החיים בבית משפחת להנגהל, בנוף הגליל, נעצרו מאז רצח הבן הבכור, יואל להנגהל ז"ל, בן ה-18. רק חצי שנה לפני האסון, הם עלו לישראל מהודו. יואל, מספרים הוריו, בת שבע וגדעון, בני קהילת בני המנשה, הבטיח שיסייע להם בקשיי הקליטה בארץ. "הוא הבטיח לנו שייקח אחריות על כל האחים הצעירים, שילמד את השפה", הם אומרים. "אם יואל לא היה נרצח, הוא היה היום לוחם ביחידה מובחרת בעזה", אומר האב גדעון בכאב, "כל החברים שלו משרתים עכשיו בגולני ובצנחנים ובדיוק לשם יואל שאף וחלם להתגייס".
2 צפייה בגלריה
yk14066616
yk14066616
"החיים שלנו נעצרו והתוקפים ממשיכים כרגיל". בת שבע וגדעון להנגהל
(צילום: אביהו שפירא)
אבל ב-7 באוקטובר 2022, הגיע יואל לקריית שמונה, לבלות עם חברתו הדסה סינגסון, שם הותקף על ידי קבוצה גדולה של נערים ובגירים שדקרו אותו בסכין. יואל, תלמיד ישיבת ההסדר מעלות, עמד לפני גיוס לצה"ל.שנתיים אחר כך, גדעון ובת שבע להנגהל עדיין מחכים שייעשה צדק ליואל. אלא שבינתיים, הנאשם היחיד בפרשה, ליעד אדרי, הגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות שבמסגרתו לא יואשם כלל ברצח. לפי כתב האישום המתוקן, אדרי הודה רק בחבלה בכוונה מחמירה, בשיבוש מהלכי משפט ובהדחה בחקירה.
בעוד מספר ימים צפוי בית המשפט המחוזי בנצרת לגזור את דינו של אדרי, וכעת להוריו לא נותר אלא לקוות שהוא יקבל עונש חמור וראוי. "מאז שיואל נרצח, כל המשפחה חיה בסרט שחור, בסיוט שלא נגמר", אומר גדעון, "אני מרגיש שעדיין אין צדק לבני, הייתי מצפה שהוא יקבל מאסר עולם, זה העונש המתאים למה שעשו לבן שלי".
2 צפייה בגלריה
 ליעד אדרי, יואל להנגהל
 ליעד אדרי, יואל להנגהל
החשוד ליעד אדרי ויואל להנגהל ז"ל
(צילום: אביהו שפירא)

"כולנו הרוסים"

זה כמובן, לא מפחית מהזעם על כך שכל יתר הנערים שהיו מעורבים בקטטה לא משלמים מחיר על חלקם בפרשה. "הייתי מצפה שכל מי שתקפו את יואל יעמדו לדין וישלמו על מה שעשו", אומר גדעון, "איך זה יכול להיות שכל עשרות הצעירים האחרים שהתנפלו על יואל ממשיכים כרגיל כאילו כלום לא קרה? אצלנו החיים נעצרו והם חיים את חייהם. אני לא מצליח להתאושש מהאסון הזה, יואל היה האור של הבית ושל המשפחה, ובגלל זה כולנו הרוסים. בשבוע הבא נגיע לבית המשפט ונסתכל לשופטות בעיניים בדרישה לעונש חמור, אם הוא לא יקבל עונש משמעותי, אני ארגיש שבגדו בי".
yk14066622עו"ד רחל יצנקיןצילום: אביהו שפירא
עו"ד רחל צינקין, שמייצגת את משפחת להנגהל, אמרה כי הדריכות לקראת גזר הדין גבוהה. "אנו מצפים מבית המשפט לדאוג לכך שהחוטא לא יצא נשכר ממעשיו. הנאשם, על פי הודאתו, הוביל את חבורת הנערים לביצוע לינץ' ביואל, תקף אותו וגרם לו לחבלה חמורה, וגם אחרי שהתמוטט לא ריחם עליו ובעט בו בחוזקה. צריך לזכור שאחרי זה הוא דאג להעלים ראיות ולשבש הליכי חקירה ולהדיח עדים. אם בית המשפט לא יתחשב במעשים החמורים האלה, הוא ייתן תעודת הכשר לכל חשוד לפעול כדי לשבש את החקירה שלו. הייתי מצפה מבית המשפט להטיל עליו עונש דו-ספרתי".

הדרישה: 15 שנות מאסר

עו"ד ליז קדמון, סגנית בכירה לפרקליטת מחוז הצפון, ביקשה לגזור על אדרי 15 שנות מאסר בפועל וזאת, "לנוכח העובדה שאלמלא מעשיו של הנאשם, לא הייתה נגרמת התוצאה הטרגית".
עו"ד שירה ניר, שמייצגת את אדרי, מסרה בתגובה: "ביקשתי לגזור על ליעד עד שנתיים מאסר בפועל, בהתחשב בכך שישב שמונה חודשים מאחורי סורג ובריח ועוד שנה וחצי במעצר באיזוק אלקטרוני. כמובן שהוא גם היחיד שנוטל אחריות ולא הוגשו כתבי אישום נוספים נגד כל המעורבים האחרים. לא יעלה על הדעת שהפרקליטות מדווחת על כתבי אישום קרובים ובפועל לא מוגש כלום. חמור מכך שצעיר אחר מוזכר בכתב האישום של ליעד כמי שהולך איתו יד ביד לכל אורך עובדות כתב האישום, וליעד משלם את המחיר עבור כולם כשלפרקליטות ידוע בדיוק חלקו של כל אחד בפרשה".
פורסם לראשונה: 00:00, 06.09.24