חמישה ימים אחרי אסון התרסקות מסוק הינשוף (בלק-הוק) צמוד לציר פילדלפי, שבו נפלו שני לוחמי יחידת 669 רס"ם (במיל') דניאל אלוש ורס"ם (במיל') תום איש שלום ז"ל, יחזור היום (שני) מערך מסוקי הינשוף לטיסות אימונים, וכבר השבוע ייערכו בהם תרגילי הכשרה למפקדי הצוותים הבאים של יחידת 669, כפי שנקבע עוד לפני ההתרסקות. למעשה, כבר שלשום, במוצאי שבת, חולץ לוחם צה"ל שנפצע בפעילות מבצעית סמוך לציר פילדלפי, באמצעות מסוק ינשוף.
החזרת המערך לפעילות, אחרי שקורקע בעקבות ההתרסקות, נעשתה אחרי שהתחזקה ההערכה שההתרסקות לא נגרמה מכשל טכני, אלא ככל הנראה כתוצאה של גורם אנושי.
כבר כעת ברור, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, שלענן אבק החול הגדול שנוצר הייתה השפעה על הראות המוגבלת של הטייסים. "הצוותים שלנו מיומנים ומוכשרים ומתרגלים מעת לעת נחיתות שטח עם ענני אבק כאלה בדרום, יש לכך הסמכה ייעודית", הסביר קצין בכיר בחיל האוויר. "לא מתבצעת נחיתה מבלי שהטייסים רואים בבירור את נקודת הנחיתה על הקרקע, ואם צריך מדליקים פנס חרף הסיכון להתגלות, ובמידת הצורך מתארגנים לעוד סיבוב באוויר עד לנחיתה בטוחה".
הכוונה בחיל האוויר היא להפיק תובנות רוחביות ומלאות מהאירוע. כחלק מהפקת הלקחים הראשונית, בפיקוד הדרום ינסו להקל על הנחיתות הללו כדי למנוע ענני אבק חול נוספים, בעיקר בתקופה הזו של השנה של סוף הקיץ, שבה האדמה היבשה מייצרת מנסיעות הטנקים והנגמ"שים כמויות פודרה גדולות; יסללו באספלט את המנחתים בציר פילדלפי וייתכן שגם בפרוזדור נצרים, ובשלב הראשוני גם ירטיבו אותם כדי להקטין את כמות האבק. זאת על אף שמיקום המנחתים בשטח הרצועה משתנה מעת לעת, כדי להקשות על חמאס לזהותם ולמקד בהם ירי של פצצות מרגמה או צליפה.
עם זאת, בנחיתות קשות מסוג זה במסוקי הינשוף ימשיכו בחיל להסתמך בעיקר על עיני הטייסים, שכן אין בינשוף מערכת לנחיתה אוטומטית, עם עשרות חיישנים ומצלמות לזיהוי עצמים בקרקע, בדומה לזו שקיימת במסוק הקיי החדש, סופר-יסעור, שיגיע לחיל האוויר בשנים הקרובות ויחליף את המסוקים הגדולים והוותיקים. בחיל האוויר אומרים שלא ניתן להתקין מערכת זו על מסוקי הינשוף.
מי שהייתה אחראית עד כה, במסגרת תפקידה האחרון בחיל, על הקליטה המבצעית של מסוק קיי החדש, שזכה לשמו העברי "פרא" – בין היתר בכל הקשור להטמעת המערכות הישראליות בתוכו – היא רב-סרן ע', קברניטת המסוק, שנפצעה באורח אנוש בהתרסקות.
ע' הדהימה בימים האחרונים את רופאיה בהתאוששותה המהירה בבית החולים סורוקה בבאר-שבע. מצבה מוגדר כעת בינוני עד קשה, והיא החלה לתקשר עם הצוות הרפואי ולומר מילים מעטות. נכון לאמש, במטרה להקל על החלמתה, עדיין לא סיפרו לה על התוצאות הקטלניות של ההתרסקות.
ע' אמורה הייתה להתחיל בימים הקרובים את תפקידה כסגנית מפקד טייסת הינשופים בבסיס פלמחים. אחת לשבוע היא תפסה כוננות חילוץ מהגף הדרומי של טיסות החילוץ שחיל האוויר פתח בבסיס חצרים לטובת פצועי עזה, בדומה לגף שנפתח בבסיס רמת דוד לטובת הזירה הצפונית. "ע' היא לוחמת אוויר אמיצה, טייסת ותיקה ומקצוענית, קצינה איכותית ברמה בלתי רגילה שאהובה על כולם גם בתפקיד שביצעה בטייסת היסעורים. לתפקידים שלה מגיעים הטייסים האיכותיים ביותר במערך", אומרים עליה בחיל האוויר.
בסוף השבוע שעבר הגיעו לבית החולים סורוקה חברי צוות החקירה שמונה בחיל האוויר, בראשות קצין בדרגת אלוף-משנה, כדי לאסוף עדויות ראשונות מהחיילים שנפצעו באסון, מלבד ע'. טייס המשנה שנפצע באורח בינוני עד קשה ויתר אנשי הצוות מסרו את עדותם מההתרסקות, והעובדה שחלק מהצוות שרד מסייעת לזרז את תוצאות החקירה הסופיות.
"היא פייטרית, החזיקה מעמד 40 דקות בתא עם פציעה קשה"
בימים האחרונים קיבל מפקד בסיס פלמחים שתי שיחות טלפון לגבי אירוע חילוצה של רס"ן ע' מהמסוק המרוסק, משני חניכים לשעבר שלו בקורס לפיקוד ומטה (פו"ם), שבו שימש כמפקד צוות. השניים, מפקד גדוד צבר בחטיבת גבעתי ומג"ד סיירת גבעתי, היו בין אלו שהשתתפו בחילוצה של ע' בפעולה הרואית. "אתם הצלתם את הלוחמים שלנו אלפי פעמים בשנה האחרונה, ולנו ניתנה הזכות להציל בפעם הראשונה חיים של לוחמים שלכם", אמרו לו השניים, שיחד עם לוחמי גבעתי וגדוד 9 של השריון, התנפלו על חזית המסוק כדי לחלץ את ע', ניסרו את דלתות הקוקפיט עם כל הבא ליד – הידיים שלהם, מספרי רופאים וציוד חיתוך קרקעי, ובו בזמן דיברו איתה כדי לשמור עליה בחיים.
בלהט האירועים והרצון של כוחות הקרקע להציל את חיי הפצועים במסוק, נכנסה למקום אפילו כבאית אזרחית עם לוחמי אש שהגיעו לפעול בשטח האויב ולסייע בחילוץ המורכב.
"הקפצתי את צוות הפינוי ללוחם שלנו שנפצע מירי, ואז אומרים לי בקשר שהמסוק שהגיע התרסק", שחזר אתמול סגן-אלוף נתי, מפקד גדוד 9 של השריון מחטיבה 401, שהיה המג"ד הראשון שהגיע לזירה. "מיד הבנתי שאנחנו בדרך לאירוע אחר לגמרי. הרצתי בראש הרבה תרחישים. פיזרנו כוחות שריון וחי"ר לאבטח את המנחת, והכרזנו על אירוע רב-נפגעים. עם עוד שני מג"דים מגבעתי והמ"פים שלנו, התנפלנו על המסוק ובהתחלה ממש בציפורניים שלנו ניסינו לקרוע את דלתות הקוקפיט.
"רופא סיירת גבעתי, סגן ג', הצליח להשתחל מעט פנימה כדי לטפל ברס"ן ע' ובכך להציל את חייה. זו סגירת מעגל עבורנו כלוחמי יבשה, כי הטייסים הם אלה שמצילים אותנו כמעט בכל יום, מחפים מלמעלה עם מסוקי הקרב ומפנים במהירות במקרה של פציעה. אמרנו לע' שנצליח להציל אותה, והיא באמת פייטרית – לוחמת חזקה שהחזיקה מעמד 40 דקות עם פציעה קשה בתא הטייס".
פורסם לראשונה: 00:00, 16.09.24