הבלון שנקרא ממשלת אחדות התפוצץ עוד לפני שהגיע לגודלו האופטימלי. נראה שהיוזמה של הרצוג, שיש אומרים שזה בכלל ספין של דרעי אחרי שראה שהלחץ שהופעל עליו להציב לנתניהו אולטימטום בעניין עסקת חטופים הולך ומתגבר – אין לה היתכנות.
1 צפייה בגלריה
נתניהו, גדעון סער
נתניהו, גדעון סער
נתניהו, גדעון סער
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, אלכס קולומויסקי)
זה עוד משהו למשוך זמן, להעביר את הלחץ לאחרים, כשבינתיים 101 חטופים נמקים במנהרות חמאס, ועדויות מזעזעות של התנאים שלהם הולכות ונחשפות.
נתניהו לא רוצה ממשלת אחדות. עובדה שהוא מיהר לתדרך שלשום את הכתבים החרדים נגד ממשלת אחדות והזהיר אותם שמי שיפסיד מממשלה כזאת זה רק הם.
"ביבי לא מעונין בזה", אמר לפיד. "בניגוד לכל האגדות, הממשלה עם בן גביר וסמוטריץ' לא נכפתה עליו. זו הממשלה שהוא רוצה. אין לו שום כוונה להגיע לעדותו בבית המשפט ב-2 בדצמבר עם ממשלה בהרכב אחר".
אם היה מדובר בממשלת אחדות למטרה של החזרת החטופים - זה יכול היה להיות רעיון טוב. אבל מדובר בנתניהו, שהיכולת שלו לתקוע עסקה מבלי שייראה שהוא אחראי – היא פנומנלית. הוא לא מתכוון לשחרר אף פעם את בן גביר וסמוטריץ' ולא יסמוך לעולם על גנץ או לפיד שיצילו אותו.
הדבר היחיד שמעסיק עכשיו את נתניהו הוא איך הוא מעביר את חוק הגיוס לפני שהחרדים מממשים את איומם לא להצביע בעד התקציב. זה הנושא הדרמטי היחיד שנמצא על שולחנו של ראש הממשלה. לא החטופים, לא המפונים, לא המלחמה בצפון. גם לא הבעיה האקוטית של חוסר המשילות שמפגינה משטרת בן גביר, שהגיעה לשיאה בפיגוע הפלילי ברמלה. ארבעה הרוגים מהשלכת רימון על חנות בעקבות סכסוך בין ארגוני פשע. בן גביר, השר שהבטיח משילות, הגיע לזירה. איך לא. כי מי יצטלם כשהוא מאשים בפיגוע את היועצת המשפטית לממשלה?
בפגישה שהתקיימה שלשום בין נתניהו לבין יו"ר יהדות התורה, אמר לו גולדקנופף, כי יהדות התורה לא תתמוך בתקציב המדינה אם סוגיית הגיוס לא תוסדר עד החגים. נתניהו מצידו עשה את מה שהוא עושה תמיד כשמאיימים עליו: מתקפל. הוא התחייב בפני גולדקנופף להציג את חוק הגיוס בקרוב.
אבל יש בעיה: גלנט מתנגד לחוק הגיוס, ולכן צריך להחליף שר ביטחון עוד לפני שגלנט מוציא לחרדים צו שני.
והנה, ככה הגענו לשיחות שהתחדשו בין נתניהו לסער.

אחסוך מסער את ההכחשות

אחרי תקופה קצרה ללא דיווחים על מפגשים בין נתניהו לסער, דווח השבוע שהמגעים בין ראש הממשלה ויו"ר הימין הממלכתי התחדשו ושהם דנים על צירופו של סער לממשלה.
מכיוון שבפעמים הקודמות שביררתי עם סער אם ראש הממשלה הציע לו את תפקיד שר הביטחון הוא הכחיש, ומכיוון שהדיווחים על פגישות ביניהם ממשיכים, חשבתי שבמקום לשמוע הכחשות ושוב דיווחים ושוב הכחשות - אשלח מכאן לח"כ ושר המשפטים לשעבר את השאלות ואחסוך ממנו את ההכחשות.
הדבר היחיד שמעסיק עכשיו את נתניהו הוא איך הוא מעביר את חוק הגיוס לפני שהחרדים מממשים את איומם לא להצביע בעד התקציב. זה הנושא הדרמטי היחיד שנמצא על שולחנו. לא החטופים, לא המפונים, לא המלחמה בצפון
כניסתו לממשלה של מי שיודע יותר טוב מכל אחד אחר, שהמשך שלטון נתניהו עלול לגזור את עתידה של המדינה – עשויה להיות הרסנית. פירושה חיזוק משמעותי לקואליציה, מ-64 ל-68 מנדטים. אם נתניהו יצליח לשכנע את סער להיכנס לממשלה בעודו שומר על הגוש שלו - הוא יכול להיות שקט לפחות עד לבחירות באוקטובר 2026.
האם זה מה שאתה רוצה, סער, לחזק ממשלה בראשות נתניהו שמכפיף, גם לדעתך, את המדינה לצרכיו האישיים? אתה, שיודע יותר מכל אחד אחר, שאסטרטגיית נתניהו היא ליצור קרע בעם כדי לחזק את הבייס שלו? הרי אין עוד מישהו שסבל ממכונת הרעל כמוך, שדאגה לבזות אותך ואת משפחתך ברמות הכי ארסיות - לתוך זה אתה מוכן להיכנס?
גם אם נתניהו יצליח להכניע את התנגדותה העזה של שרה נתניהו, שכנראה היא זו שעומדת בינך לבין תיק הביטחון, מה אתה חושב שיקרה איתך, משהו אחר מכפי שקרה לאיציק מרדכי, בוגי יעלון, איווט ליברמן, נפתלי בנט ויואב גלנט?
נראה לי (שוב) שאתה יודע יותר טוב מכולם שזה סופו של כל מי שבא לא טוב בעיניים של משפחת נתניהו, בעיקר אם הוא שר ביטחון, ובפרט אם הוא שר ביטחון עצמאי שעומד על דעתו. קודם נתניהו יסמרטט אותך, כפי שעשה לגנץ. אתה תהיה נתון למרותו המוחלטת, ולא משנה לאיזה הסכם תגיעו ועל מה הוא יחתום לך. נתניהו טוב בהבטחות של "בלי טריקים ובלי שטיקים" ובעיקר בהפרתן.

חוק הגיוס, מה איתו?

ומה תעשה עם חוק הגיוס, סער. הרי צריך להיות עיוור או טיפש כדי לא להבין שנתניהו צריך אותך עכשיו כדי לפטר את גלנט לפני שהוא מעביר את חוק הגיוס. ואתה, סער, לא עיוור ולא טיפש. מה תעשה, תצביע בעד חוק ההשתמטות? ומה עם התקציב, שגם כשהיית לאחרונה בממשלה הצבעת נגדו. תצביע נגד התקציב ביחד עם האופוזיציה? ועוד לא דיברנו על "הרפורמה המשפטית". מי כמוך יודע שהמהפכה המשטרית הביאה למלחמת אחים שאיפשרה את טבח 7 באוקטובר. מה יקרה עכשיו כשהיא חוזרת, ולכנסת יגיעו חוקים שיחזירו אותנו לשם. איך תצביע?
סימה קדמוןסימה קדמוןצילום: אביגיל עוזי
אתה חושב שהמלחמה מתנהלת לא טוב ושאם תהיה שם, תוכל להשפיע. אבל נתניהו יעשה מה שהוא רוצה, איתך או בלעדיך, כפי שעשה לאיזנקוט ולגנץ, כפי שהוא עושה לגלנט ולראשי מערכת הביטחון. לאט-לאט מי שהיו אחראים למחדל הנורא מתפטרים. כולל הרמטכ"ל. אבל אתה מצטרף לממשלת המחדל, לראש ממשלה שעוד לא הודה באחריותו.
אתה לא רוצה להיות האיש הזה, סער, זה שבימין לא רוצים אותו ובשמאל בזים לו. זה שכניסתו לממשלה תתקבל כאופורטוניזם, כמי שקופץ על עגלת הליכוד רגע לפני שמפלגתו נמוגה מתחת לאחוז החסימה. אתה לא רוצה להסתובב עם אות קין של מי שהותיר בשלטון את הממשלה הכי גרועה בהיסטוריה של המדינה.
ואם אתה מכחיש את כל זה, ואין ולא היו שום מפגשים או הצעות, לא תיק הביטחון ולא נעליים – הכל בסדר.
ניפגש בסיבוב הבא.
פורסם לראשונה: 00:00, 13.09.24