רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו נפגשה אתמול (שני) עם הורי חטופים, כחלק מסבבי פגישותיה ופגישות ראש הממשלה עם המשפחות. בשיחה הציגו בני המשפחות שוב את סוגיית ההתעקשות על ציר פילדלפי, ומדוע חשיבותו מסכלת לדעתם עסקה להשבת יקיריהם. נתניהו אמרה בתגובה כי חייבים להישאר בציר הגבול בין רפיח למצרים: "אין ברירה עם פילדלפי, יש ידיעות שיבריחו אותם לתימן ואיראן". גורמי ביטחון אמרו מנגד למשפחות כי לא מוכרות ידיעות כאלה.
נתניהו מזהיר מהברחת החטופים במסע"ת לתקשורת הזרה
(צילום: לע"מ)

במסיבת עיתונאים לתקשורת הזרה שראש הממשלה קיים בשבוע שעבר הוא אמר על ציר פילדלפי כי "אם נעזוב את הציר, אתה לא יכול למנוע מחמאס גם להבריח חטופים החוצה. זה מרחק הליכה. הם יכולים להבריח חטופים למדבר סיני והם ייעלמו. המרחק הוא מטרים. הם ייעלמו בסיני, והם יגמרו באיראן ותימן ואבודים לנצח. אם אתה רוצה לשחרר את החטופים אתה צריך לשלוט על ציר פילדלפי".
בסביבת חלק מהמשפחות סירבו להתייחס באופן ספציפי לאמירתה של רעיית ראש הממשלה, אך ביקשו להדגיש: "עמדת מערכת הביטחון כולה היא שאין שום הכרח להישאר בפילדלפי, וכי ניתן לתת מענה ביטחוני גם בלי שהייה פיזית בציר. יתרה מכך, נחשף כי המסמך המדבר על הברחת חטופים במנהרות פילדלפי לא היה ולא נברא. 19 שנים צה"ל לא היה בפילדלפי, וגם במלחמה הזאת צה"ל הגיע לציר רק אחרי שבעה חודשים ויוכל לחזור לשם בעת הצורך. הגיע הזמן להפסיק עם הספינים ולהחזיר את את כל החטופים הביתה בעסקה".
נעם דן ממשפחות "פורום חיים", שבן משפחתה עופר קלדרון מוחזק בשבי, התייחסה לדבריה של רעיית ראש הממשלה, ואמרה: "גברת נתניהו, כמי שמופיעה בכל הפגישות עם משפחות חטופים כפסיכולוגית ילדים ובעיקר כאמא, מצופה ממך לפעול כדי להחזיר את כל החטופים לחיק משפחותיהם. במקום לעשות זאת, את ממשיכה לעשות הכול כדי לא לצאת מעזה – גם הרחוב וגם שדה הקרב".
משפחות חטופים בשיחה עם ynet
(צילום: ירון ברנר)

בהקלטות מתוך שיחה שערך ראש הממשלה בסוף השבוע כשהגיע לניחום אבלים אצל משפחתו של אורי דנינו ז"ל, אחד מששת החטופים שהוצאו להורג על ידי חמאס במנהרה ברפיח, נשמע אביו של אורי, אלחנן, מטיח בנתניהו דברים קשים בביקור - שאליו הצטרפה גם רעייתו.
"מר הפקרה נתניהו, אתה שומע את זעקת המשפחות? אני חושבת שאתה שומע את עצמך ואת רעייתך שמרבה להגיע לכל המפגשים המשפחתיים ולבקר אותנו המשפחות בחוסר טקט משווע", אמרה מורן מוזס, בתו של גדי מוזס החטוף בעזה. "לפחות אם אתה כבר ניאות להגיע לנחם משפחה אבלה בשבעה, הייתי מצפה ממך לקבל את דבריהם בנימוס ולא לענות, בטח לא להטיף, לבקר ולהתלונן על הבדידות שלך מול כל העולם".
דניאל ליפשיץ, נכדו של החטוף עודד ליפשיץ, הדגיש בשיחה עם ynet כי "צריך להפסיק לדבר על ציר פילדלפי אלא לעסוק בתנאים של העסקה. אני לא מבין מה שרה נתניהו רצתה באמירה הזו. היו להם (לחמאס, א"ל) תשעה חודשים להבריח החטופים בציר פילדלפי. אם פילדלפי היה בעייתי היו כבר כובשים אותו ביום הראשון. שתי נשים הוצאו הורג לפני שבוע. צריך להתרכז בהן". עומרי שתיוי, אחיו של החטוף עידן, שיתף שיש לו חשש שהחטופים יוברחו לאיראן, "אבל ממשלת ישראל צריכה לקדם עסקה שתמנע את הברחתם ולהחזיר אותם, זו חובתה. היא מחויבת לשים מנגנונים בהסכם כדי לשמור על שלומם של החטופים".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
ראש הממשלה ויחיא סינוואר כפי שתועד במנהרה בעזה
(צילום: יונתן זינדל, דובר צה"ל)
האתר הבריטי "ג'ואיש כרוניקל" דיווח בשבוע שעבר מפי "מקורות מודיעין לא מזוהים" כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר תכנן להבריח את עצמו יחד עם בכירי חמאס - לצד חטופים ישראלים - דרך ציר פילדלפי לסיני, ומשם לאיראן. בדיווח, שאין לו אישור ממקור אחר, נכתב כי העניין נחשף במהלך חקירה של בכיר בחמאס - לצד מידע ממסמכים שנתפסו ביום שבו חולצו שש גופות החטופים.
פרשן "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן חשף השבוע כי מבדיקה בכל המאגרים של חומרי השלל שנאספו מתחילת התמרון עולה כי לאף אחד ביחידת האמש"ט (איסוף מודיעין ושלל טכני), שאליה מגיעים החומרים הללו, ולקהילת המודיעין בכלל, אין שום מושג במה מדובר.