פעם אחר פעם חזרתי אתמול אל הקריקטורה המוצלחת מאוד של גיא מורד בעמודי המאמרים ב"ידיעות אחרונות". האמת? לא בטוח שמדובר בקריקטורה. רואים בה חצי ראש תחתון ואת חלקו העליון של הגוף, שעליו משתלשלת שרשרת החטופים. אלא שבמקום התליון, מופיע על חזהו של ראש הממשלה נתניהו מרובע שעליו נכתב "ציר פילדלפי". אין מדויק מזה.
1 צפייה בגלריה
yk14061679
yk14061679
כוח צה"ל בציר פילדלפי
( | צילום: זיו קורן)
בממשלת נתניהו הנוכחית נולדה וצמחה ההחלטה להשאיר נוכחות קבועה של צה"ל בציר פילדלפי, למורת רוחו של שר הביטחון גלנט. זאת אחרי שנים שבהן ישראל ידעה כי בהיעדר נמל ימי ושדה תעופה בעזה, מעבר הגבול המצרי-עזתי ברפיח והמנהרות מתחת לציר פילדלפי הפכו לדרך המלך להברחת סחורות מכל סוג: נשק וציוד צבאי, אפילו מכוניות, וכמובן בני אדם שהתרוצצו הלוך ושוב בין סיני המצרית לעזה.
ציר פילדלפי הוא רצועת חיץ בדרום רצועת עזה באורך כ-14 קילומטר על גבול מצרים. על הציר נמצא מעבר רפיח, שנועד לאפשר לתושבי הרצועה לעבור למצרים. ב-2005 נסוג צה"ל מהציר, וחזר אליו לאחרונה.
התנועה התת-קרקעית הניבה לאורך שנים עשרות מיליוני דולרים בכל חודש. הכסף נחלק בין סוחרים עזתים, בכירים בחמאס, קציני צבא מצרים ומבריחים שנהגו להמתין ליד פתחי המנהרות. סגרת מנהרה אחת, תגלה למחרת שנותרו עוד 20 פעילות. בתקופת הנשיא האיסאלמיסט מורסי, קודמו של א-סיסי בארמון בקהיר, עברו ההברחות אל מעל פני הקרקע. משאיות הגיעו למסוף הגבול ברפיח, היישר לידי האחים בהנהגת חמאס.
חליל אל-חיה, סגנו של סינוואר, הודיע השבוע ברשת אל-ג'זירה כי בלי נסיגה מפילדלפי, ממעבר רפיח ומציר נצרים, לא תהיה עסקה. גם מצרים מתנגדת להישארות הישראלית במקום. אבל נתניהו הבהיר שוב ושוב: לא נבצע נסיגה מוחלטת. צעד כזה יעביר לחמאס מסר מסוכן – שרצח חטופים ישראלים משתלם. ציר פילדלפי, קבע נתניהו, הוא צינור החמצן של חמאס. הם יבריחו דרכו את החטופים לסיני ומשם לאיראן. אלא שבמערכת הביטחון טוענים תקופה ארוכה: תמיד אפשר יהיה לחזור לציר פילדלפי. ברגע שבו חמאס ישבור את ההסכמות, הוא ימצא אותנו שוב בעזה.
עניין ההברחות לא חדש. כל שליח ישראלי דאג להתריע בפני מקביליו המצרים על הברחות הנשק וסכנותיהן. אבל האזהרות הישראליות נרשמו ונזנחו, משני הצדדים
עניין ההברחות הוא כאמור לא חדש. כל שליח ישראלי דאג להתריע בפני מקביליו המצרים על הברחות הנשק וסכנותיהן. אבל האזהרות הישראליות נרשמו ונזנחו, משני הצדדים. למצרים היה כדאי להמשיך, ולישראל היו ענייני ביטחון חשובים יותר לטפל בהם, מה גם שהתחילה תנועת מזוודות הכסף מקטאר, בידיעה מלאה של ירושלים.
7 באוקטובר שינה את התמונה. מרגע פרוץ המלחמה ישראל האשימה את מצרים, בצדק, שציר פילדלפי משמש נתיב הברחה מרכזי של חמאס. א-סיסי, בתגובה, התעקש שהוא מפקח על הגבול באמצעות 750 אנשי כוחות ביטחון. אבל בבת אחת, בגלל המלחמה, המצרים איבדו הכנסות עצומות מההברחות. לגרסתם, אין יותר מנהרות פעילות. ישראל מתעקשת שיש עוד עשרות.
החלפת חמאס באנשי הרשות הפלסטינית מרמאללה לא צפויה לפתור את בעיית פילדלפי. אנשיו של אבו-מאזן לא מספיק מיומנים להתמודד עם האתגר, ומי בכלל מבטיח שפקידיו לא יחזרו לעשות בדיוק את אותם הדברים שעשה חמאס, בשותפות עם הצד המצרי. סיני הפכה לבטן הרכה של מצרים, כשעזה, עם השנים, הפכה לעסק כלכלי.
המצרים, במקביל, החמירו לאחרונה את נוהלי הבידוק ליוצאים מהרצועה. כבר לא "רק" 11 אלף דולר תשלום מיידי אלא הון עתק, שמתפזר בין מתווכים בשני הצדדים
המצרים, במקביל, החמירו לאחרונה את נוהלי הבידוק ליוצאים מהרצועה. כבר לא "רק" 11 אלף דולר תשלום מיידי אלא הון עתק, שמתפזר בין מתווכים בשני הצדדים, מכתבי התחייבות, וסירוב נוקשה לקלוט את הנמלטים מהמלחמה.
במטה המודיעין בקהיר ממשיכים להזהיר את ישראל מפני כאוס שלטוני ברצועה. המצרים אמנם נערכים לשגר גדודי מהנדסים ומאות פועלי בניין כדי להקים תשתית חדשה ובנייני מגורים ברצועה, אבל הם חוששים שבהיעדר מנגנון ביטחוני ‑ הטרור שוב ירים את הראש. לא לשכוח: יש עדיין נשק בעזה, יש חומרי פיצוץ, יש אלפי צעירים זועמים, מובטלים, דורשי פרנסה.
א-סיסי ונתניהו נהגו, גם בעבר הלא רחוק, לשוחח בטלפון בשעות הלילה. דווקא נשיא מצרים הוא שחשף עובדה זאת, באוזני משלחות של יהודים אמריקנים, כשראש הממשלה נצר את הסוד. היום, ככל הידוע, אין שיחות מהסוג הזה בין השניים. בכירים מצרים לא שוכחים את האזהרה שהועברה בזמן אמת לנתניהו מגורם מודיעיני בכיר, על היערכות חמאס למתקפה רצחנית ביישובי הדרום, אבל הצד הישראלי לא מיהר להשתכנע. הידיעה על האזהרה הועברה לאחר פתיחת המלחמה לשלושה כלי תקשורת, בהם "ידיעות אחרונות", ולבכיר בקונגרס האמריקני.
עזה היא לא רק אתגר ביטחוני עבור ישראל, אלא גם של מצרים. מצד אחד, בקהיר בונים כאמור תוכניות כלכליות לרצועה. מצד שני, חוששים שם שלא יהיה בעל בית ביום שאחרי. רק פתרון מדיני יוכל, אולי, ליצור מציאות אחרת בעזה. זו התוכנית שהאמריקנים עובדים עליה עכשיו, ומכנים אותה "ההצעה האחרונה בהחלט". בדרך, הם יהיו חייבים למצוא פתרון גם למחלוקת פילדלפי.
פורסם לראשונה: 00:00, 03.09.24