בתי המשפט לתעבורה קורסים: מנתוני בתי המשפט, שנאספו על ידי עמותת "אור ירוק" והגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", עולה כי בשנה שעברה נפתחו לא פחות מ-164,342 תיקים בבתי המשפט לתעבורה, מתוכם רק 134,385 נסגרו באותה השנה. כלומר, כ-30 אלף תיקים (18% מכלל התיקים שנפתחו) "נסחבו" לתוך שנת 2024 בשל העומס על בתי המשפט. בסוף 2022 נמצאו כ-60 אלף תיקים שהמתינו לטיפול או שהיו במהלכו במלאי בתי המשפט לתעבורה.
לפי עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, "בתי המשפט לתעבורה נמצאים בקריסה והשופטים לא מצליחים לעמוד בעומס. יש ימים שבהם שופטים נאלצים לעסוק בעשרות רבות של תיקים. המצב הזה מביא לעיתים לחתימה על עסקאות טיעון מקילות לעברייני תנועה. העומס הבלתי נסבל בבתי המשפט גורם לפגיעה קשה ביכולת ההרתעה וההבנה של הנהגים כי אם יעברו עבירת תנועה – הענישה תהיה מהירה ובעיקר מרתיעה".
עו"ד יעקב הוסיף ש"אין כאן פתרונות קסם מהירים. הדרך לשחרור הפקק הגדול היא תוספת של שופטי תנועה ויצירת מסלול מנהלי מהיר לעברייני תנועה כבדים בתאונות קשות וקטלניות כמו פגע וברח. שיפור מערך השפיטה הוא חשוב ואפקטיבי במאבק בתאונות הדרכים".
העומס על מערכת המשפט לתעבורה גורם בפועל למחיקה של עשרות אלפי תיקים מדי שנה. זאת מכיוון שלפי החוק, אם אדם ביקש להישפט על עבירת תנועה ולא נקבע לו דיון בתוך שנה מיום בקשתו – הדוח יבוטל באופן אוטומטי.
מהנתונים עולה עוד כי ה"מלאי" הגדול ביותר של תיקי תעבורה נמצא במחוז חיפה, שבו מספר התיקים שממתינים לטיפול או שנמצאים במהלכו עמד בשנה שעברה על 33,642, שהם 39% מכלל התיקים במלאי. בשנה שעברה נפתחו 50,467 תיקי תעבורה במחוז, מתוכם 38,224 בלבד נסגרו.
במקום השני נמצא מחוז צפון עם 13,956 תיקי תעבורה שממתינים לטיפול או נמצאים במהלכו, שהם 16% מכלל התיקים במלאי. אחריו מחוז מרכז עם 11,286 תיקים, שהם 13% מכלל התיקים במלאי. מחוז דרום עומד עם 10,753 תיקים שהם 12% מכלל התיקים במלאי, ומחוז תל-אביב עם 9,809 תיקים שהם 11%.