זו הפכה להיות אחת ההונאות הגדולות של המלחמה הנוכחית ברצועת עזה: הטענה שישראל אינה יכולה ללכת לעסקה לשחרור החטופים בגלל ההכרח הביטחוני להיות נוכחת פיזית על ציר פילדלפי. "פילדלפי קובע את העתיד שלנו", אמר נתניהו בנאומו לאומה שזכה לכינוי מסיבת עיתונאים.
נתניהו מציג מפה: זו החשיבות של ציר פילדלפי
(צילום: לע"מ)
לא חשוב שעד חודש מאי ממשלת ישראל והעומד בראשה לא ראו בציר פילדלפי כבעל משמעות קריטית במלחמה. כלומר שמונה חודשים שבהם, משום מה, לא אצה דרכו של בנימין נתניהו לכבוש את הציר. לא חשוב שבמשך שבועות ארוכים היה זה נתניהו עצמו שעיכב את הכניסה של כוחות צה"ל לרפיח. ולא חשוב בכלל, כנראה, שמערכת הביטחון בישראל הצליחה לייצר פתרון מסוים לבעיית ההברחות על ציר פילדלפי, פתרון שמוסכם על מצרים וארה"ב, אך אינו מוסכם על נתניהו, מאחר שמשמעות הדבר היא שיוסר המכשול שהציב בפני עסקה.
אין כמעט מחלוקת שהבעיה הביטחונית בציר פילדלפי אינה קשורה למציאות שמעל פני השטח. הבעיה קשורה לתת-קרקע. כלומר נוכחות של אוגדות/ גדודים/ פלוגות פיזית על הציר, לא תיתן מענה למנהרה שחלילה תיחפר בעומק 70 מטרים, מאי שם באחת השכונות הפנימיות יותר של רפיח. רק פתרונות לתת-קרקע - סנסורים, קירות ברזל, תעלות מים ומה לא - יכולים לענות על ההכרח הביטחוני הקיים בנוגע להפסקת ההברחות לרצועה. ומתברר שיש פתרון שכזה אפילו לשנים הבאות ולא רק לששת השבועות הקרובים. הוא כולל הקמה של חדר מבצעים שייתן התראה בזמן אמת כאשר נחפרת מנהרה בגזרה ויאפשר לפעול נגד המנהרות וכך הישראלים יוכלו לפעול כדי לעצור זאת. הנוסחה הזו זכתה, כאמור, לברכת כל הצדדים - עד שהגיעה לנתניהו. הוא פסל אותה מאחר שלא רצה בפתרונות שיאפשרו חלילה התקדמות במשא ומתן על שחרור החטופים.
"פילדלפי קובע את העתיד שלנו", אמר נתניהו בנאומו לאומה שזכה לכינוי מסיבת עיתונאים
נתניהו טוען, שטעינו בכך שלא פעלנו עד היום. אם ניסוג מהציר לא נוכל לחזור אליו, אמר. אולם גם הוא יודע, שאם היה ברצונו, יכול היה לפנות לנשיא האמריקאי ג'ו ביידן ולקבל ממנו ערבות כזו או אחרת שאם הסכם הפסקת האש יופר, הרי שצה"ל יוכל לחזור אל הציר ואפילו בברכת הממשל, כל ממשל שיהיה בוושינגטון.

סוף למניפולציות התקשורתיות של נתניהו

אתמול החליט הבית הלבן לשים סוף למניפולציות התקשורתיות של נתניהו ולהבהיר שבהצעה האמריקאית שישראל בירכה עליה בחודש מאי, נקבע מפורש שישראל תיסוג מהציר. אנשי נתניהו מנסים לטעון שלא נוכל צבאית לחזור לשלוט בציר פילדלפי אם ניסוג ממנו בשל הסכנה העצומה. אלא שגם הטענה הזו מופרכת וטומנת בחובה הונאה. הצבא יוכל לשוב לשלוט בפילדלפי, יחסית עם התנגדות מועטה, בין היתר מאחר שחמאס שנמצא כיום באזור, רחוק מלהיות יריב של ממש לצה"ל.
והכי חשוב: נתניהו הוא זה שהתעקש שבועות וחודשים על כך שהסכם הפסקת האש יהיה זמני בלבד וצה"ל יוכל לחזור בתום השלב הראשון של הפסקת האש (שישה שבועות), להילחם בעזה. שום מנהרה לא תספיק להיחפר בתקופה קצרה שכזו, שום טילים לא יוברחו בשבועות הללו דרך המנהרות ברפיח. נתניהו שהתעקש כל כך על האפשרות של חידוש הלחימה, משום מה מתייחס בדבריו לאופציה של הפסקת אש קבועה בלבד ולא זמנית, כפי שהוא עצמו דורש.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם המצגת מפת ציר פילדלפי
בנימין נתניהו עם המצגת מפת ציר פילדלפי
בנימין נתניהו עם המצגת מפת ציר פילדלפי
(צילום: אבי אוחיון, לע״מ)
כך נראית הונאה. ציבור תומכיו מאמץ את הנרטיב החדש שייצר, מבלי לתהות איך לעזאזל בכל שנות שלטונו - 14 במספר - האיש לא טרח לפעול בפילדלפי. ואם נגיד התעורר רק עכשיו, אז כיצד שישה שבועות הפכו להיות קריטיים במידה שמחייבת ויתור על חייהם של 101 חטופים?
ועוד מילה שצריך לומר על פילדלפי. רוב ההברחות בשנים האחרונות נעשות בכלל ממעברי הגבול - מעבר רפיח למצרים ומעבר כרם שלום לישראל. מדינת ישראל, תחת שלטון נתניהו, איפשרה הכנסה של חומרים דו-שימושיים דרך מעבר כרם שלום, ובכך סייעה לחפירת מנהרות האימה ברפיח ובמקומות אחרים, לייצור אמצעי לחימה מתקדמים ומה לא.
 צילום: יובל חן
הברחות נוספות בוצעו בשנים האחרונות דרך מעבר רפיח ממצרים לעזה. לא דרך ציר פילדלפי. אמנם בעבר היה זה עורק תנועה אדיר בין עזה לסיני, כזה שאיפשר הברחה של האמרים, BMW, בעלי חיים, סמים, נשים למטרות זנות ועוד. אך בשנים האחרונות צנח נפח ההברחה מהמנהרות, לאחר שהמצרים סגרו ופוצצו כמה מהן. זה לא אומר שהציר לא פעל מתחת לקרקע, אך בקצב אחר. בסופו של דבר, נתניהו מסיט את הדיון הציבורי לסוגיית פילדלפי בעודו יודע שהסוגיה הקשה עוד יותר לפתרון היא שחרור המחבלים הפלסטינים ועליה תיפול ממשלתו.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.09.24