מה האסטרטגיה? מה התוכנית? לאן מוביל ראש הממשלה? איך הוא מתכוון להכריע את המערכה בזירות השונות? הרי אי-אפשר למשוך את זה בלי סוף. עַם ישראל יכול לעמוד בקשיים רבים ובמשך זמן רב, אבל הוא צריך לדעת לאן הוא הולך. 40 שנה במדבר זה המון זמן, אבל המטרה הייתה ברורה: הארץ המובטחת. מלחמת העצמאות נמשכה יותר משנה אבל היה ברור שנלחמים על קיום המדינה. מלחמת יום הכיפורים נמשכה 19 ימים, והיה ברור שחייבים להכריע את צבאות מצרים וסוריה שהפתיעו אותנו. מבצע חומת מגן נמשך 43 ימים והמטרה הייתה ברורה, כולם הבינו שחייבים להכריע את הטרור הפלסטיני שהשתולל או שהוא יכריע אותנו.
מה קורה עכשיו? למרבה הצער, נראה שאין אסטרטגיה ואין תוכנית. הליכה במעגלים לשום מקום. צריך להסתכל קדימה, להחליט לאן רוצים להגיע ומה צריך לעשות בשביל זה. כמו בתכנון ניווט בצבא. מתחילים מהסוף, מהיעד, ואז בודקים איך הכי יעיל להגיע אליו, בהתחשב באילוצים. ישנן שלוש מטרות: החזרת החטופים, הסרת האיום של טבעת האש סביבנו והשבת השקט לגבולות. כל זה צריך לקרות מהר. לחטופים אין זמן, להגיד שהם סובלים אבל לא מתים זה גם שקר וגם מעיד על אטימות רגשית מוחלטת. אי-אפשר להחזיק את ישראל שנה שלמה במצב לוחמה בלי ניצחון והכרעה. ומסוכן מדי לחיות תחת איום תמידי. תושבי הצפון הם לא סחורה שהממשלה יכולה להעביר ממחסן אחד לאחר. מתי תושבי הצפון יחזרו לבתיהם? נשאל נתניהו "אני יכול להגיד לך לוח זמנים, ואני חושב שזאת תהיה טעות גדולה מאוד". ככה כבר קרוב לשנה. איזו מריחה, איזה זלזול, איזו חוצפה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: ABIR SULTAN / POOL / AFP)
כדי להחזיר את החטופים צריך להפעיל לחץ אמיתי על חמאס. פשיטות מדי פעם זה לא מספיק, ובטח שלא הצגות עם ציורים וחיצים. לחץ אמיתי זה אומר ללחוץ איפה שכואב להם, ולעשות מה שמפחיד אותם ומאיים עליהם. למשל: להגדיר אזור שבו יתרכזו כל העזתים. הכניסה אליו רק דרך בידוק ישראלי וצה"ל יחלק אוכל ומים. בשאר הרצועה אין שום אספקה ולא אמור להיות אף אחד. כל מי שנמצא מחוץ לאזור הוא מחבל שדינו מוות. ואם למישהו יש בעיה עם זה, הוא מוזמן להגיד לחמאס: שחררו את החטופים ותחסכו לעצמכם את זה.
כשתהיה עסקה, היא צריכה להיות בפעימה אחת ולא בשלבים. כל החטופים, החיים והמתים, תמורת כל מה שהממשלה מוכנה לתת בשלב האחרון של העסקה
אלו מנופים שיאלצו אותם להגיע לעסקה. במצב הנוכחי יש להם שפע של אספקה מישראל והאיום חלש מדי, לכן אין להם עניין בעסקה. צה"ל יודע לעשות את זה, צריך רק להורות לו. אבל אין מי שייתן פקודה, אין אסטרטגיה ואין בעל בית. וכשתהיה עסקה, היא צריכה להיות בפעימה אחת ולא בשלבים (כמו שרוצה נתניהו משום מה). כל החטופים, החיים והמתים, תמורת כל מה שהממשלה מוכנה לתת בשלב האחרון של העסקה. שלבים זה רע. למה להשאיר חטופים בגיהינום אפילו רגע אחד מיותר? ולמה לקחת את הסיכון הכמעט-ודאי שהשלבים הבאים לא יתרחשו?
איראן היא המפתח להסרת טבעת האש. עשרות שנים נתניהו מדבר על האיום האיראני אבל ברגע האמת, רגע לפני הפְּצצה, הוא משתפן מולם ומול חיזבאללה. אחרי 300 טילים וכטב"מים לא נגעת במתקני הנפט שלהם שמממנים את כל האש שניתכת עלינו, ולא נגעת במתקני הגרעין שעליהם בנית קריירה שלמה. כמה שחצנות אחרי מבצע "שלום תל-אביב", כאילו פיקדת על הפלישה לנורמנדי, בעוד הצפון חוטף "כרגיל" ונחרב. אבל מכת מנע אמיתית לחיזבאללה באוקטובר פחדת לתת.
ראש הממשלה הוא אדם חלש, שלא יודע לקבל החלטות ולא מסוגל להכריע, והקבינט ברמה נמוכה. זה לא מספיק טוב בימים רגילים, ובתקופה כזאת זה פשוט בלתי נסבל. קח את ממשלת הכישלון שלך ולכו הביתה. ישראל זקוקה להנהגה חזקה ומנצחת.
פורסם לראשונה: 00:00, 08.09.24