אחרי דחייה של חודשים בגלל המלחמה, ב-19 בנובמבר יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות שבקווי העימות – עוטף עזה והצפון. ראשי רשויות ואנשים שמתכוונים להציע את מועמדותם לבחירות מנסים בימים האחרונים להבין איך וכיצד ייערכו הבחירות בצל המלחמה, אך מסתבר שאין כלל מתווה רשמי לסוגיה הזאת.
2 צפייה בגלריה
קלפי לרשות המקומית. בעוטף עזה ובצפון יצליחו להצביע?
קלפי לרשות המקומית. בעוטף עזה ובצפון יצליחו להצביע?
קלפי לרשות המקומית. בעוטף עזה ובצפון יצליחו להצביע?
(צילום: אבי רוקח)
2 צפייה בגלריה
 תיעוד מההרס באחת הבתים שנפגע מירי ארגון הטרור חיזבאללה בקריית שמונה
 תיעוד מההרס באחת הבתים שנפגע מירי ארגון הטרור חיזבאללה בקריית שמונה
זירת נפילה בקריית שמונה, פברואר
(צילום: דוברות עיריית קריית שמונה)
שורה של מכתבים נשלחו לבעלי תפקידים במשרד, וגם לשר משה ארבל עצמו, אך משרד הפנים די מתחמק ממתן תשובות. התשובה בעל-פה שקיבלו נציגי רשויות מעוטף עזה היא שקלפיות לא יוצבו במרכזי הפינוי, ותושבים אשר עדיין מפונים יידרשו להגיע ליישוב המקורי שלהם כדי להצביע. המשמעות: יהיו תושבים שיצטרכו לנסוע במשך שעות רק כדי להצביע.
תושבי נחל עוז, למשל, יצטרכו לנסוע לפחות שלוש שעות מקיבוץ משמר העמק אליו פונו - ללא פקקים. תושבי בארי, שחלקם נמצאים עדיין במלון בים-המלח, יצטרכו לנסוע בין שעתיים לשלוש. ומה עם יישובי הצפון? זו סוגיה מורכבת יותר, שכן במקומות רבים כלל אי-אפשר להציב קלפיות.
מספר מתמודדים בבחירות מעוטף עזה כבר הביעו חשש כי רבים מהמפונים פשוט לא יגיעו לממש את זכותם הדמוקרטית. הדבר יוביל לירידה דרמטית באחוזי ההצבעה – דבר שישבש את התמונה האמיתית בנוגע לרצון רוב התושבים ויפגע בדמוקרטיה.
חיילי צה"ל מצביעים ברצועת עזה וגבול הצפון לרשויות המקומיות
(צילום: דובר צה"ל)

אחד המועמדים אמר אתמול כי "לפעמים נדמה לי שההפקרות כלפינו כבר הפכה לשיטת עבודה במשרדי הממשלה. איפה שאפשר להקשות מקשים, כמעט בכל תחום אפשרי. אני לא מבין למה זה כל כך מסובך להביא קלפיות ומשקיפים למוקדי הפינוי ולהקל על התושבים. ומה יעשו קשישים שעדיין מפונים? צריך לטלטל אותם בכבישים שעות רק כדי להצביע? זה הפך לבדיחה. משרד הפנים פשוט לא סופר אותנו".
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "המתווה לגבי אופן ההצבעה בבחירות שיתקיימו ביישובי הדרום והצפון נמצא בבחינה וטרם התקבלה החלטה".
פורסם לראשונה: 00:00, 15.09.24