חינוך אלטרנטיבי: שביתת המורים נכנסת הבוקר (יום שישי) ליומה השישי, והצפי לשביתה ארוכה הבשיל יוזמה של מועצת התלמידים במשרד החינוך והרשויות המקומיות להפעלת מסגרות למענה חלופי לתלמידים. החל מיום ראשון יופעלו מסגרות חלופיות ברשויות המקומיות עם תנועות הנוער, המרכזים הקהילתיים והמתנ"סים. כל רשות גיבשה תוכנית מקומית לפעילות לבני הנוער שתימשך 4-3 שעות ביום. "אנחנו לא הופתענו מהשביתה הארוכה שצפויה להיות", שיתפה יו"ר מועצת התלמידים, תלמידת י"ב רוני קמאי. "רן ארז אמר לנו שהוא לא רוצה לפגוע בתלמידים כמו בעיצומים בשנה שעברה, לכן בכוונתו לשבות אם לא ייחתם הסכם".
1 צפייה בגלריה
יואב זילברשטיין, גלי יהב, רוני קמאי, אור שמיסיאן, גאיה שיף וליהיא הררי
יואב זילברשטיין, גלי יהב, רוני קמאי, אור שמיסיאן, גאיה שיף וליהיא הררי
יואב זילברשטיין, גלי יהב, רוני קמאי, אור שמיסיאן, גאיה שיף וליהיא הררי
(צילום: יאיר שגיא)
קמאי יזמה בשבוע האחרון של חודש אוגוסט מפגש עם כל הגורמים השותפים בפעילות בלתי פורמלית בשלטון המקומי, מועצות הנוער וארגונים ציבוריים, כדי לדון בהיערכות למסגרות חלופיות בשביתה ורתמה לכך את משרד החינוך למתן חסות ותקצוב. "זו לא קייטנה. אנחנו מחזירים לעצמנו טיולים, הצגות ופעילויות תרבות שלא קיבלנו מבית הספר ברציפות זה שנתיים בשל עיצומי המורים, ונוכל להכיר את החברים שלנו לשכבה", הסבירה יו"ר מועצת התלמידים. "היה חשוב לנו שהתוכנית תתוקצב, כדי להבטיח שגם תלמידים מרשויות מוחלשות יקבלו פעילות מלאה".
מועצות התלמידים העירוניות מעורבות ושותפות בהפקת והפצת הפעילויות. "הפעילויות האלה מאוד חשובות – במיוחד אחרי שנתיים שלא קיבלנו אותן", אמרה גלי יהב, תלמידת י"ב מאבן יהודה. "עכשיו נוכל להכיר את הארץ לפני הגיוס לצה"ל". אל דבריה הצטרפה ליהיא הררי, תלמידת כיתה י' מאבן יהודה, שאמרה ש"התלמידים בתסכול מהמצב וכרגע המסגרת מאוד נחוצה לתלמידים, כדי להיפגש וליהנות מפעילויות".
רן ארז על השביתה
(צילום: מיקי שמידט)

ליאן חלפון (16), תלמידת י"א בתיכון אורט על-שם יגאל אלון בנוף הגליל, אמרה כי "השביתה של המורים מתסכלת אותי, בעיקר בתקופה הזו, אנו זקוקים כרגע לשגרה רגועה ולא להשבתה. ההצלחה בלימודים היא האתגר הגדול שלי, ואני לא מתכוונת להתפשר עליו, זו שנת בגרויות ואני שואפת להצליח בהן".
גם יותם אריאלי (17), תלמיד י"ב מקיבוץ מעוז חיים שבעמק המעיינות, מתוסכל מהמצב: "עבורי השביתה נוראית, אני תלמיד שמאוד אוהב ללמוד וזה פוגע בי מאוד, מיום ראשון אצטרף לתוכנית האלטרנטיבית. לא אתן לרן ארז להרוס לי את הבגרות ואת השנה האחרונה בלימודים". סגן יו"ר מועצת התלמידים הארצית, אור שמיסיאן תלמיד י"ב, ציין שבעירו נעשה מיפוי צרכים, ובין שאר הפעילויות מתוכננות הקמת מרכזי למידה לתלמידים המוטרדים מפערים לימודיים, פעילויות התנדבותיות ופעילות תרבות והעשרה: "הנוער זקוק למסגרות האלה ויגיע אליהן", סיכם.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר: "זו יוזמה משותפת ומבורכת של משרדי החינוך האוצר והשלטון המקומי. נעשה כל שביכולתנו להיות שם עבור תלמידי ישראל ועבור החינוך. אני מודה לשותפים על החשיבה מחוץ לקופסא ועל שיתוף הפעולה".
שר החינוך, יואב קיש: "יש למערכת החינוך מחויבות עמוקה ובלתי מתפרשת להבטחת היציבות ורציפות החינוכית של תלמידנו, בעיקר על רקע המלחמה הקשה שנכפתה עלינו. לא נאפשר להותיר את תלמידנו ללא מסגרת, לא נאפשר להרוס במחי יד שנים של עבודה קשה עם נוער בסיכון ולא נסכים שילדים המפונים מבתיהם ימצאו את עצמם תקועים בחדר בחוסר מעש. לא הם אלו שצריכים לשלם את מחיר מאבקי האגו בין הצדדים למשא ומתן על הסכם השכר למורים. זו החובה שלנו כלפיהם ובה נעמוד".
יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר: "במקביל למאמצים מול משרד האוצר, משרד החינוך וארגון המורים להביא להסכם שכר ראוי למורים שלנו, שיסיים את השביתה בתיכונים, אנו לא יושבים בחיבוק ידיים. מתוך דאגה לבני הנוער, הובלנו יוזמה משותפת לפיה הרשויות המקומיות יפעילו פעילויות חינוכיות בלתי פורמאליות בתיכונים במטרה להעניק מסגרת לבני הנוער שתחזק את החוסן שלהם, בטח בימים הלא פשוטים שהם עוברים. הפעילות תחל כבר בימים הקרובים כי הדבר האחרון שהנוער שלנו צריך הוא להיות בודד בבית מול המסכים".
פורסם לראשונה: 00:00, 06.09.24