הגל השני שיצא אתמול לדרך וגרם לנזק משמעותי לחיזבאללה הוא חלק מסדרה של פעולות המיוחסות לישראל, שיכולות בסבירות גבוהה להוביל למלחמה רחבה, אולי אף כזו שהאיראנים יצטרפו אליה. ייתכן כי הן נועדו להביא את הארגון, אחרי שספג מכות קשות, לחדול את האש ולקבל הסכם - אבל כזה שיתאים לישראל ויאפשר חזרה של תושבי הצפון לבתיהם בביטחה כפי שהוגדר במטרות המלחמה.
פיצוצי מכשירי הקשר, לפי הערכות למעלה מאלפיים, אירעו בין היתר בדאחייה בביירות, בהר הלבנון, בצידון, במרג' עיון ובבעלבכ. בלבנון דיווחו על פיצוצים בבתים רבים וגם בכלי רכב ובמחסנים. המכשירים שפוצצו אתמול, גדולים יותר מהביפרים ועם יותר חומר נפץ, היו אמורים לסייע לחיזבאללה במהלך המלחמה מול ישראל בשלב התמרון הקרקעי. לפי דיווחים בלבנון, הם נרכשו על ידי חיזבאללה לפני חמישה חודשים - בערך באותו הזמן שבו נרכשו הביפרים שפוצצו שלשום.
1 צפייה בגלריה
ביירות
ביירות
פינוי פצועים מפיצוץ מכשירי קשר בביירות
( צילום: Fadel ITANI / AFP)
גורמים בכירים בישראל העבירו מסר לנסראללה לפיו הוא יכול לעצור את האש, אם רק יחליט לקבל את המתווה שכולל את הרחקת רדואן מהגבול כך שלא יאיים על תושבי הצפון. "אנחנו מאוד נחושים לייצר את התנאים הביטחוניים שמחזירים את התושבים לבתים ברמת ביטחון גבוהה, ואנחנו מוכנים לעשות כל מה שנדרש כדי להביא אותם", אמרו, "יש לנו הרבה יכולות שעוד לא הפעלנו. הכלל הוא: בכל פעם שאנחנו עובדים בשלב מסוים, שני השלבים הבאים מוכנים לצאת חזק קדימה. בכל שלב המחיר בחיזבאללה צריך להיות גבוה". ואילו ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הודעה קצרה: "אני כבר אמרתי, אנחנו נחזיר את תושבי הצפון בביטחה לבתיהם. וכך בדיוק נעשה".
לפי ההצהרות שיוצאות מלבנון ולפי עומק הפגיעה בארגון, בישראל מעריכים כי הוא יגיב - ובאופן שונה ואחר ממה שהיה עד כה. האם הוא יסתפק בתגובה מתוחמת? לא ברור. אבל כל גלישה שלו עשויה להוביל אותנו לחילופי מהלומות שיובילו למלחמה רחבה, לכן בשלב הזה בישראל נערכים ברצינות לאפשרות של תגובה משמעותית מצד חיזבאללה - כזו שגם תוביל למלחמה יותר רחבה (מלחמת לבנון השלישית, צריך לציין, כבר מתנהלת).
התמרון הקרקעי הוא קריטי כדי לנקות את תשתיות התת-קרקע שחיזבאללה הקים בצד הלבנוני, ואם הכוחות של רדואן יחזרו בלבוש אזרחי האיום לא יוסר באמת
שר הביטחון יואב גלנט דיבר אתמול על העברת מרכז הכובד צפונה, ולכן הועברה אוגדה 98 המובחרת שנלחמה ברצועת עזה לפיקוד הצפון. בנוסף הוחלט לדחות את טקס ההתייחדות לזכר חללי חטיבת גולני שהיה אמור להתקיים וגם הופעה של חנן בן ארי במטה אשר. לאוגדה 98 כמו לאוגדה 36 יש חלק מרכזי בתוכניות של צה"ל לתמרון קרקעי בקו המגע ברכסים השולטים בדרום לבנון, במידה ויינתן האות. נכון לעכשיו הוא לא ניתן. התמרון הקרקעי הוא קריטי כדי לנקות את תשתיות התת-קרקע שחיזבאללה הקים בצד הלבנוני, ואם הכוחות של רדואן יחזרו בלבוש אזרחי האיום לא יוסר באמת.
אם מתייחסים ברצינות לדברים שנכתבו על ידי אבראהים אל אמין, השופר של נסראללה, בעיתון הבית "אל-אחבאר" אתמול, אז המכה הזו שלא הושלמה לא תשנה את המציאות של תושבי הצפון. הם לא יחזרו לבתיהם בקרוב והמלחמה תתעצם. בלבנון מודים שבתוך דקה הם חטפו את המכה הקשה ביותר מאז תחילת הסכסוך ומפרגנים לפעולה הישראלית על האמצעים, היכולות והעליונות הטכנולוגית והמודיעינית. "מה שהתרחש אתמול מעורר השתאות רבה לנוכח יכולתו של האויב להכאיב ליריביו, מבלי להסס לבצע כל פעולה", כתב אל אמין.
ומכאן אנחנו עומדים בפני מציאות חדשה. כללי המשחק השתנו. “אין יותר מקום לדבר על הסכמים או פתרונות, תשכחו מהסדרה בקרוב”, הוסיף אל אמין, “המלחמה תימשך לפחות עד סיום הלחימה בעזה”. וכשאלה פני הדברים וחיזבאללה בונה על המשך מלחמת ההתשה, מדוע ישראל לא מנצלת את השעות למהלומה נוספת תחת הכאוס ששורר שם? בתוכנית המקורית, לפי הפרסומים הזרים, מבצע הביפרים אמור היה להיות מכת הפתיחה למלחמה. מסיבות שונות, כמו חשש מחשיפה וההבנה לפני מספר שבועות שייתכן והצד השני חושד בבעיה טכנית, התקבלה ההחלטה שלא לבזבז אותו ולהשתמש בו כעת - אבל מבלי לצאת למלחמה.
האינטרס האיראני הוא להתיש את ישראל במלחמה ארוכה. האינטרס הישראלי הוא לקצר אותה. אם לא ננצל את המצב ככל שחולף הזמן, זה עשוי ללמד שאין בישראל מי שרוצה לקצר את המלחמה
האינטרס האיראני הוא להתיש את ישראל בכל הזירות במלחמה ארוכה. האינטרס הישראלי הוא לקצר אותה. אם לא ננצל את המצב ככל שחולף הזמן, זה עשוי ללמד שאין בישראל מי שרוצה לקצר את המלחמה.
פורסם לראשונה: 00:00, 19.09.24