מה שקורה ביו"ש, לא נשאר ביו"ש: לפני שבועות אחדים נפגשתי עם אחד מראשי המתנחלים ביהודה ושומרון, איש ליכוד. שאלתי אותו איזה ציון הוא נותן לסמוטריץ' ובן גביר, שני שרים שמפעל ההתנחלות הוא ביתם ומבצרם. "מבן גביר אני מאוכזב", השיב. "הכל אצלו דיבורים. מסמוטריץ' אני דווקא די מרוצה".
אפשר להתווכח אם צדק לגבי בן גביר. מה שבטוח, המחמאה לסמוטריץ' הייתה במקומה. ב-20 חודשי שלטון הממשלה הנוכחית סמוטריץ' חולל מהפכה במצבם של יהודים ופלסטינים בגדה. הכותרות בתקשורת מוליכות שולל: הן מזכירות את הגדה רק בהקשר של טרור ערבי ויהודי או פעולות יזומות של צה"ל. השינוי האמיתי, ההיסטורי, מתחולל במשרדים ממוזגים, מתחת לרדאר, והופך למציאות בלתי חוזרת בשטח.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. משנה את המציאות ביו"ש
(צילום: עמית שאבי)
על-פי החוק, הצבא הוא הריבון. בחיים האמיתיים הריבונות של ישראל באיו"ש נמסרה לכת פוליטית סגורה, קיצונית, שסרה למרותו של אדם אחד ומתקדמת על-פי תוכנית משיחית אחת. ראש הממשלה תומך או לא מפריע. מה שהכת החסירה, בינתיים, המהפכה המשטרית בתוך הקו הירוק משיגה, בהתנגדות רפה של הצבא, חמש דקות מכפר סבא.
יש כאן חזון. גם רשעות לשמה יש, ממש כמו במהפכה של רוטמן ולוין.
סמוטריץ' השתלט על הגדה בתנועת מלקחיים: זרוע אחת היא סמכויותיו כשר האוצר, זרוע שנייה היא הסמכויות שקיבל כשר במשרד הביטחון. המטרה שסימן בתוכנית ההכרעה שלו מ-2017 לא השתנתה: למוטט את הרשות הפלסטינית, למנוע הקמת מדינה פלסטינית ולהעמיד את שבעה מיליון הערבים שחיים בין הירדן לים בפני ברירה - למות בקרב, להגר לחו"ל או להיות לנצח אזרחים מדרגה שנייה.
המשימה המיידית היא לפרק את הרשות הפלסטינית, לנשל את התושבים בשטחים שנתונים לשליטת ישראל וליצור מציאות בשטח שתמנע כל אפשרות לחלוקה גיאוגרפית בהסכם. כשר האוצר הוא מקפיא, מעכב או מונע את העברת כספי המיסים שישראל גובה עבור הרשות. אלה אינם כספים שלנו - אנחנו רק הגובים, תמורת עמלה מכובדת. הם מאפשרים לרשות לשלם משכורות לכ-140 אלף העובדים שלה, כולל אנשי מנגנוני הביטחון שלוחמים בטרור. בגלל מצוקתה הכספית, הרשות משלמת להם רק 50% משכרם.
3 צפייה בגלריה
yk14069071
yk14069071
"משטרת ש"י מתנהלת ברוח בן גביר. היא נמנעת מלעצור את האלימות והטרור היהודי". הפרעות בג'ית, בחודש אוגוסט
המשפטנים בכת של סמוטריץ' מצאו עוד דרך מתוחכמת לרושש את הרשות הפלסטינית. סעיף ב' לחוק פיצוי קורבנות טרור (פיצויים לדוגמה), שאושר בחודש יוני בכנסת בדחיפת שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, אומר כך: "נפגע אדם ממעשה טרור ונקבעה לו נכות צמיתה, יהיה זכאי הנפגע לפיצוי לדוגמה ממתגמל הטרור בסכום של חמישה מיליון שקלים". "מתגמל הטרור" הוא מונח מכובס שמצביע על גורם אחד בלבד - הרשות הפלסטינית, שמסייעת כספית לטרוריסטים מבני עמה (היא ראויה על כך לגינוי). ישראל מורידה כיום חד-צדדית מכספי המסים של הרשות את הסיוע לטרוריסטים ומשפחותיהם. נניח שזה בסדר. החוק החדש מאפשר לגבות את הכסף פעמיים.
מקור נוסף, מרכזי, לקיום האוכלוסייה והרשות, היה העבודה בישראל. לאחר אירועי 7 באוקטובר הוא נחסם. השב"כ, שחשש שהמשבר הכלכלי יצמיח טרור, הכין תוכנית לכניסה מבוקרת של חלק מהעובדים למקומות עבודה קבועים. צה"ל תמך. בלחץ סמוטריץ' וחבריו התוכנית נפסלה על הסף. לא נותר לאוכלוסייה אלא להישען על סיוע מבחוץ, בתוך זה כספי הטרור שמבריחה איראן לחמאס ולג'יהאד.
הזרוע השנייה מופעלת ממשרד הביטחון. בקומה ה-15 של המשרד, מעל ללשכת שר הביטחון, סמוטריץ' הקים אימפריה משלו. איש הביצוע שלה הוא הלל רוט, בעבר תושב יצהר וכיום תושב רבבה, מינוי אישי, פוליטי, של סמוטריץ'. התואר שלו מטעה - סגן ראש המנהל האזרחי לעניינים אזרחיים. מכל בחינה מעשית הוא מושל הגדה. הפרסים קראו לנושא התפקיד הזה פחה; הטורקים סנדג'ק ביי; הבריטים גאברנר; הגרמנים גאולייטר; הגרסה הישראלית ארוכה יותר, לצורכי נראות.
3 צפייה בגלריה
yk14068997
yk14068997
רכבים שרופים, בתים מפויחים. ההרס בבוקר שאחרי המהומות בג'ית
(צילום: שאול גולן)
פרופ’ דן טרנר הוא תושב כפר אדומים, התנחלות ותיקה ומגוונת מבחינה פוליטית לצד כביש ירושלים-יריחו. יחד עם תושבים נוספים הוא נאבק מזה שנים למען שכניו, בהם גם אנשי שבט הג'האלין, תושבי חאן אל-אחמר. בעבר הוא לקח אותי לביקור אצלם.
לפני עשרה ימים הוא כתב לי מסרון ארוך והרשה לי לפרסם אותו. "בהקשר של המאחז החדש שהוקם לפני ימים אחדים 300 מטר מחאן אל-אחמר, כדי לדחוק את הקהילה הענייה ולסגור שטחי מרעה כדי לחנוק אותה כלכלית - כדאי לעצור לרגע ולהביט בתהליכים הרחבים שקרו בשנה האחרונה באיו"ש. הממשלה נתנה לסמוטריץ' סמכויות-על שמאפשרות לו לבצע במהירות את ההפיכה שרצה בגדה - סיפוח דה-פקטו וגירוש של הפלסטינים משטח C. לזכותו ייאמר שהוא אומר את זה בגלוי.
"מה זה אומר? כל הסמכויות של ראש המינהל האזרחי (רמ"א) הואצלו להלל רוט, והוא עצמו כפוף למעשה למינהלת ההתיישבות, גוף פוליטי במשרד של סמוטריץ' במשרד הביטחון. רמ"א לא קיים בכל מה שנוגע לשירותים אזרחיים - בנייה, אכיפה, מים, ארכיאולוגיה וכו'. מתאם הפעולות בשטחים יודע על חלק מהמעשים רק בדיעבד.
"המינויים של ראשי המטות במינהל, שאמורים להיות מקצועיים, מאוישים בהדרגה על ידי עושי דברה של המפלגה. כך מונה לאחרונה לתפקיד מנהל לשכת תכנון במינהל האזרחי, הסמכות הגבוהה ביותר בנושאי תכנון באיו"ש, תושב רבבה שהיה מהנדס המועצה האזורית שומרון. היועץ המשפטי לאיו"ש, שהיה כפוף לפרקליטות הצבאית, שוחרר מתפקידו והמחלקה שלו נסגרה. הייעוץ המשפטי עבר לידיים אזרחיות. גייסו יותר מ-20 משפטנים במינוי של סמוטריץ'. המשימה שלהם בין השאר היא להוציא לפועל מדיניות של סיפוח דה-פקטו וייהוד השטחים. משנים במהירות נוהלים כדי לאפשר פיתוח ליהודים בלבד.
"אין שומרי סף; אין דרג מקצועי; אין צה"ל. הכל מנוהל דרך גורמים אזרחיים, פוליטיים. אזרוח השירותים היה אחד האמצעים של סמוטריץ' ואנשיו כדי להשתחרר משליטת הצבא ולחתור לסיפוח בפועל. לי אישית אין בעיה עם סיפוח, כל עוד כולם נהנים מזכויות שוות והזדמנויות שוות. זה לא המצב. בשנה וחצי האחרונות יש אפס תכנון ל-300 אלף פלסטינים שגרים בשטח C ואפס היתרי בנייה. במקביל מתבצעות הריסות כעניין שבשגרה, כולל בורות מים ובתי ספר. האכיפה מואצת וסלקטיבית.
"המגמה הפוכה בהתיישבות היהודית - פי ארבעה הכרזות על אדמות מדינה, פי ארבעה אישורי בנייה. בנוסף מוקמים עשרות מאחזים ללא היתרים. יש למעלה ממאה חוות ומאחזונים בלב שטחי רעייה פלסטינים. הבנייה הבלתי-חוקית אצל היהודים לא זוכה לאכיפה, בעידוד השר הממונה. במנהל האזרחי יש כרגע איסור מלא וגורף לאכוף את החוק על עברייני בנייה. הורסים במקרים נדירים, ורק בגלל שיקול ביטחוני דחוף.
"משטרת ש"י מתנהלת ברוח בן גביר. היא נמנעת מלעצור את האלימות והטרור היהודי. מי שנעצר משוחרר מיד. הוא גם לא מהסס מלהתערב נקודתית ולהנחות קציני משטרה. זה סיפוח דה-פקטו - אזרוח השירותים תחת שליטת מפלגה עם זכויות אזרחיות ליהודים בלבד. אני תמה אם זאת היהדות, אם זאת הציונות. מה שבטוח - זה לא יעזור לדיונים נגדנו בהאג".
דברים דומים או זהים שמעתי בשבוע שעבר מפי גורמים במערכת הביטחון. החשש שם הוא מהשפעת תהליך הכהניזציה של הגדה על עליית הטרור. החשש הנוסף הוא מפסיקה מחמירה של בתי הדין בהאג. לא בטוח שהשאלה איזו ועדה תחקור את מחדלי 7 באוקטובר מדריך את מנוחת השופטים שם, אבל מה שנראה כמו אפרטהייד, נישול וסיפוח בגדה, מעניין אותם מאוד. זה נראה כמו עילה נוחה להטיל צווי מעצר על שרים בממשלה הנוכחית, אולי גם על ראש הממשלה. הממשל האמריקאי מודאג מהשינויים באיו"ש לא פחות משהוא מוטרד מהקיפאון בעזה. מה שקורה בגדה לא נשאר בגדה.
השר סמוטריץ' מסר בתגובה בפוסט ברשת X: ״כמה מנותק צריך להיות כדי להמשיך גם אחרי 7 באוקטובר לתמוך בהקמת מדינת טרור בלב הארץ ולתקוף את מי שפועל למנוע אותה? מנותק כמו לשים את זה בכותרת גדולה יותר מפיגוע שבו נרצחו שלושה יהודים. משימת חיי היא לבנות את ארץ ישראל ולסכל הקמת מדינה פלסטינית שתסכן את מדינת ישראל. זה לא פוליטי. זה לאומי וקיומי. זו הסיבה שלקחתי על עצמי, בנוסף לתפקיד שר האוצר, גם את האחריות על הנושאים האזרחיים ביהודה ושומרון.
"אמשיך בע״ה לפעול בכל כוחי כדי שחצי מיליון המתיישבים הנמצאים בחזית ותחת אש יהנו מזכויות של כל אזרח בישראל, וכדי לקבוע עובדות בשטח שימנעו הקמת מדינת טרור פלסטינית שחלילה תהיה בסיס איראני קדמי ליציאה לטבח הבא בכפר סבא, רעננה וכל מרכז הארץ".
פורסם לראשונה: 00:00, 09.09.24