במפה הפוליטית של ישראל של אחרי 7 באוקטובר, כמעט הכול קשור בכול – ומתנקז לראש הממשלה בנימין נתניהו. עם לחץ פוליטי כבד ואיומים בפירוק הממשלה מימין - ומנגד, לחץ ציבורי גדול ולחץ עוד יותר גדול שמפעילה ארה"ב כדי לדחוק את נתניהו לחתור לעסקת חטופים עכשיו וללא דיחוי.
גורמים בכירים בקבינט העריכו שתגיע נקודה שבה הלחץ האמריקני יהפוך בלתי אפשרי, ולא תהיה ברירה אלא לקבל עסקה, ובמקביל לפתור את המשבר הפוליטי המתרחב, שבנקודת הזמן הזאת לא ברור מה יהיו ממדיו – ומתגבש כמלכוד של ממש עבור ראש הממשלה וצוותו, גם בזמן פגרת הכנסת.
נתניהו מציג לעיתונאים הזרים את מפת המזה"ת: "ישראל הקטנטנה"
(צילום: לע"מ)

מלחמה בין הניצים

האתגר המיידי והמשמעותי של הימים הללו נוגע לעסקת החטופים שעל השולחן, ולוויכוח סביב ציר פילדלפי. בשעה שנתניהו מתעקש על נוכחות צבאית על הציר, דרישה שעשויה לעכב עסקה, שר הביטחון יואב גלנט וחלקים נרחבים באופוזיציה סבורים שצריך לצאת משם למשך שישה שבועות ולאפשר לעסקה להתקדם.
מאחורי הקלעים מעוררת התבצרות ראש הממשלה בנושא חשדנות גדולה במניעיו ומעלה שאלות אם הוא מאמין באמת ובתמים בצורך להישאר שם, או שמא הוא מונע משיקולים הישרדותיים ומהחשש שהשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' יפרקו את ממשלתו, כפי שאיימו.

איגוף מימין

השר בן גביר הוא ללא ספק השחקן הפוליטי המאתגר ביותר מבחינת נתניהו. מאז החלה המלחמה, הוא השותף היחיד בממשלה שכוחו הפוליטי גדל, ובשל כך הפך לעצמאי הרבה יותר מהאחרים, ולא פעם הציב דרישות מפליגות שנתקלו בחומה מצד נתניהו ומקורביו.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר עולה להר בהבית
איתמר בן גביר עולה להר בהבית
לא מפסיק לאתגר את נתניהו. בן גביר בהר הבית
(צילום: תקשורת - עוצמה יהודית)
3 צפייה בגלריה
נתניהו וגולדקנופף
נתניהו וגולדקנופף
ביהדות התורה מחרימים את דיוני התקציב. נתניהו והשר גולדקנופף
(צילום: ABIR SULTAN/Pool via REUTERS)
כך לדוגמה, הוא מרבה לבקר את ראש הממשלה ואת אופן ניהול המלחמה, תוך שהוא מאתגר אותו על בסיס קבוע בסוגיית העלייה להר הבית ודורש להצטרף לקבינט ניהול המלחמה כתנאי לנאמנות בהצבעות. כעת הכנסת בפגרה, אולם כשתחזור לפעילותה, מערכת היחסים עם בן גביר תחייב פתרון.

צמרת מפוצלת

מערכת היחסים העכורה בין נתניהו לבין גלנט מראשיתה של המלחמה, ואפילו קודם, היא אירוע מטריד מבחינת נתניהו – ולא רק מבחינתו. בליכוד גובר הלחץ של שרים דוגמת עמיחי שיקלי, שלמה קרעי ואחרים להדיח את גלנט ולנסות להחליפו בגורם פוליטי אחר.
על אף שנתניהו לא נהנה ממערכת היחסים המתוחה הזאת, וסבור שגלנט נותן פומביות לעמדותיו המנוגדות כדי להבעיר את הרחובות, הוא מבין שהחלפת שר ביטחון בעיצומה של מלחמה, ועם קבינט מהסוג שיש לו, היא לא דבר פשוט. מנגד, גם האתגר של נתניהו להמשיך לנהל את המערכה בניגוד לדעתו של שר הביטחון, ותוך מידורו ממהלכים מסוימים, הוא אירוע מורכב עבור ראש הממשלה בהתחשב בכך שגם החלופות - דוגמת פיטורים - הן רעות.

חזיתות מתרבות

סוגיה נוספת היא מערכת היחסים המתוחה מול המפלגות החרדיות, המהווה אתגר קשה שמתגלגל לפתחו של נתניהו כמעט מדי יום, ומסתעף לתתי-סעיפים. האחד - העימות סביב התקציבים. שלשום הודיעה סיעת יהדות התורה לראש הממשלה על החרמת דיוני התקציב עד להסדרת תקציב החינוך החרדי.
3 צפייה בגלריה
הפגנת החרדים בכביש 4
הפגנת החרדים בכביש 4
מוקש פוליטי גדול - ולא בטח שפתיר. חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס
(צילום: שאול גולן)
לא מדובר באיום ראשון שלהם, והוא מתווסף לשורת טענות שיש להם ולתסכול הולך וגובר מהתנהלות הקואליציה הנוכחית בנוגע אליהם. נתניהו ניצב כאן בין הסיעות החרדיות ודרישתן החד-משמעית לקבל תקציבים, לבין הציבור הכללי, שסבור כי מדובר בתקציבים שאמורים לשמש עבור מטרות אחרות בחסות המלחמה.
הזעם החרדי שאיתו מתמודד נתניהו לא מסתכם רק בכך, והוא נוגע גם לזעם של יו"ר ש"ס אריה דרעי שלא מצליח לקדם חקיקה בממשלה הנוכחית בעקבות וטו של בן גביר, ושלמעשה ויתר עד כה על שניים מהחוקים החשובים ביותר שיש לש"ס בקדנציה הנוכחית. העימותים והמורכבויות עם החרדים נוגעים גם לחוק הגיוס, שגם בו נדרש נתניהו לתמרן בין הלך הרוח בציבור הכללי לבין דרישות החרדים לחוק מקל. הדבר נחשב למוקש פוליטי גדול - ולא בטוח שפתיר.
פורסם לראשונה: 00:09, 05.09.24