פעמיים בחודשים האחרונים הזהיר מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, במילים הכי מפורשות, מהשימוש בטלפונים הניידים. בפברואר, בנאומו מעל מסכי הטלוויזיה ובערוצים הלבנונים, כמעט התחנן לפעילי חיזבאללה לוותר על הטלפונים הניידים, שאותם הגדיר "יצרני החיסולים". נסראללה קבע כי "הטלפון הנייד יכול לרצוח" והודיע ש"אני לא משתמש בו כבר חודשים ארוכים, בגלל הסכנות". בחודש מאי האחרון חזר נסראללה ל"אובססיית הניידים", כך הגדירו בלבנון, וקרא לתושבי דרום לבנון ולפעילי חיזבאללה בדרום להפסיק להשתמש בטלפונים הניידים, "לנעול אותם בקופסאות ברזל, ולזרוק את המפתח".
1 צפייה בגלריה
yk14082970
yk14082970
(איור: יותם פישביין)
נסראללה החליט לא לחשוף את הפתרון החלופי. פעילי חיזבאללה, מתברר עכשיו, התחיל להשתמש בביפרים. אתמול התמקדו חקירות בכירי חיזבאללה, אלה שלא נפגעו, סביב השאלה: מי הצליח להגיע למכשירים?
בעוד ישראל מדלגת על קבלת אחריות, התראיין אתמול מומחה לבנוני בכיר לנושאי ביטחון, אליאס חנא, והודיע בלשון הכי ברורה ש"מדובר במזימה ישראלית" והוסיף את השאלה הכמעט מתבקשת "למי עוד יהיה עניין לבצע פיגוע מהסוג הזה?" חנא הלבנוני ציין לשבח את "המודיעין הישראלי" על "הפיגוע החכם והמתוחכם". והסביר עוד ש"לוקח הרבה זמן לתכנן פיגוע מהסוג הזה".
כבר אתמול נפתחו חקירות פנימיות בחיזבאללה, בניסיון לעלות על עקבותיו של מי שהחדיר את מתקני הפיצוץ למכשירי הפייג'ר. צוות מומחי ביטחון הסתגר בדאחיה של ביירות, המעוז של חיזבאללה, והסביר ש"דווקא עכשיו, אחרי שנחשפו הפיצוצים, הדאחיה היא מקום בטוח לפחות ליומיים הקרובים".
"ברור שישראל לא מגיבה ולא לוקחת אחריות" הסביר אתמול נעים ברדאוויל, איש חיזבאללה מ"הדרג המדיני" והתעקש לקבוע ש"עכשיו אתם רואים שנסראללה צדק כשהזהיר מהשימוש במכשירי קשר". נסראללה עצמו מתכוון להגיב בימים הקרובים בנאום שיוקלט מראש וישודר על מסך גדול, כהרגלו.
שגריר איראן בביירות, מוג'תבא אמיני, אחת הדמויות המסוכנות בזירה הלבנונית, נפצע אתמול מפגיעת הדף של הביפר שהחזיק אחד ממאבטחיו. השגריר הועבר מיד לבית חולים, עבר אבחון וחבישת יד ימין, ושוחרר למגוריו. לפי שעה לא ידוע על אישיות בכירה נוספת שנפגעה בסדרת הפיצוצים.
הפציעות של כ-4,000 אנשי חיזבאללה ועוברי אורח ששהו בקרבתם גרמו למצוקה קשה בבתי החולים. מאות נאלצו לשכב על רצפת חדרי המיון ולהמתין לבדיקות וטיפולים
הפציעות של כ-4,000 אנשי חיזבאללה ועוברי אורח ששהו בקרבתם גרמו למצוקה קשה בבתי החולים. מאות נאלצו לשכב על רצפת חדרי המיון ולהמתין לבדיקות וטיפולים. חיזבאללה התעקש לשגר אמבולנסים לבתי החולים בכיסרוואן, בצפון, בניהול יריביו הנוצרים, והזהיר ש"אם לא נקבל טיפול הולם, מיד, נבוא איתכם חשבון".
כל הצמרת הלבנונית עקבה אתמול אחרי שרשרת הפיגועים, התגובות של חיזבאללה והפרסומים בישראל. הצמרת הלבנונית העדיפה לשתוק, עד שנסראללה יצא לסגור, בנאומו הקרוב, את החשבון.
ונשאלת השאלה, מה הפיצוצים הללו עשו לחיזבאללה. בראש וראשונה - הנחיתו הלם והפתעה. דבר שני, מחפשים עכשיו את "החור" בטבעת הביטחון. השאלה הגדולה, איך הפעולה המתוחכמת תשפיע על התנהלות חיזבאללה, אם בכלל, ומה תהיה התגובה האיראנית. מומחי איראן ולבנון אצלנו מעריכים שלפחות כלפי חוץ לא תהיה השפעה, ונסראללה יחזור להזהיר ויודיע בביטחון ש"אמרתי לכם".
פורסם לראשונה: 00:14, 18.09.24