בפתחה של המערכה, אולי המלחמה, בצפון חייבים להכיר בכך שחיזבאללה מאיים על ישראל בשתי חזיתות. האחת היא האיום על כלל העורף והתשתיות הצבאיות והאזרחיות בישראל, באמצעות טילים ארוכי טווח כבדים ובעיקר מדויקים שחיזבאללה צבר. השנייה היא חזית הגבול שבה חיזבאללה מאיים באמצעות כוח רדואן, נשק תלול מסלול, כטב"מים וטילי נ"ט על יישובי הגבול ותושביהם. בעוד שבחזית העורף האיום על ישראל עדיין לא התממש, הרי בחזית הגבול חיזבאללה הצליח למעשה ליצור רצועת אדמה חרוכה בתוך שטח ישראל ש־60 אלף תושביה מפונים ויושבים כמעט שנה מחוץ לבתיהם, והיא נהרסת ונשרפת עוד ועוד מדי יום.
1 צפייה בגלריה
הלווייתם של אבראהים עקיל ומחמוד חמד
הלווייתם של אבראהים עקיל ומחמוד חמד
הלווייתם של איבראהים עקיל ומחמוד חמד
בהחלטת הקבינט מלפני כשבועיים ממשלת ישראל קבעה שמטרת המלחמה איננה להסיר את שני האיומים שמציב חיזבאללה על ישראל, אלא רק אחד מהם: האיום על תושבי ויישובי הצפון, למעשה עד קו חיפה. זה לא מקרה. כדי שצה"ל יתמודד ויחסל את האיום הכולל על העורף הישראלי, מדינת ישראל תצטרך לצאת למלחמה כוללת שתהיה ממושכת ונשלם בה מחיר כבד באבידות ובנזק כלכלי גם בעורף וגם בחזית, וסביר מאוד שהיא תגרור גם את איראן ושלוחיה האחרים להשתתפות ישירה במלחמה.
ממשל ביידן־האריס מבהיר לישראל בימים האחרונים כמה פעמים ביום שהוא אינו רוצה במלחמה כוללת שישראל תפתח בה, כי היא תצית מלחמה אזורית שארה"ב תיאלץ להיות מעורבת בה, תעלה את מחירי הנפט בשוק העולמי ועלולה לגרום להפסד של קמלה האריס בבחירות. גם חיזבאללה ופטרוניו האיראנים לא רוצים מלחמה כוללת. נסראללה יודע שלבנון ותשתיותיה יספגו הרס נורא ותושבי לבנון, כולל העדה השיעית, יאשימו אותו באחריות לאסון שינחת עליהם.
שני הצדדים ומעצמות החסות שלהם אינם רוצים במלחמה כוללת. מההתנהלות עד עכשיו, ניכר שהשיקול הזה מרכזי בביירות כמו בירושלים
בנוסף לכך, איראן רואה בטילים הכבדים שמיועדים לנחות על שדות התעופה של חיל האוויר ועל הקריה בתל־אביב נכס שנועד להרתיע את ישראל מפני תקיפת מתקני הגרעין באיראן – ולכן איראן מאוד מעוניינת שהמלחמה הנוכחית בגלל חמאס בעזה לא תפגע באינטרסים החיוניים של הביטחון הלאומי הפרסי. מאחר ששני הצדדים ומעצמות החסות שלהם אינם רוצים במלחמה כוללת סביר להניח שהיא לא תתרחש, ואכן עם התנהלות הצדדים עד עכשיו ניכר שהשיקול הזה מרכזי בביירות כמו בירושלים.
לעומת זאת, ישראל החליטה לפתוח במערכה צבאית דיפלומטית משולבת בשיתוף פעולה עם ארה"ב כדי לממש את מטרת המלחמה המוצהרת: להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בביטחון. בקווים כלליים, "הרעיון המערכתי" הוא לקיים לחץ צבאי שמתעצם והולך על חיזבאללה ובמקביל לקיים מאמץ תיווך דיפלומטי – רצוי חשאי – במטרה להגיע לנוסחה שתאפשר לישראל להשיג ביטחון לתושבי הצפון ולנסראללה להרחיק את כוחותיו ואת הנשק הכבד שלו מגבול ישראל בלי להיראות כמי שנכנע ולאבד כליל את יוקרתו בעולם הערבי.
הניסיון מלמד שחיזבאללה מוכן לדבר רק כאשר נשקפת סכנה ממשית לשלמותה הטריטוריאלי של לבנון ולביטחונם ורווחתם של אנשי העדה השיעית שהם הרוב בלבנון
זו משימה לא פשוטה אבל אפשרית, בעיקר אם צה"ל ימשיך להקפיד על שלושה עקרונות: יוזמה, רציפות ושליטה בהסלמה, ואם האמריקנים ינהלו במקביל – אולי אפילו באמצעות מתווכים ערביים עלומים – את המו"מ הדיפלומטי להגיע להסדרה שתהיה מקובלת על שני הצדדים. באשר ללחץ הצבאי, הניסיון מלמד שחיזבאללה מוכן לדבר רק כאשר נשקפת סכנה ממשית לשלמותה הטריטוריאלי של לבנון ולביטחונם ורווחתם של אנשי העדה השיעית שהם הרוב בלבנון.
היוזמה למהלך כבר ננקטה והחל מיום שלישי שעבר אנחנו רואים פעולות אגרסיביות מעצימות והולכות. עכשיו צריך להקפיד על שני העקרונות האחרים. קודם כל הרציפות: לא לתת לאויב לנשום, להפתיע אותו בכל דרך אפשרית. זה יאפשר גם את מימוש העיקרון השלישי, השליטה בהסלמה: הניסיון הצבאי ממלחמות העבר מוכיח כי הצד שיכול להמשיך ולהסלים אחרי שהצד האחר עבר ללחימה פסיבית בדרך כלל מנצח במערכה או במלחמה. צה"ל הביא לדרג המדיני סדרת תוכניות שחיל האוויר ואגף המבצעים בצה"ל הכינו כבר מזה שנים אחדות, והן מאפשרות לדרג המדיני לאשר שלב נוסף בהסלמה היזומה והרצופה. אם זה יימשך מבלי להזניח את הלחימה ברצועת עזה ומבלי להרפות את הלחץ על גורמי הטרור ביו"ש, יש סיכוי שבתוך כמה שבועות – כן, לא פחות מכמה שבועות – נסראללה ופטרוניו האיראנים יהיו הרבה יותר קשובים להצעות שהמתווכים יניחו להם בחשאי כדי לשמור עליהם מפני אובדן הכבוד שהוא כה חשוב בעולם המוסלמי.
סביר להניח שצה"ל יתמרן לתוך לבנון בשיטת פעולה דומה מאוד לתמרון העזתי באוקטובר 2023. תוך כמה זמן צה"ל יתייצב על קו כלשהו, ואז ישראל וארה"ב יבהירו לנסראללה שנסיגה מהקו הזה תהיה אך ורק בהסדרה
במקרה שמהלומות האש האוויריות והארטילריה לא יספיקו לשכנע את נסראללה להיכנס למו"מ רציני על הסדרה, לישראל יש אפשרות להסלים הלאה באמצעות תמרון קרקעי. סביר להניח שצה"ל יתמרן לתוך לבנון בשיטת פעולה דומה מאוד לתמרון העזתי באוקטובר 2023. תוך כמה זמן צה"ל יתייצב על קו כלשהו, ואז ישראל וארה"ב יבהירו לנסראללה שנסיגה מהקו הזה תהיה אך ורק בהסדרה. לנסראללה יהיה הרבה יותר קל לבלוע את הגלולה המרה משום שממילא צה"ל יהיה אז במצב שבו הוא מפרק את התשתיות והיכולות הצבאיות של חיזבאללה בדרום לבנון.
אם התרחיש הזה יתממש אפשר יהיה להחזיר את תושבי הצפון המפונים לבתיהם ולהתחיל לשקם את ההריסות. אם נסראללה לא יסכים, לישראל תהיה פתוחה הדרך להסלים למלחמה כוללת. יש סיכוי טוב שתוכנית המתקפה בשלבים הזאת תפעל את פעולתה, אבל אחרי שתושג הסדרה באמצעות מו"מ דיפלומטי, יגיע המבחן האמיתי של ממשלת ישראל: אכיפת ההסדר אם חיזבאללה לא יכבד אותו, והנחישות שבה תטופל כל הפרה. הממשלה בירושלים צריכה להבין שעידן ההכלה נגמר, גם אם יושג הסדר משביע רצון.
פורסם לראשונה: 00:00, 23.09.24