בעוד במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות השרה מירי רגב, פועלים להפחית את מספר שיעורי הנהיגה המינימלי עבור הוצאת רישיון רכב, לפי עמותת "אור ירוק" זו הייתה השנה הקטלנית ביותר לנהגים צעירים עד גיל 24 ב-20 השנים האחרונות.
למעשה, 47 נהגים צעירים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת השנה. לצורך השוואה, בשנת 2023 כולה נהרגו 43 נהגים צעירים ובתאריך המקביל אשתקד נהרגו 27 נהגים עד גיל 24. כלומר, נכון לעכשיו יש זינוק של לא פחות מ-74 אחוז במספר הנהגים הצעירים שנהרגו בכבישים.
אינפו אינפוגרפיקה נתונים ערים תאונה תאונות דרכים נהרגים הרוגים נהגים נהג צעירים צעיר אחוז אחוזים גבוה גבוהים
"שנת 2024 היא שנת כישלון בכל הקשור לתאונות דרכים", טען עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "בתוך כלל הנתונים הקשים, בולטים לרעה הנהגים הצעירים. לצעירים מאפיינים ייחודיים אשר מצריכים תוכנית פעולה ממוקדת. כל צמצום שיעור נהיגה מהווה פגיעה קשה ביכולת של הנהג הצעיר לקרוא את מפת הסכנות שבכביש, להבין כיצד יש להשתלב בתנועה ולצבור ניסיון יקר ערך. מדובר בצעד מסוכן שעלול לעלות בחיים של הילדים שלנו".
בשבוע שעבר פורסם, כאמור, שמשרד התחבורה פועל להפחית את מספר שיעורי הנהיגה המינימלי עבור הוצאת רישיון רכב מ-28 שיעורים ל-22 שיעורים בני 40 דקות בלבד. במקביל, רשות האסדרה, שאמונה על רגולציה של גופים ממשלתיים, הלכה צעד אחד קדימה ופרסמה בימים האחרונים המלצה להסתפק ב-13 שיעורי נהיגה בלבד עבור רישיון לרכב אוטומטי.
שתי ההצעות נועדו להקל על העול הכספי הגדול שנופל על תלמידי הנהיגה – ופעמים רבות על הוריהם. שיעור נהיגה עולה בממוצע כיום 160 שקל, ועשוי אף להגיע ל-200 שקל לשיעור של 40 דקות בלבד. אולם, ברקע ההצעות להפחית את מספר שיעורי הנהיגה, מספר ההרוגים והפצועים קשה מזנק בשנים האחרונות, ושנת 2024 מסתמנת כאחת הקשות ביותר בכבישי ישראל ב-20 השנה האחרונות.
בערים שבהן יש הרבה יותר נהגים, לרבות נהגים צעירים, מספר ההרוגים והפצועים בתאונות דרכים מזנק למספרים גבוהים בהרבה. למשל בירושלים נפגעו 3,305 נהגים בתאונות בחמש השנים האחרונות, 980 מהם היו נהגים צעירים, שמהווים 30 אחוז. בתל אביב-יפו נפגעו 3,041 בתאונות דרכים, מהם 840 נהגים צעירים, שמהווים 28 אחוז. מנגד, בערים נס ציונה, עפולה ובאר שבע נמדד שיעור הנהגים הצעירים הנמוך ביותר שנפגעו בתאונות דרכים – 16 אחוז, 19 אחוז ו-19 אחוז, בהתאמה.
"הצעד הזה מצטרף לקיצוץ שמתוכנן בלימודי התעבורה בקרב תלמיד התיכון", טען עו"ד יעקב. "זהו חטא על פשע וצעד הרסני שיהיה קשה מאוד לתקן. לא מאוחר לזנוח את הרעיון הזה, ואם רוצים לחסוך כסף לציבור אסור לעשות זאת על ידי פגיעה בבטיחות בדרכם וסיכון חיי אדם".