שב”ס פנה באזהרה חמורה למשטרת ישראל בעקבות פרצה לכאורה במערכת הטלפוניה שלו, המנוהלת על ידי חברה חיצונית. הפרצה אפשרה לאסירים העושים שימוש בקווי טלפון במתקנים לעקוף את מגבלות האבטחה, ולקיים תקשורת לא מבוקרת מתוך בתי הכלא.
במכתב פנימי שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", מציינים בכירי שב"ס כי מאז 2019 התקבלו אינדיקציות רבות ממודיעין שב"ס ויחידות מסוימות במשטרה, לפיהן השירות שניתן על ידי החברה החיצונית מאפשר הכוונת עבירות פליליות, לרבות תיאום פשיעה מחוץ לכלא ושיחות ועידה לא חוקיות בין אסירים לגורמים מחוץ לכותלי בית הסוהר. עוד עולה מהמכתב כי פרצה זו יצרה בפועל "שטח הפקר" לפעילות עבריינית, והקשתה על מאמצי הבקרה על אסירים של המשטרה ומודיעין שב"ס.
1 צפייה בגלריה
yk14071218
yk14071218
(טלפון בכלא איילון | צילום: שב”ס)
"משנת 2019 החלו להתקבל אינדיקציות רבות מגורמי המודיעין והטכנולוגיה של שב"ס, וכן מגורמי מודיעין במשטרת ישראל, כי השירות מאפשר לאסירים לבצע עבירות פליליות", נכתב. "בפועל, הוא יצר 'שטח הפקר' להכוונת פשיעה בתוך הכלא ומחוצה לו, לתיאום מסרים אסורים ולשיחות בלתי חוקיות. השירות מאפשר לאסירים לקיים שיחות ועידה אסורות, להעביר ולהסתיר מסרים באמצעות תא קולי וחדרי צ'אט, לעקוף את מנגנון 'הודעות מתפרצות' שמזהירות את הנמען כי השיחה מתקיימת מתוך הכלא, ואף מאפשר התקשרות בין אסיר לסוהר. בנוסף, הוא פוגע ביכולת האכיפה של משטרת ישראל".
עוד נכתב כי "למרות האינדיקציות הרבות על פשיעה דרך השירות הטלפוני, ולמרות שאין התקשרות בין שב"ס לחברה המספקת את השירות, לא נעשו צעדים משמעותיים מצד מקבלי ההחלטות בשב"ס כדי להפסיק את השימוש בשירות. בפועל, השירות לא נותק והמשיך לפעול ללא הפרעה".
החברה החיצונית פועלת ללא חוזה מוסדר עם שב"ס זה יותר מעשור, ולא ננקטו צעדים מהותיים להפסקת הפעילות. החברה, שבראשה עומד בכיר לשעבר בשב"ס, החלה את שירותיה במסגרת פיילוט קצר ב-2011, אך המשיכה לפעול ללא הפרעה במשך למעלה מעשור. בימים אלה, האירוע נמצא בבדיקה של המשטרה.
שירות בתי הסוהר מסר בתגובה: "איננו מתייחסים להליכים משפטיים כאלו או אחרים העומדים על הפרק, אלא במקומות המיועדים לכך על פי חוק".