330 ימים הצליחו צה"ל והשב"כ להחזיק את גזרת יהודה ושומרון כגזרה משנית לעזה אבל הזהירו מפני האפשרות שהיא תתפוצץ. האירועים האחרונים - כולל הפיגוע עם שלושה נרצחים הבוקר ליד תרקומיא - מסמנים כי רק בזכות מזל גדול זה עדיין לא קרה. אלא שאי אפשר לסמוך על המזל וחייבים להתייחס אליהם כאילו הפיגועים הללו הצליחו. ואולי זו כבר לא הזירה המשנית.
מבצע צה"ל בג'נין וטול כרם
(צילום: דובר צה"ל )
מדובר בעליית מדרגה משמעותית במאפייני הטרור. לא עוד פיגועי דקירות סכינים כפי שהיו כאן בגל הטרור ב-2015, אלו שהובילו למבצע "גודל השעה". לא עוד פיגועי ירי כפי שראינו ב-2022 שהובילו למבצע "שובר גלים". מדובר גם במטעני חבלה רבי עוצמה, כאלה שהכרנו מהאינתיפאדה השנייה, אחד מהם כמעט התפוצץ בבית בדרום תל-אביב על ידי מחבל שיצא מאזור השומרון.

לפיגועים האלו יש התארגנות מראש. יש תשתית, יש מסיע, יש מי שהכין את המטען ויש מי שמימן אותו. רק לפני כשבועיים וחצי התפוצץ בגזרת חברון רכב תופת עם שני מחבלים שהיה אמור לבצע פיגוע נגד יהודים – התקרית הזו הייתה אמורה להרים דגל אדום בוהק. ובמילים פשוטות: התארגנות מסודרת שלא עלו עליה היא פספוס דרמטי של שירות הביטחון הכללי והוא צריך לתחקר את עצמו על כך. יש לו הצלחות רבות במלחמה היומיומית, אבל על טרור מן הסוג הזה הוא חייב לעלות מבעוד מועד.
פיגועי תופת שלא עלו עליהם הם פספוס דרמטי של שב"כ והוא צריך לתחקר את עצמו על כך. יש לו הצלחות רבות במלחמה היומיומית, אבל על טרור מן הסוג הזה הוא חייב לעלות מבעוד מועד
1 צפייה בגלריה
yk14058667
yk14058667
פעילות כוחות צה"ל בג'נין, בסוף השבוע
(צילום: Majdi Mohammed, AP)
עד כה הצליחו צה"ל ושב"כ לגדר את מוקדי הטרור בצפון השומרון, טול כרם וג׳נין. באחרונה הם נתקלים בצפון הבקעה במטענים רבים, מגלים שגילם של המחבלים ירד ושהם כבר לא מאורגנים בתשתיות שהכרנו אלא של בני המקום, שכסף איראני מניע את המחבלים יחד עם מטענים שמגיעים מגבול ירדן הפרוץ וגדר ההפרדה המחוררת שמאפשר חדירה לא רק של פועלים אלא גם של טרור.
זו הסיבה שצה"ל פתח בימים האחרונים במבצע "מחנות קיץ" להשמדת תשתיות טרור פלסטיני כחלק מזירת יהודה ושומרון במלחמת חרבות ברזל. כעת הסכנה היא שהטרור יגלוש לאזור חברון, שנחשבת לבירת הטרור של חמאס באיו"ש, שבה התשתיות מאורגנות ומסוכנות, והפיגוע הבוקר ליד תרקומיא מראה שזה רק מתגבר.
אם יקשיבו להנחייתו של חאלד משעל בשבוע שעבר "לחזור לפיגועי ההתאבדות", אנחנו עלולים להיכנס לתקופה מאוד מאתגרת. רוב הכוח המיומן בסדיר ובמילואים נמצא ברצועת עזה ובגבול הצפון, וזה יחייב את העברתו לפיקוד המרכז. משכך, אם הפיגועים האחרונים היו מתממשים כמתוכנן, יו"ש הייתה הופכת לזירה העיקרית.
בסוף השבוע זו הייתה תשתית מחברון שהוציאה שני מחבלים עם מכוניות תופת. בצומת גוש עציון התפוצץ רכב ממולכד כנראה בגלל "תאונת עבודה" והמחבל שהספיק לצאת ניסה לתקוף את הכוחות שהוזעקו וחוסל. מחבל נוסף פרץ ליישוב הסמוך כרמי צור עם עוד מכונית ממולכדת - סייר הביטחון שחתר למגע התנגח בה עם רכבו ופתח באש, וגם היא התפוצצה. הלילה הזה הסתיים עם שלושה פצועים בינוני וקל בשני הפיגועים. הוא עלול היה להסתיים גם עם מספר דו-ספרתי של הרוגים.
המבצע בצפון השומרון גבה מחיר כבד כשבלחימה בג'נין, המוקד המרכזי של המבצע, נהרג סמ"ר אלקנה נבון, בן 20 מפתח-תקווה, מפקד כיתה בגדוד 906 בחטיבת ביסל"ח. קצין לוחם מאותו גדוד נפצע קשה בהיתקלות עם המחבלים. מלבדו נפצעו עוד שני חיילים באורח קל. המבצע כולל מאות לוחמים שפועלים במרחב לפרק תשתיות טרור ולחשוף מטענים שמוטמנים לצד צירים או מתחתיהם. נכון לאמש, לפחות כ-30 מחבלים חוסלו במבצע.
הרמטכ"ל הרצי הלוי נכס לג'נין ואמר ללוחמים: "תסתכלו על הפיגוע הזה, ועל מה שאתם עושים כאן. הכניסה לתוך מחנות הפליטים זה בדיוק הרעיון שהמחבלים לא יוכלו להטעין את חומר הנפץ על רכב התופת ולצאת ולעשות פיגוע ביישוב. על כוחות צה"ל או בכל מקום אחר. מפה הרעיון ההתקפי של להיכנס למקומות שבהם בונים את יכולות החבלה, זה דבר מאוד חשוב". האמירה הזו מגלמת בדיוק את הפעילות שצה"ל יצטרך לבצע מעכשיו. להיכנס פנימה לתוך הערים, למוקדי הטרור, ולסכל שם את פיגוע התופת הבא. זה יהיה מורכב יותר, יהיו לנו נפגעים, אבל אין דרך אחרת לעצור את חגורת הנפץ שרוצחת חפים מפשע בגוש עציון או בתל-אביב.
ובעניין ציר פילדלפי והעימות בין שר הביטחון לראש הממשלה, גלנט וראשי מערכת הביטחון תומכים בנסיגה מהציר כדי להציל בין 20 חטופים (אולי יותר) חיים ועוד כ-15 גופות. נתניהו טוען: אם נצא משם לא נוכל לחזור להילחם וחמאס יחזור להבריח אמל"ח. גלנט והצבא מחדדים: בזמן הזה לא תהיה אפשרות לחזור לחפור מנהרות. נתניהו משיב: לא נוכל לחזור להילחם אחרי 42 ימים. האמריקאים לא יאפשרו.
במערכת הביטחון טוענים כי הם מחויבים לחזור להילחם, גם כי יש לנו עוד חטופים וגם כי זה מופיע בהסכם שיאושר בממשלה ולכן צריך להחזיר את מי שניתן בחיים. הויכוח הזה מצטרף אל הודעת צה”ל מאמש כי איתר כמה גופות חטופים ברצועת עזה. בהודעה קצרה ודרמטית נמסר כי תהליך הזיהוי והחילוץ עדיין לא הסתיים. חילוץ חטופים שאינם בין החיים רק מחדד את ההערכה כי במקרה הזה מערכת הביטחון וגלנט צודקים.
פורסם לראשונה: 00:00, 01.09.24