ביום ראשון שעבר, 25 באוגוסט, בסמוך לשעה חמש בבוקר ולאחר ימים ארוכים של חרדה וכוננות לקראת תגובת חיזבאללה על חיסולו של בכיר הארגון פואד שוכר, החלה מתקפת הנגד של צה"ל. מאה מטוסי קרב עמוסים ראשי נפץ יצאו לתקיפות של תשתיות טרור ומחסני אמל"ח, והצליחו לסכל את כוונת חיזבאללה לשגר מאות רקטות וכטב"מים לעבר בסיסים במרכז הארץ וברחבי הצפון. אלא ששעות ספורות לאחר מכן המתקפה נעצרה, ובמרכז הארץ הונחו לחזור לשגרת החיים - בעוד בצפון חזרו לשגרת מטחי הירי.
תיעוד ממתקפת המנע של צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
yk14062119
yk14062119
נזק בדירה בעכו לאחר מתקפת המנע
(צילום: שרון צור)
הנחיות דובר צה"ל לאזרחי המדינה, על המלחמה שעלולה להיפתח והמכה הצבאית הראשונה שהנחיתו מטוסי חיל האוויר, יצרו תחושה בצפון שהנה סוף-סוף לאחר יותר מעשרה חודשים תחת אש במגננה צבאית, יקיימו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט את הצהרותיהם ויפעלו להשיב את הביטחון לצפון. אבל, במסיבת העיתונאים שלו אתמול, סירב ראש הממשלה להתחייב מתי יוכלו התושבים שפונו לחזור לבתיהם, ומתי האש תיפסק.

"מדינה בתל אביב ומדינה בפריפריה"

"כל כך התרגשתי ואפילו שמחתי שהנה זה מתחיל וצה"ל סוף-סוף פועל להשלים את המלחמה ולעצור את חיזבאללה", תיאר מיכאל מור מקיבוץ גונן שבגליל העליון. כמו יתר שבעת קיבוצי המועצה האזורית שנותרו ב"רצועת הנסיגה" ולא פונו מתושביהם, הוא חי זה חודשים תחת כוננות מלחמה מתמדת, וחשב שהגיעה השעה שבצבא ישנו את המשוואה: "אחרי כשלוש שעות שפתאום השמיים הפסיקו להרעיש מתנועת המטוסים, ובהמשך הסירו את כל הנחיות ההתגוננות במרכז הארץ", אמר.
לדבריו, "כעסתי על עצמי כל כך שהאמנתי להצהרות הצבא וראש הממשלה, והייתי אופטימי שמחזירים את הביטחון לכאן. התקווה שלי התנפצה מהר מדי. זה בושה מה שקורה במדינה". עד לפני כחודשיים הוא עוד עבד בחנות באזור התעשייה בקריית שמונה הסמוכה שפונתה מתושביה, אך כשנפלה בסמוך למקום עבודתו רקטה ללא התרעה - הוא החליט שלעיר המופגזת לא יחזור עד שתסתיים המלחמה.
3 צפייה בגלריה
מיכאל מור
מיכאל מור
"חיזבאללה שולטים בשגרה שלנו". מיכאל מור
(צילום: אפיר שריר)
מאחר שהוא גר ביישוב לא מפונה הוא לא זכה לפיצויים. "התחושה היא שלאף אחד לא אכפת מאיתנו. בישראל יש שתי מדינות, אחת בתל אביב ואחת בפריפריה. אין פה שום שגרה. יכול להיות שבעוד עשר דקות נקבל הוראה לשהות סמוך למרחבים מוגנים ולחכות למתקפת חיזבאללה במשך שעות. חיזבאללה שולטים בשגרה שלנו והם מחליטים מתי ולאיפה לירות ומשבשים לנו שוב ושוב את החיים", הוסיף.
רוב דיירי הבלוק ברחוב הגאולה 6 בעכו חזרו לבתיהם בשבוע שעבר, אחרי שלושה ימים שאירחו אותם במלון "חוף התמרים". עשרות דירות ובתי מגורים נפגעו מטיל היירוט שנפל בסמוך לבניין והותיר אחריו הרס רב. גם אתמול, חלונות הדירות שהתנפצו מההדף לא תוקנו ובתי התושבים נותרו פרוצים לרוחות.
"רק היום אמרו לי במס רכוש שאני יכול לקחת הצעות מחיר לקבלנים כדי שיתקנו את הנזקים אצלנו בדירה", סיפר שלומי מהקומה הראשונה בבניין. בקומה השנייה, כל חלונות ביתה של משפחת מטה נעקרו ממקומם. גרשום, בעלי הדירה, עובד מהבית באולפן עריכות, הקלטות וצילומים וגם הציוד שלו ניזוק. "אני גר פה בשכירות ומי יודע מתי בעלי הדירה יסדרו את החלונות", הוא אמר בכאב. "נפגעו כאן כמה מחשבים וציוד מקצועי ואין לי מושג מתי ואיך אקבל פיצוי. 'מס רכוש' ביקשו שאציג להם קבלות על מכשירים שקניתי לפני יותר משמונה שנים, אבל אפילו המקום שבו רכשתי את הציוד כבר לא קיים".
3 צפייה בגלריה
הבית שנפגע בעכו מטיל
הבית שנפגע בעכו מטיל
גרשום בביתו בעכו שנפגע
(צילום: אפי שריר)
עם זאת, כמו שכנים אחרים שאיתם שוחחנו אתמול, הוא מרגיש כי חייו ניצלו בנס. "הספקתי לקחת את הילדה בידיים והבן ואשתי היו אחריי כששמענו את האזעקה. נתקענו בדלת שלא הצליחה להיפתח ואז היה פיצוץ אדיר וכל החלונות עפו. מזל שלא הספקנו לרדת למטה למקלט כי אז היינו נפגעים מהרסיסים. הבעיה שעכשיו הילדים מתחילים לפתח פוסט טראומה ומפחדים מכל רעש של מזגן ורק שואלים מתי יהיו אזעקות. הם מרגישים שהבית כבר לא בטוח יותר עבורם".

שיא ירי בחודש אוגוסט

על אף הירידה היחסית במספר השיגורים של חיזבאללה מלבנון מאז מתקפת המנע, שמכונה בצפון "מלחמת שלוש השעות" או "מלחמת שלום תל אביב", את חודש אוגוסט סיכמו במכון המחקר עלמא לחקר הביטחון בצפון - כחודש עצים באירועי תקיפה מזה שקדמו לו. בניתוח ירי חיזבאללה לצפון עולה כי השימוש בירי תלול מסלול (רקטות ארוכות וקצרות טווח) היה הגבוה ביותר, 176 אירועים - אפילו לעומת חודש יולי שבו היו 137 אירועים שבהם תקף חיזבאללה את ישראל. גם במספר הכטב"מים התוקפים חלה עלייה על-פי נתוני מכון עלמא, עם 62 אירועים לעומת 56 בחודש שעבר. זאת נוסף לשימוש בטילי קרקע-אוויר וירי צלפים.
טל בארי, ראש מחלקת המחקר במכון עלמא אמר כי "מתקפת המנע" נגד חיזבאללה הצליחה אומנם לשבש את כוונות הירי ולפגוע במשגרים שהיו אמורים לשלוח אלפי או מאות רקטות לעבר בסיסי צה"ל, בהם בסיס המודיעין בצומת גלילות, אך עדיין שיגרו יותר מ200 רקטות וכ-20 כטב"מים לעבר הצפון. בדומה לתחושות התושבים בקו העימות, קשה להעריך מה השיגה ישראל במתקפת המנע מלבד עצירת תגובת חיזבאללה. האם מדובר בהישגים אסטרטגיים לקראת המשך המערכה או ניצחונות טקטיים נקודתיים".
אינפו אינפוגרפיקה צפון שיגור שיגורים עלייה מפונים מלחמה לחימה חרבות ברזל
בארי סבור כי "מעבר לשיבוש של מתקפת המנע, היה פה להבנתנו גם ניסיון ישראלי להעביר מסר לחיזבאללה באמצעות תצוגת תכלית קטנה, שבבסיסה הצעה לא להיכנס למלחמה כוללת. בסופו של דבר, חיזבאללה מבין שמלחמה כוללת תשרת אותו אבל מעדיף לבחור את המועד שמתאים לו". לדבריו, "התקיפה הישראלית הייתה ברובה המכריע, אם לא כולה, באזורים הצבאיים של חיזבאללה שפרוסים בין הכפרים והוואדיות ואין בהם בתים או אנשים.
"אזורים בתוך יערות וצמחייה סבוכה וחלקם ככל הנראה תשתיות תת-קרקעיות - לפחות 27 מתחמים כאלו הותקפו וזה לא מעט", הוסיף. "ישראל לא ביקשה רק לשבש את מתקפת חיזבאללה, אלא גם לשלול יכולות עתידיות. במשך יומיים לאחר המתקפה חיזבאללה לא שיגר רקטות מלבנון, ורק בשישי אחר הצהריים החל לירות שוב מטחי רקטות. לא ברור מה עומד מאחורי ההפוגה הזאת, אבל עובדתית הוא כבר מראה סימני חזרה לשגרה".
החזרה לשגרה משמעותה המשך כתישה של בתי תושבים ביישובים הנצפים מהגבול. שלשום נפגע בית בקריית שמונה ואתמול בית במושב אביבים. הבית של בנו של עמיחי ביטון נפגע מירי מדויק, לפני עשרה חודשים גם הבית של אביו של עמיחי נפגע. ביטון הגיע אתמול כבכל יום כדי לאסוף ביצים מהלול שלו, והוא אמר בייאוש שהוא מחכה לתור הבית שלו להיחרב מטילי חיזבאללה. "גם זה יגיע, אם ימשיכו ככה", אמר ביטון.
הוא סיפר כי "רק גמרנו לבנות את הבית של הבן נבו, והיינו צריכים לעשות חנוכת בית בשמחת תורה. הבית נשאר ריק ועזוב עד היום ועכשיו חצי מהבית נמחק. נחרב". מאז אוקטובר הוא ומשפחתו גרים בבית מלון בטבריה, אבל הוא לא עוזב את לול המטילות שלו שנותר מאחור בקו האש: "אנחנו פה בשליחות לדאוג לתושבי המדינה לביצים אבל הולך ונהיה מסוכן פה. לא יכול להיות שעל כל הרמת קנה לתל אביב ירימו מאה מטוסים, וכשפה מורידים לנו בתים לא מעניין את אף אחד.
"הדם שלנו לא שווה פחות. תראה את מארון א-ראס, בתי הכפר שם שלמים, מהם יורים על הבתים שלנו", הוא הוסיף והצביע לעבר בתי הכפר השכן הצופה עלינו מעבר לגבול. לדבריו, "במשך 53 שנים אני שומר בגופי על היישוב, שלא יפרצו למדינה. אולי הגיע הזמן שימצאו לנו מקום אחר במרכז הארץ ואז עלינו גם ישמרו, אם לא שומרים עלינו פה. התחושה היא שאיבדנו פה את הביטחון. תוציאו אותנו מפה ושמתל אביב יגיעו לגור פה. אנחנו נתנו פה 50 שנה ועכשיו התור שלהם. כמה עוד אנחנו יכולים לישון ולחיות מחוץ לבית. לקחו לנו את החיים, אנחנו כלואים בתוך כלוב מזהב".

"התיירות מושבתת"

באתרי התיירות והנופש בגליל ובגולן מסכמים עונת קיץ כמעט ריקה ממבקרים, שהושפעה כל העת מירי חיזבאללה ואיומי נסראללה לתגובות בעקבות הפגיעות הכואבות שישראל הסבה לו ב"מלחמת המשוואות". מנחם פודם, תושב אבני איתן שבדרום הגולן השקיע בחודשים האחרונים יותר מ-600 אלף שקל, והקים שלושה חדרי ביטחון מוגנים במתחם הקמפינג "הכפר האינדיאני". זה לא עזר לו והנופשים לא מיהרו לטייל בחבל הארץ שנקשר באזעקות ובמטחי ירי.
"אנשים לא הבינו שברמת הגולן יש צפון ודרום וכל פיפס הכי קטן בצפון הגולן כשעה ויותר נסיעה מכאן, גם מעט ההזמנות שהיו, מיד היו מתבטלות", סיפר בכאב. "ביולי היה פה ריק ובאוגוסט הייתה תפוסה של כ-35 אחוז. רק הדתיים הגיעו לטייל פה, כל השאר פחדו. התיירות פה מושבתת כבר 11 חודשים". לדבריו, "דרום הגולן לא במלחמה פיזית - אבל אנחנו במלחמה שלא נגמרת".
על-פי דוח מכון עלמא, מתחילת המלחמה בוצעו 2,840 התקפות נגד ישראל בגבול הצפוני. כמעט מחציתן (48.5 אחוז) נגד מטרות אזרחיות או מטרות צבאיות צמודות ליישובים אזרחיים אליהן ירה בנשק סטטיסטי לא מדויק. מתחילת המלחמה נהרגו לפחות 432 פעילי חיזבאללה בתקיפות צה"ל. בארי ציין כי "ניכר שבמהלך חודש אוגוסט צה"ל הגביר את פעילותו נגד כל מי שמעורב ישירות בפעילות טרור צבאי נגד ישראל. בחודש אוגוסט 2024 נהרגו 51 פעילים מארגונים שונים, מרביתם מחיזבאללה, עלייה משמעותית לעומת החודשים הקודמים". אחד היעדים האזרחיים הבולטים בתקיפות חיזבאללה הוא העיר קריית שמונה. לעבר העיר בוצעו 124 אירועי ירי ישיר מתחילת המלחמה, מתוכם ידוע על ירי של יותר מ-370 רקטות מסוג גראד, בורקאן ופלק.
פורסם לראשונה: 00:00, 03.09.24