כשבצפון מנשבות רוחות מלחמה, מי שאחראי על הצד ההגנתי ומאפשר לצה"ל לתקוף באופן אגרסיבי הם לוחמי כיפת ברזל, שמיירטים עשרות ומאות כלים מעופפים שנורים לעבר ישראל מלבנון, עיראק ואיראן. "כשאני שומעת אזעקות אני נדרכת ויודעת שזה המאני טיים שלי", סיפרה ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" סרן מ', מפקדת סוללת כיפת ברזל בצפון.
היא רק בת 26 וכבר נושאת באחריות הכבדה שבהחלטה מה ואיפה ליירט. "כל משמרת מנוהלת על-ידי מספר בעלי תפקידים, בהם מיירטים וטכנאים שיושבים על המסכים", היא מסבירה, "אני יושבת בקרון מרכז ניהול יירוטים, ושם אנחנו מגלים את המטרות. ברגע שיש שיגורים לעבר ישראל אנחנו מזהים את המטרות ומחליטים תוך שניות מה לעשות איתן. מחלקים אותן למיירטים או שנותנים להן ליפול לפי המדיניות. זאת אחריות כבדה והחלטות מהירות".
1 צפייה בגלריה
yk14088732
yk14088732
"אחוזי הצלחה גבוהים". סרן מ'
(צילום: דובר צה"ל)
את הלילה של 25 באוגוסט, שבו תקף חיזבאללה את הצפון לאחר מכת המנע שהונחתה עליו, סרן מ' לא תשכח. "נערכנו מול הירי שלהם ואיישנו את המשמרת החזקה ביותר שלנו", היא משחזרת, "אחרי כמה שעות בקרון זה התחיל. לפתע קיבלנו תמונת מטח שלא ראינו בחיים, עם כמות מטרות מאוד גדולה של טילים וכטב"מים. הזירה הצפונית לא ראתה מטח כזה הרבה שנים. וכולם עובדים בשקט, כל אחד בריכוז על המטרה שלו".
לסרן מ' אח תאום שמשרת כמפעיל כטמ"ם. היא התגייסה ב-2017 כלוחמת בהגנה האווירית, ועברה מסלול ארוך: היא הייתה מ"מ טירונים ואז קמב"ץ סוללה, בין היתר בשומר החומות. אחרי כמה תפקידים היא הגיעה לצפון ומפקדת על מסו"ל גדעון כבר ארבעה חודשים. לדבריה, "אנחנו נערכים לאתגרים מגוונים בגזרת הצפון. ממטרות מדויקות של רקטות וטילי שיוט ועד כטב"מים. זה איום יומיומי. חיזבאללה משתפר מיום ליום ואנחנו בהתאם".
אנשי ההגנה האווירית ספגו לא מעט ביקורות, חלקן מוצדקות, על כך שאין באמת מענה לכטב"מים קצרי הטווח של חיזבאללה, שלעיתים מתפוצצים בלי התרעה בכלל ונחשבים לקטלניים במיוחד. סרן מ': "כשנכנסות יכולות חדשות למערכות תוך כדי הלחימה, אנחנו משתפרים בכל מה שקשור לזה. כיפת ברזל בנויה משכבות הגנה אבל חשוב להבהיר, לא נהיה מאה אחוז".
"בסוף אנחנו עושים את המיטב כדי להגן על האזרחים", היא ממשיכה, "האיום המתפתח של חיזבאללה, הכמויות ואיכות המטרות הם משמעותיים. אנחנו כבר 11 חודשים במלחמה עם אנשים בסדיר ובמילואים שעובדים פה מסביב לשעון ויש לנו אחוזי הצלחה גבוהים מאוד. ולמרות זאת, בסוף התנהגות האזרחים היא המפתח להצלחה של מערכי ההגנה".
פורסם לראשונה: 00:00, 23.09.24