לפני כשבוע נפגשה שגרירת סעודיה בוושינגטון, רימה בינת בנדר אל סעוד, עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. סביר להניח כי בפגישה זו ניתן לה אור ירוק לפגוש פנים מול פנים ובאופן חסר תקדים בכירים ישראלים, לנאום מולם ואף להקשיב לנאומים שלהם.
ואכן, אתמול (שלישי) בוועידת MEAD שמתקיימת בוושינגטון די סי השנה ישבה השגרירה והקשיבה לנאומו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ובהמשך נאמה מול בכירים ישראלים נוספים באופן שהדגיש כי האפשרות להגיע לנורמליזציה עם סעודיה עודה על הפרק.
2 צפייה בגלריה
yk14072256
yk14072256
שגרירת סעודיה בוושינגטון, רימה בינת בנדר אל סעוד
(Faisal Al Nasser)
ועידת MEAD היא אירוע גלובלי א-פוליטי שמהווה במה לדיאלוג אסטרטגי בין המזרח התיכון לארה"ב. נשיאי הוועידה טום ניידס, דיוויד פרידמן, דניס רוס ואליוט אברמס, אירחו במהלכה סדרת דיוני עומק גיאופוליטיים העוסקים בדינמיקה האזורית המתפתחת, בהשתתפות מנהיגים בכירים מארה"ב, ישראל ומדינות ערב המתונות.
ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהשתתף בוועידה, גילה כי נפגש עם בכירים סעודים ואמריקנים שהעבירו לו מסרים על אודות רצון הנורמליזציה. "חרף אירועי 7 באוקטובר, סעודיה עדיין מעוניינת לנרמל את היחסים עם ישראל", סיפר אולמרט, "מה שסעודיה רוצה היום זו לא מחויבות מממשלת ישראל לגבולות המדינה הפלסטינית העתידית. הם רק רוצים שישראל תגיד משהו שיציע אופק מדיני לעתיד כדי לנוע קדימה עם הנורמליזציה. הם צריכים להצדיק את הנורמליזציה בקונטקסט של דעת הקהל".
גורמים ישראלים בכירים אמרו אחרי שיחות עם אישים אמריקנים, שככל הנראה לא יהיה ניתן להשיג נורמליזציה לפני הבחירות לנשיאות בשל התארכות המלחמה בעזה ובגלל שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ מתנגד לעסקת הנורמליזציה שהציע הנשיא ג'ו ביידן. עם זאת, הם מזהים חלון הזדמנויות להסדרת היחסים בתקופת התפר בין הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-5 בנובמבר לבין השבעת נשיא ארה"ב הבא ב-20 בינואר.
זאת משום שבתקופה זו הסעודים ייהנו מתמיכה של הדמוקרטים בעסקה – מאחר שביידן עדיין הנשיא ומאידך – הרפובליקנים לא יתנגדו לה ובכל מקרה הנורמליזציה לא תיתפס כהישג של הדמוקרטים לפני הבחירות. עם זאת, בכירים ישראלים אומרים כי הסעודים לא יקדמו נורמליזציה עם ישראל בלי הפסקת אש בעזה ואופק מדיני כלשהו לפתרון הסוגיה הפלסטינית.
2 צפייה בגלריה
yk14072286
yk14072286
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עם הנשיא ביידן
(צילום: אי פי, Bandar Aljaloud)
בכירים אמריקנים שנאמו בוועידה הציגו את החזון האמריקני להסדרה בין הצדדים, "הרחבת הסכמי אברהם והסכם נורמליזציה בין ערב הסעודית לישראל יהיו דבר טוב לארה"ב. שתיהן מדינות חברות ופרו-אמריקניות", הדגיש הסנטור מארקנסו, טום קוטון, שהוסיף כי "ערב הסעודית היא מפתח למבנה הברית האזורית נגד איראן".
בהמשך דבריו הוא ביקר את מדיניות הממשל הדמוקרטי הנוכחי כלפי ישראל, ואמר כי "זה לא עוזר שביידן מנסה לכפות על ישראל לוח זמנים לפתרון שתי המדינות, כשישראל באמצע מלחמה עם חמאס, ששולט על מרבית הטריטוריה של מה שתהיה אחת משתי המדינות".
דבריו של בכיר אמריקני אחר סיכמו היטב כיצד תופסים האמריקנים והסעודים את האפשרות לנורמליציה: "הסעודים הבהירו שלא יוכלו להתקדם בלי הפסקת אש בעזה. האפשרות לעסקה ממש שם, והיא לא רק באינטרס של ישראל אלא באינטרס של הביטחון הלאומי האמריקני. יש עוד הרבה דברים שצריכים להיעשות. זה מעגן את המעמד של ארה"ב במפרץ – זה מוריד הסיכוי לעימות צבאי לטווח ארוך. הנשיא ביידן הבהיר שהוא מחויב לזה".
פורסם לראשונה: 00:00, 11.09.24