בשולי האירוע שבו מתניעים מהלך לפיטוריו של שר ביטחון בזמן מלחמה ומחליפים אותו בשר פחות מנוסה ביטחונית בשל שיקולים של שרידות הקואליציה, צריך לשים לב לעוד תהליך שמתרחש כאן והוא השיבה של החרדים למרכז הכוח של הקואליציה, על חשבון סמוטריץ' ובן גביר.
אחד הנושאים הפחות שנויים במחלוקת בישראל הוא השוויון בנטל, גם לפני המלחמה ובוודאי לאחריה. למרבית הציבור על כל גווניו יש הבנה שההסדר הישן של הפטור הגורף לחרדים פשט את הרגל. לא תהיה לאברכים ברירה אלא לשנות את אורחותיהם ולהשתתף בנטל. ההבנה הזאת שמרבית האוכלוסייה שותפה לה הוסטה הצידה והסידור החדש שדובר עליו, שמשתרע ממתווה גנץ ועד גיוס מלא - כנראה "נמכר" כאן בעסקה הפוליטית הנוכחית.
1 צפייה בגלריה
 משה גפני יצחק גולדקנופף
 משה גפני יצחק גולדקנופף
משה גפני יצחק גולדקנופף
(צילום: עמית שאבי)
בעניין הזה רבים מחברי הליכוד, ובוודאי חובשי הכיפות הסרוגות, הם בעלי אותו עניין כמו רבים מה"קפלניסטים". המלחמה הוכיחה שהסדר הישן לא עובד, ובעיתוי שהוא מקרי גם בית הדין הגבוה לצדק סיים את ארכתו, והנה הגיעה שעה למפנה היסטורי בסדר הישן.
אז זהו, שלא. שהרי גם אם נקבל את טענתו של גדעון סער שמעולם לא עלה במהלך המשא ומתן הכשרת הפטור מגיוס כתמורה למענק של תיק הביטחון, הרי בפועל זה המניע והמנוע העיקרי של נתניהו לעסקה.
מאז פיטורי גלנט שלא יצאו לפועל במארס שנה שעברה, נתניהו חי עם הצפרדע הזו בגרונו. הוא היה שמח כבר מזמן להיפטר ממנו, אבל היה ברור לו שעל אף גם אחריותו של גלנט למחדל הביטחוני של 7 באוקטובר – הוא האיש לנהל מערכה כה מורכבת ורב-זירתית. שהרי חוץ מניסיונו הביטחוני העשיר, הוא גם זוכה לאמון ציבורי רחב ולערוץ פתוח מול הממשל האמריקאי.
שעת הכושר בשלה עכשיו רק מסיבה אחת והיא הלחץ של הסיעות החרדיות על נתניהו להכשיר את הפטור מגיוס.
הטענה של שר הביטחון המיועד סער כי הוא ייענה רק לצרכים של מערכת הביטחון עוד תיתקל במבחן המציאות, אבל בינתיים הוא יחזור לשבת בשולחן הממשלה.
נציגי הימין הקיצוני בממשלה נראים כאילו השינוי הזה מיטיב איתם ועם תפיסת עולמם. סער נתפס כמותם כמי שאינו רואה עסקת חטופים באופק ואינו חותר אליה. אבל זו בדיוק הטעות שלהם. לסמוטריץ' ובן גביר אין סיבה לחגוג את התרחבות הקואליציה, כי משמעותה ירידה במשקל הסגולי של כוחם.
עד כה דהרו השניים ללא רסן להגשמת כל המאוויים הפוליטים שלהם. המהלך של החזרת סער יזכיר להם כי החרדים הם אלה שהמציאו את השיטה והם כאן כדי להישאר ואפילו לשכלל אותה.
שיבתו הצפויה של סער לממשלה היא חזרת החרדים לשליטה מלאה בנתניהו ובקואליציה. בן גביר וסמוטריץ', ברוכים הבאים למציאות החדשה
שיבתו הצפויה של סער לממשלה היא חזרת החרדים לשליטה מלאה בנתניהו ובקואליציה. גם מבחינת כוח מספרי פוליטי לפירוק הממשלה וגם מבחינת הקו המנחה. בן גביר וסמוטריץ', שנהנו עד כה מכוח אדיר מול נתניהו, יגלו בקרוב כי החרדים שלהם חזרו והם הפוסקים האחרונים. ברוכים הבאים למציאות החדשה.