מי שחושב שפסיקת בג"ץ שהורתה לשר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור נשיא לעליון שמה קץ למשבר בנושא בחירת נשיא לעליון - טועה. פסיקת בג"ץ רק העלתה את מפלס המשבר שבין לוין לבין מערכת המשפט ואת המשבר החוקתי לשיא חדש, אשר ישרשר משברים חדשים. לדידו של לוין המהלך של בג"ץ היה לא חוקי, וחברי השופטים בעליון השתמשו בכוחם לטובתם בלבד.
1 צפייה בגלריה
יריב לוין, יצחק עמית
יריב לוין, יצחק עמית
יריב לוין, יצחק עמית
(צילום: אבי מועלם, עמית שאבי)
באופן פורמלי ייענה לוין לפסיקה ויחל בהנעת הפרוצדורה לקראת בחירת נשיא, שתתרחש אי שם בחודש נובמבר. אבל מהותית, יקרה ההיפך הגמור; מ"מ הנשיא עוזי פוגלמן פורש ב-6 באוקטובר עם הגיעו לגמלאות, ושופטי העליון יודעים שב-7 באוקטובר, בעיתוי מזוויע וסימבולי, ייכנס עמית לתפקיד עד שייבחר רשמית בנובמבר. הוא ייכנס שפל-כנפיים, נטול סמכויות ניהול, והכי גרוע - כפי שלוין הכריז - כש-2.5 מיליון אזרחים אינם מכירים בסמכותו גם אם ייבחר.
במשבר הנוכחי מוטלת אחריות גם על השופטים. לפני מספר חודשים הציע לוין עסקת חבילה. כמי ששואף לממש את האידיאולוגיה שלו ולהשפיע על הרכב בית המשפט העליון על מנת להפכו ליותר ימני ושמרני, הוא מבין שהעיקר הוא זהות השופטים והאג'נדה שלהם. הם אלה שימסמרו את הנטייה השמרנית המסתמנת של העליון עם פרישת שלושת השופטים הליברליים במהלך השנה האחרונה - אסתר חיות, ענת ברון ופוגלמן. לוין לא ישקוט עד ששני שמרנים יאכלסו את ספסלי העליון. ההצעה שלו, בנוסף להסכמתו לבחירת עמית כנשיא (בניגוד להתנגדותו לעקרון הסניוריטי), היא שהעליון ימנה שופט/ת ליברלי/ת על-פי בחירתו. לוין גם הסכים להחליף את אחד משני מועמדיו - ד"ר רפי ביטון וד"ר אביעד בקשי - אך השופטים לא הסכימו גם לכך. טענתם - לא זו בלבד שמדובר בשמרנים, מדובר במי שכופרים בכלל בחלק מסמכויות בית המשפט העליון.
לוין מתכוון עכשיו להניע את המהלך ולהבליט ששופטי העליון עומדים לידו ומחזיקים אקדח צמוד לרקתו. דבריו בתגובה לפסיקה היו חריפים ביותר והם צפויים להטריד אותנו עוד חודשים רבים, כולל הגשת עתירות נוספות לבג"ץ. גם כאשר ייבחר עמית ברוב מרשים של שישה מתוך תשעת חברי הוועדה לבחירת שופטים, לוין לא מתכוון לשתף עימו פעולה בניהול המערכת ולכנס את הוועדה לבחירת שופטים.
הדי פסיקת בג"ץ מהדהדים עד המבצר ברחוב סאלח א-דין, מקום משכנו של מוסד היועץ המשפטי לממשלה. אף כי בג"ץ אימץ את עמדתה המשפטית של היועצת גלי בהרב-מיארה, היא ממש לא נחה על זרי הדפנה. בחירת נשיא לעליון היא רק היבט אחד למהפכה המשטרית שבעיצומה. בסופו של דבר, לוין החליט שגם בלי חקיקת המהפכה שלו, הוא מיישם אותה. במקביל לעליון, גם היועצת מנהלת מלחמת שוחות סיזיפית על סמכות ומעמד המוסד בראשו היא ניצבת. מדי יום צץ נושא אחר המאיים לשחוק את מעמדה, ונראה שהיכן שבהרב-מיארה וצוותה שמים אצבע על מנת למתן את פריצת הסכר, צצה פרצה חדשה. מינויו של מאיר סוויסה למפקד משטרת ת"א-דרום יצא לדרך, למרות חוות דעתה. הממשלה “צפצפה” על חוות דעתה גם בנושא נציב שירות המדינה. מה שהיה פעם ציווי של היועץ המשפטי הסותם את הגולל על החלטת ממשלה או מי משריה, לא מכובד ועולה מיד להכרעת בתי המשפט כדי שיכפה אותו.
פסיקת בג"ץ אתמול לא סתמה את הגולל על בחירת הנשיא. היא פצצה מתקתקת שיצאה לדרך ותואץ ביתר שאת לקראת עדותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במשפטו, בראשית דצמבר. דוגמית לכאוס שיתרחש סביב המשפט
המשטרה אלימה מאי-פעם ובולמת בכוח הזרוע את המחאה. מפגינים נעצרים כל הזמן. שלילת חירותה של זורקת החול על בן גביר נמשכה 48 שעות כאילו מדובר בעבריין מסוכן. ועתה מסתמנת סכנה ברורה ומיידית - השר לביטחון לאומי בן גביר ימנה באמצעות המפכ"ל שלו, דני לוי, את ראש אגף החקירות, היחידה הרגישה ביותר במשטרה. קשר העבודה המסורתי וזהות האינטרסים בין הייעוץ, הפרקליטות והמשטרה עומדים להיפרם, ואיתם זכויות האזרח וביטחונו.

טובה צימוקיטובה צימוקיצילום: ynet

פסיקת בג"ץ אתמול לא סתמה את הגולל על בחירת הנשיא. היא פצצה מתקתקת שיצאה לדרך ותואץ ביתר שאת לקראת עדותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במשפטו, בראשית דצמבר. דוגמית לכאוס שיתרחש סביב המשפט, ראינו בשבוע שעבר עם פרסום קלטות אפי נוה-מנדלבליט. תחושת הכאוס והדה-לגיטימציה למערכת המשפט תואץ על-ידי נתניהו והכת שלו. לצד המנהיגות יוצאת הדופן שמפגינה בהרב-מיארה בשמירה בלתי מתפשרת על הדמוקרטיה, היא צריכה גם לפתח מנהיגות בתחום הפלילי ולהורות על הסכמה לפתיחה בהליך של גישור במשפט הזה, לפני שיקבור את כולנו.
פורסם לראשונה: 00:00, 09.09.24