחה חשוב, הוא גורם לאנשים לצאת מהבית להצביע, כדי להיות חלק מהחגיגה, אבל בסופו של דבר תוצאות הבחירות ייקבעו על-פי הכלכלה. עד כה סגנית הנשיא לא ישבה לריאיון מסודר ושרטטה קווים ברורים למדיניות שלה; לא ערכה מסיבת עיתונאים עם מטר של שאלות חשובות מצד כתבים; ונמנעה מלענות על שאלות כשהיא עולה למטוס או יורדת ממנו.
אמריקה תבחר על-פי תחזית הכלכלה. האזרח המתלבט רוצה לשמוע מהאריס איך תפעל כדי שהוא יוכל לסיים את החודש, למלא דלק במכוניתו במחיר סביר, לשים אוכל על שולחן משפחתו ולחסוך כדי לשלוח את הילדים לקולג'. הסקרים אמנם מראים כי היא המועמדת הדמוקרטית שמובילה על פני טראמפ, אבל לא באופן דרמטי. באחדים ההובלה היא בטווח טעות הדגימה, באחרים קצת יותר. כל תזוזה באחת ממדינות המפתח יכולה לשנות את התוצאה.
כשאמריקה הולכת להצביע, היא לא מתעניינת במיוחד במדיניות החוץ של המועמדים
כשאמריקה הולכת להצביע, היא לא מתעניינת במיוחד במדיניות החוץ של המועמדים. המלחמה בעזה לא מגרדת לבוחר את קצה האפידרמיס, גם לא המלחמה האינסופית באוקראינה. האריס וביידן פועלים מסביב לשעון כדי להגיע להפסקת אש בין ישראל לחמאס ולעסקת חטופים. המאמצים שלהם נועדו בראש ובראשונה למנוע מלחמה כוללת במזרח התיכון. התלקחות כזאת תהיה רעה לדמוקרטים בישורת האחרונה של המרוץ.
חוק בארה"ב קובע שאסור לחמש מדינות המשתמשות באופן מוגזם או הרסני או לא סביר בנשק שלה. ביידן נמנע מלהפעיל חוק זה וממשיך להזרים נשק לישראל. האריס, אם תיבחר לנשיאה, בהחלט צפויה להפעיל חוק זה: הוא מונח על השולחן שלה, יועציה המליצו לה ללכת בכיוון הזה. כרגע היא נעה בזהירות בין קהילת המוסלמים, שלה היא זקוקה כדי לנצח, לבין היהודים, כדי לא לאבד קולות.
אולם לב העניין הוא כסף, פיננסים, כלכלה שתחזיר את התקווה למעמד הביניים הנאנק. אם האריס לא תניף עתה את הדגל הזה, היא עלולה לכתוב פרק עגום בהיסטוריה המודרנית של אמריקה: איך נשיא בלונדיני, עבריין מורשע, בלתי כשיר, ניצח מועמדת שחורה שופעת כישורים ורצון טוב שרוצה להצעיד את אמריקה והעולם קדימה.
פורסם לראשונה: 00:00, 28.08.24