ביקור הבכורה של הרמטכ"ל המצרי אחמד ח'ליפה באזור רפיח ממשיך להדהד אצל מקביליו בעולם הערבי, בוושינגטון, באיחוד האירופי וכמובן אצלנו, בישראל. ח'ליפה בן ה-57, שנכנס לתפקידו רק ביולי האחרון, הוא בעל רקע צבאי עשיר. במצרים הזדרזו להכתיר את הגעתו לרפיח כ"ביקור בהפתעה", והוא לקח איתו את חבורת הפיקוד הצבאי שהכי נוגעת לעניין: אלה שקשורים לסיני, לעזה ולישראל. סיור מקיף במסוף הגבול המצרי ברפיח, שהסתיים בציר פילדלפי.
הנה נקודה מעניינת: שמה של מדינת ישראל לא הוזכר אפילו פעם אחת במהלך הביקור. הרמטכ"ל ח'ליפה הקפיד לשוות לאירוע אופי של ביקור אצל חיילי הצבא המצרי לאורך הגבול שחוצץ בין מצרים לעזה, ונוגע בגבול עם ישראל בכרם שלום. המשימה להכפיש, למתוח ביקורת קשה על ישראל, ולמקד את הביקורת בראש הממשלה נתניהו הוטלה על הפרשנים הבכירים שישבו באולפני הטלוויזיה בקהיר. אחד מהם הרחיק לכת בהתנפלות על ישראל, כשטען שכל הנשק והציוד הצבאי שמוברח לעזה מגיע בכלל מישראל. "מה אתם רוצים ממצרים?", הרעים בקולו, "מבריחים בישראל הם אלה שמעבירים את הציוד הצבאי לעזה, בדיוק כמו שהם מבריחים נשק ותחמושת לגדה המערבית".
1 צפייה בגלריה
בינימין נתניהו, תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
בינימין נתניהו, תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
בינימין נתניהו, תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, דובר צה"ל , Saudi Press Agency/Handout / Brendan SMIALOWSKI / AFP)
הפצצה שהטיל נתניהו, כשחשף את החלטתו שלפיה ישראל תישאר במעבר פילדלפי, לא עוברת בקלות בצד המצרי. הנשיא א-סיסי קפץ לביקור בטורקיה, נועד עם ארדואן, שהזדרז להציע 17 הסכמי שיתוף פעולה כלכלי, מסחרי ובעיקר צבאי. דובר משרד החוץ בקהיר הוציא תגובה חריפה להאשמות נתניהו, שלפיהן מצרים שותפה להברחות הנשק דרך ציר פילדלפי. טעות גדולה עשה נתניהו כשניתק את הקשרים שנרקמו בזהירות עם הנשיא א-סיסי. לנשיא א-סיסי אין דעה טובה על חמאס, ועל זה צריך היה לרכוב ביחד. לקיים קשרים בין הלשכות, להמשיך את שיחות ההתייעצות הטלפוניות כדי למצוא נוסחאות משותפות. מה עשה נתניהו? בבת-אחת ניתק הכל, התפרץ על מצרים ושבר את הכלים. הנה דברים שאומר גנרל שפרש מתפקידו במודיעין המצרי רק לאחרונה: "ההאשמות שלו (של נתניהו) לא מציאותיות. הוא מפיץ שקרים, אחרי שאיבד את אמון העם בישראל, כדי לחפות על כישלונותיו". גנרל מצרי אחר תקף: "אין הוכחה שיש מנהרות פעילות מתחת לציר פילדלפי".
האמת נמצאת באמצע: לפי מידע מעודכן יש כיום לפחות 20 מנהרות חפורות, סלולות ופתוחות לעומק, מתחת לציר פילדלפי, אבל בלי מוצא למצרים. במצב כזה, צריך ראש הממשלה נתניהו להתכבד ולהרים טלפון ללשכת הנשיא בקהיר ולהציע: בוא נעבוד יחד.
אלא שנתניהו, שנזכר להעלות את מנהרות פילדלפי רק עכשיו, החמיץ הזדמנות ענקית. הוא יצר עוינות כבדה בצד המצרי, שדורש יציאה מיידית של צה"ל ממסוף רפיח ומציר פילדלפי. גם התוכנית האמריקנית החדשה תדרוש הודעת יציאה.
הנשיא א-סיסי, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל שבמשרדיו מתקיימים המפגשים הנפרדים עם משלחות ישראל וחמאס, ועכשיו גם הרמטכ"ל ח'ליפה, מקפידים בכוונה על שתיקה מלאה מול הצד הישראלי. הם מדברים עם וושינגטון ועם מדינות האיחוד האירופי.
השאלה היא כבר לא האם מותר להאמין לצד המצרי בענייני ציר פילדלפי, אלא האם ישראל לא איחרה את המועד. האם נתניהו יוכל לחזור ולהרים טלפון ללשכת הנשיא בקהיר ולהודיע: "אני בא, בפרופיל הכי דיסקרטי" ולקיים שיחה רצינית
השאלה היא כבר לא האם מותר להאמין לצד המצרי בענייני ציר פילדלפי, אלא האם ישראל לא איחרה את המועד. האם נתניהו יוכל לחזור ולהרים טלפון ללשכת הנשיא בקהיר ולהודיע: "אני בא, בפרופיל הכי דיסקרטי" ולקיים שיחה רצינית. נדמה לי שנתניהו לא בסרט הזה. אבל קהיר, שמרבה לדבר גם עכשיו על חשיבות השלום, לא סגרה את הדלת.
פורסם לראשונה: 00:00, 08.09.24