את התחושה שהרגיש כל ישראלי שראה את הסרטון המחריד מהמנהרה שבה הוחזקו ששת החטופים בתנאים לא אנושיים, אל"מ א' - מפקד הקומנדו הימי - הרגיש בעוצמה. הוא היה שם, במחנה הפליטים תל א-סולטאן בנפת רפיח, ולא ישכח את היום הזה לעולם.
2 צפייה בגלריה
yk14084022
yk14084022
מפקד שייטת 13 אל"מ א'. "לצד החזרת החטופים, מטרת המלחמה היא גם מיטוט חמאס"
(צילום: דנה קופל)
אלוף משנה א' (40), מפקד שייטת 13 שהיה במקום עם לוחמיו ביחד עם מח"ט 401 ועם קצינים בכירים ביחידת יהל"ם, מתאר את אותו יום נורא בתור "תחושה קשה מנשוא. אחד מהרגעים הקשים ביותר שחוויתי. תחושה כזו הרגשתי רק כשנפלו לי לוחמים, וברגע הזה. אנחנו נלחמים נגד פני הרוע, לא פחות מזה".
יומיים לפני כן התחושה הייתה שונה. בפעילות במנהרה סמוכה איתרו הכוחות את החטוף פרחאן קאדי כשהוא חי, וחילצו אותו מתוך המנהרה. "רגע של רוממות רוח", נזכר אל"מ א', "פתאום אתה מרגיש את כל משמעות ההישג הבלתי רגיל של להביא חטוף בחיים. אבל זה רגע קצר. שעה אחרי שהוא חולץ ופונה, אנחנו כבר היינו בלחימה בעל-קרקע. גם אחרי כזה רגע מאושר, המלחמה נמשכת. אין סוף הוליוודי".
"היו לנו היתקלויות בתת-קרקע, אבל לא באירוע של חילוץ פרחאן", הוא סיפר. "הלחימה בתת-קרקע היא מורכבת מאוד, כי זה מרחב שהאויב ערוך בו כלפיך. בניגוד לעל-קרקע, כאן אתה לא יכול לעשות פעולות מכינות, כמו לחסום צירים למשל. גם החושים שלך מוגבלים. קשה לראות מה יש בהמשך, לפעמים קשה גם לשמוע. אתה בעצם מתועל למרחב הלחימה של האויב, ואתה לא יודע איך לנתח את המרחב הזה ולהיערך אליו – כי אתה לא מכיר אותו. זה מצריך פיתוח טכניקות לחימה מתאימות. יחידת יהל"ם מובילה את זה. צה"ל מסתכל על כל הנושא הזה של לחימת תת-קרקע בצורה מאוד רצינית עכשיו".
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר. "מקווה שגם אליו נגיע"
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
לפיקוד על שייטת 13 נכנס אל"מ א' ביולי 2023, שלושה חודשים בלבד לפני 7 באוקטובר. "תפקיד חיי", הוא מגדיר אותו. בראיון שיתפרסם מחר (שישי) בגיליון הכפול והמיוחד של "7 ימים" ב"ידיעות אחרונות", מספר א' לראשונה על המבצעים שבהם השתתפה יחידת הקומנדו, שבמלחמת חרבות ברזל לחמה גם בים וגם בשיתוף פעולה עם יחידות חי"ר ושריון בשטח ובמנהרות. בין היתר, לחמה היחידה בבית החולים א-רנתיסי וכבשה את מעגנת עזה.
"ב-7 באוקטובר כשלנו", אמר. "גם אני, כמפקד בכיר, חלק מזה. עכשיו אלה בדיוק הלמידה והניסיון להשתפר. ללמוד לעשות הכול כדי שזה לא יחזור עוד. יש לנו מאז שני חובות עיקריים: לעמוד במטרות המלחמה, ולהבטיח את ביטחון אזרחי ישראל. לצד החזרת החטופים, מטרת המלחמה היא גם מיטוט חמאס. בשביל זה צריך לחסל את סינוואר. אני חולם להביא אותו, ואני מאמין שנביא אותו. כמו שהגענו לכל הבכירים האחרים, אני מקווה שגם אליו נגיע".
הכתבה המלאה: מחר, בגיליון כפול ומיוחד של "7 ימים" ב"ידיעות אחרונות"
פורסם לראשונה: 00:00, 19.09.24