באותו לילה של מאי 2021, היה אפשר לשמוע מדי פעם הדי פיצוצים מרוחקים שמפירים את השקט המדברי. פה ושם היה גם רעש של מסוק או מטוס סילון, בדרך לעוד הפצצה. מסביב, חשיכה מוחלטת. רק רכב בודד ניצב בשטח. כמה קילומטרים משם, בעזה, מבצע שומר החומות מתנהל במלוא עוזו. בערים המעורבות ובכבישי הדרום, ערבים ישראלים מחוללים מהומות. והוא כאן, מחכה. אפילו נשק לא היה לו, מחשש שהאנשים שקבעו עימו את הפגישה הסודית יערכו עליו חיפוש. אם ימצאו אצלו אקדח, כל סיפור הכיסוי שלו יישרף, וזה עוד במקרה הטוב. במקרה הפחות טוב, הוא עלול להירצח. ר', סוכן משטרתי סמוי, מודה שברגעים הללו הוא פחד. אפילו מאוד.
עוד כתבות למנויים:
בשעה היעודה, ריצדה אלומת אור של רכב מתקרב על הקרקע המדברית החשופה. הרכב נעצר, ומתוכו יצאו ארבעה פלסטינים תושבי השטחים. ר' נדרך. הוא ראה במראה האחורית איך הם סורקים את השטח, מוודאים שהוא לבד. אחר כך ניגשו אליו. את אחד מהם, אמיר (השם בדוי), הוא מכיר. אמיר עובד כעמיל מכס במכס שבנמל אשדוד. כלומר, התפקיד שלו הוא לייצג את היבואנים ואנשי העסקים ששוכרים את שירותיו, מול רשויות המכס. אמיר הוא זה שסדר את הפגישה הלילית הזו במדבר.
אמיר ניגש לר' ומצביע על אחד משלושת האנשים שירדו מהרכב. "אמיר הציג בפניי את חברו, פלסטיני ללא אישור שהייה", מספר ר'. "אמיר הסביר לי שמדובר ביבואן גדול בשטחים, שרוצה להביא לארץ מכולה עם חלקים של בובות חלון ראווה. ההוא לא ידע להגיד את המילה בעברית, אז אמר באנגלית שוב ושוב 'מאניקאן', 'מאניקאן' (mannequin)".
ומה באמת יהיה שם, בבובות? "בתוך חלקי הבובות האלה יוסלקו לדבריו 2.5 טונות טבק, שהוא מתכנן להבריח לישראל".
6 צפייה בגלריה
yk14087656
yk14087656
חלקי הבובות שבהן הוסלק הטבק המוברח | צילום: משטרת ישראל
הברחת טבק אולי נשמעת כמשהו תמים, יחסית, לעומת הברחת סמים או נשק, אבל היא ממש לא. לפני ארבע שנים העריך מבקר המדינה כי ישראל איבדה בשנה אחת כ-1.7 מיליארד שקל הכנסות כתוצאה מהברחות טבק. חלק מהכסף הזה עלול לשמן אחר כך פעילות ארגוני פשיעה ומנגנוני טרור. אמיר וחבריו לא ידעו, כמובן, כי ר' הוא סוכן משטרתי סמוי שהושתל כבודק במכס בנמל אשדוד, ושכל הפגישה הזו מתועדת. "ואז היבואן מבקש ממני שבתור בודק מכס בנמל, אני זה שאקבל את המכולה ו'אחליק' לו את זה. כלומר, אעלים עין ואאשר את תכולתה מבלי לבדוק את תוכנה האמיתי. מדובר בסחורה ששווה עבורו מיליונים, ולכן אותו פלסטיני מבטיח לי שזה ישתלם לי מאוד".
הוא אמר כמה ישתלם? "לא, הם אף פעם לא אומרים, אבל בדיעבד, הוא שילם לי בתמורה 100 אלף שקלים במזומן".
ר' "הסכים" לעסקה. באותה עת הוא כבר עבד כשנה בתוך נמל אשדוד, מבלי שאיש שם יודע מה משימתו האמיתית. תחת שם הקוד "ג'ק ספארו" – הדמות הראשית שמגלם ג'וני דפ בסדרת סרטי “שודדי הקאריביים” – תפקידו היה להיטמע בין עובדי הנמל ולחשוף את מנגנון ההברחות רחב ההיקף שהתנהל שם. כשהוא ומפעיליו החלו במבצע הסמוי, אי שם ב-2020, הם לא שיערו כי ר' יהיה סמוי במשך כארבע וחצי שנים, אחת ההפעלות הארוכות בתולדות המשטרה, וגם לא את היקף השחיתות לכאורה שג'ק ספארו יחשוף שם. היחידים שידעו במשך כל הזמן הזה את זהותו היו חברי צוות בלשים מימ"ר לכיש, ובראשם רס"ב ע', מפעיל הסוכנים של מרחב לכיש.
גם באותו לילה במדבר עם ארבעת הפלסטינים, ר' לא היה באמת לבד. רס"ב ע' ואנשיו היו מוסווים היטב לא הרחק משם. כשהסתיימה הפגישה, ארבעת הפלסטינים נסעו, משוכנעים שהגיעו לדיל הפלילי שרצו להשיג: הם ייבאו את הבובות ממולאות הטבק, ר' בודק המכס לא יבדוק ויאשר את המכולה, והסחורה המוברחת, ששווה מיליונים רבים, תגיע ליעדה.
האמת, שזה בדיוק מה קרה. "כשהמכולה הזאת הגיעה לישראל", משחזר המפעיל רס"ב ע', "אנחנו פשטנו עליה לילה קודם. עשינו לה בדיקה, לקחנו מה שהיינו צריכים לקחת, תיעדנו הכל - ואז החזרנו הכל למקום. כשאותו אמיר הגיע לנמל למחרת, הסוכן שיחרר לו את המכולה ללא בעיות, כמו שסוכם".
כן, מה שקראתם. הטבק המוברח אכן הגיע ליעדו. במשטרה הבינו כבר כי מה שהתחולל באותה עת בנמל היה הרבה יותר גדול מעוד מכולה, ולא רצו "לשרוף" את ג'ק ספארו. "מדובר בפעילות שהייתה בתיאום מלא ותחת פיקוח, גיבוי ושליטה של ראש אח"מ, מפקד המחוז, מפקד המרחב, רשות המסים והפרקליטות", מסביר המפעיל ע'. "כל אותם אנשים שתועדו לאורך ההפעלה, נעצרו בהמשך".
6 צפייה בגלריה
מתוך "שודדי הקאריביים: נקמתו של סלזאר"
מתוך "שודדי הקאריביים: נקמתו של סלזאר"
ג'ק ספארו בגילומו של ג'וני דפ
(באדיבות yes)
ולא רק הם. לפני שבועיים, בתום ארבע וחצי שנים כסוכן סמוי, החקירה הפכה לגלויה, והמשטרה ביצעה עשרות מעצרים. כשהעצורים יתחילו לדבר או יבקשו עסקאות, יהיו ככל הנראה עצורים נוספים. זו אחת מפרשיות השחיתות הגדולות שנחשפו בתקופה האחרונה. וג'ק ספארו? בשבוע שעבר הוא המריא לחופשה ארוכה בחו"ל, הפעם כשוטר מצטיין ולאחר שקיבל בטקס מיוחד דרגות רס"ר מהמפכ"ל וממפקד המחוז הדרומי. עד היום רוב האנשים שהוא הפליל לא יודעים שהבחור הזה, זה שהם סגרו איתו קומבינות ושילשלו לכיסו אלפי שקלים, הוא שוטר. "וכשאבוא להעיד נגדם בבית המשפט", הוא אומר בראיון בלעדי, "אני מעריך שהם יהיו בהלם".
מבחינת היקף מטענים הנכנסים ויוצאים מישראל, נמל אשדוד הוא הגדול ביותר במדינה. בשנה שעברה, למשל, עברו בו כ-9.2 מיליון טונה מכולות, ומתחילת השנה הנוכחית ועד יולי, עוד 5.3 מיליון טונה. מבחינות רבות, נמל אשדוד הוא אכן "השער הכלכלי המוביל ש​ל ישראל", כפי שמכריז בגאווה אתר האינטרנט שלו. אבל ההיקפים העצומים הללו, מטבע הדברים, מושכים גם גורמים פליליים, שמנסים להכניס דרך הנמל גם סחורה בדרכים לא חוקיות.
במהלך שנת 2019 הגיע למשטרה ולרשות המסים מידע על כך שבנמל אשדוד פועל שוק הברחות משגשג. החקירה הרגישה הוטלה על ימ"ר לכיש, ושם הוחלט לשתול בתוך הנמל שוטר סמוי. אבל אז צצה השאלה: מי? מי גם מתאים למבצע המורכב והמסוכן הזה, וגם לא יזוהה כשוטר על ידי אחד מכ-1,200 עובדי הנמל, ועוד אלפי מבקרים אחרים במקום. הפתרון היה להביא מגויס חדש. מישהו מבחוץ.
ר' היה אז בן 30. הוא נולד וגדל באחד מיישובי העוטף. בצבא שירת במג"ב, ואחרי שהשתחרר עבד כבודק ביטחוני במעבר כרם שלום. משם עבר לעבוד במשרד הביטחון, אלא שאז אביו ז"ל לקה במחלה קשה, ר' רצה להיות קרוב להוריו וחיפש עבודה קרובה לבית. חברו, שמשרת במחוז דרום, המליץ לו לשלוח קורות חיים למשטרה. קורות החיים האלו הגיעו לידיו של רס"ב ע', שבדיוק חיפש את מי לשתול כסוכן בנמל. ר': "ויום אחד אני מקבל טלפון ממספר חסוי, ומישהו מעבר לקו שמזדהה מהמשטרה, אומר לי שקיבל את קורות החיים שלי, שיש לו תפקיד מעניין להציע לי, ו’בוא ניפגש’".
הבנת במה מדובר? "ממש לא. ע' בא אליי עם עוד בחור. לא אמרו מה התפקיד, אבל מאופי השאלות שלהם הבנתי שמדובר כנראה ביחידה מיוחדת ובתפקיד מאתגר, וזה סיקרן אותי".
המפעיל ע': "כשפגשנו איתו, זה היה בינגו. גם מבחינת המראה, כי חיפשנו מישהו בעל חזות מזרחית כבדה. כלומר, מישהו שמתאים לתפקיד ויזואלית ואישיותית. אבל שמרנו על עמימות, לא גילינו לו במה מדובר".
הסוכן ר': "הוא רק אמר לי: 'נחזור אליך'".
אחרי כמה פגישות, ומבלי שנמסר לו מה התפקיד, ר' גויס למשטרה. ע': "זה כדי לראות האם הוא בכלל מתאים להיות שוטר, ורק אחרי חמישה חודשים, הסבירו לו מה התפקיד".
מה הסבירו? ר': "שאני הולך להיות סוכן חשאי במכס בנמל אשדוד, ושאני צריך קודם כל להתקבל שם לעבודה".
ע': "זה היה כמובן בתיאום עם רשות המסים. בנינו פלטפורמה כזאת שתאפשר לו להתקבל לעבודה בלי בעיות, ושתלנו שם עוד כמה עובדים, כדי שהוא לא יבלוט".
מה נדרשת לעשות שם באופן רשמי? ר': "בודק מכס. זה אומר שאני צריך לזכּות מבחינה ביטחונית וגם מבחינת המכס כל מה שמגיע לשם. בין אם מדובר במכולות, או בטובין שצריכים להיכנס לארץ, לאיו"ש או לעזה".
אז איך ומאיפה מתחילים? "אני מתקבל שם לעבודה באופן רשמי, עם תלוש משכורת ושכר שנכנס לבנק, ומתחיל להגיע למשמרות. יש פריקה של מכולות בנמל. מכניסים אותן לבדיקה לפי דרישות המכס, ומחליטים מה לבדוק ולמה, ואת מי בודקים. זאת מערכת ממוחשבת שאחראית על זה, ויש נהלים. מכולה יכולה להגיע לשיקוף (בדיקה באמצעים טכנולוגיים, ללא פתיחת המכולה – ש"מ) ואחר כך גם להיבדק פיזית, אם יש חשד לליקוי. במידה שאני קיבלתי את המכולה לבדיקה, אני מנחה את הסבלים שיוציאו ממנה החוצה את הסחורה".
"תפסנו משלוח של 2,500 רובי איירסופט, שיורים כדורי פלסטיק והוסוו בתוך מכולה תמימה של צעצועים. אנחנו יודעים שזה מגיע לשטחים ועובר בסדנאות שם הסבה לנשק שיורה כדורים חיים"
בתחילה, ר' פשוט עבד בנמל כבודק מכס מהשורה. המטרה הייתה שיכירו אותו בנמל, ושהוא יכיר גם יעדים חשודים שהמשטרה סימנה. "לאט-לאט צברתי ידע וניסיון. כמובן שהייתי בקשר יומיומי רצוף עם המפעיל שלי. דיברנו שעה ביום. הם סימנו לי מראש יעדים שהייתי צריך לרכוש את אמונם ולהגיע אליהם. זה לא הלך בקלות, הם לא פראיירים. לא ניגשים מהר לכל אחד".
בינתיים, ר' שהיה אז רווק, התגורר אצל אמו. אביו ז"ל נפטר במהלך ההפעלה שלו. כל הזמן הזה, אמו לא ידעה דבר על העבודה האמיתית של בנה. "עד לפיצוח הפרשה, היא לא ידעה שאני עובד כשוטר", אומר ר'. "לא הייתה לי שום בעיה להסתיר. אמרתי לה שהתקבלתי לעבודה במכס, היא ראתה שקמתי כל בוקר לשם וחזרתי וזה הספיק. זה גם מה שהחברים שלי ידעו. אף אחד לא שאל אותי שאלות".
כאשר מפעיליו של ר' חשו כי כבר נטמע בעבודה, הוא הוכוון לנסות ולהתקרב, בעדינות, לכמה מעמילי המכס שפועלים בשטח הנמל. "בהתחלה", הוא מספר, "זה היה בקטנה. עם הזמן, אני מצליח לאט-לאט לזהות את האנשים שמביאים את הסחורה ואת מי שמגיעים לשחרר אותה, את עמילי המכס".
הסבר קצר: יבוא של סחורה לישראל הוא תהליך מאוד, מאוד סבוך. כל סחורה זקוקה לסדרה של אישורים, לעיתים מכמה משרדים ממשלתיים, שיאפשרו להכניסה לישראל. יש יבואנים שיודעים להתיר את הסבך הבירוקרטי הזה בעצמם. אחרים, פשוט משלמים לעמיל מכס, כדי שישיג את האישור. חשוב להדגיש: הרוב המוחלט של עמילי המכס הם שומרי חוק, ופעילותם מאפשרת לזרז וליעל כניסת סחורות לארץ, ומסייעת כך לכלכלה. אבל גם היו בהם, כך מעלה החקירה, כמה עשבים שוטים. והעשבים הללו היו המטרה של ג'ק ספארו בנמל אשדוד. "אז מתחיל סוג של סאחבקיות שלהם איתי", ממשיך ר'. "הם מנסים ליצור איתי קשר, ולי אין בעיה להתחבר עם אנשים, זה אני באופי שלי. הכל יותר קליל".
איך הם ידעו לגשת דווקא אליך? "כנראה שהתבלטתי. אז היו כאלה שפנו אליי וזרקו בחצי חיוך: 'אחי, תוותר, תשחרר, זה כלום, זה חארטה, זה שום דבר. וככה זה מתחיל".
ואיך "הכבדים" הגיעו אליך בסוף? "השם שלי רץ מפה לאוזן. זאת תעשייה ותיקה, שבה כל אחד מכיר את השני. היו בהתחלה שניים שאחרי כמה פעמים שביקשו 'סאחבק, תוותר', נאמר לי על ידם בפירוש, 'אחי, נסתדר אחר כך, אל תדאג'".
6 צפייה בגלריה
yk14090062
yk14090062
נמל אשדוד. "השם שלי רץ מפה לאוזן" | צילום: אבי רוקח
מה הם ייבאו? "מכולה עם חלקי חילוף למכוניות יוקרה. היה להם אישור ליבוא חלפים ל-14 מותגי רכב. אז אני בודק את המכולה, ומוצא שם חלקים של מיצובישי, מותג שלא היה ברשימה. והם לא מתבלבלים, מושיטים לי מוט הילוכים של רכב ב.מ.וו ואומרים: 'אחי, שמור את זה אצלך, נבוא לקחת את זה אחר כך'".
מדובר בחלק ששוויו יכול להגיע לכמה אלפי שקלים. ר' הבין מיד שהוא במבחן: המוט היוקרתי הוא סוג של "עירבון" שהוא שומר אצלו. אחר כך יגיע המזומן. אם יסכים ו"יחליק" את המכולה, הם יבינו שהוא מישהו שאפשר לסגור איתו הברחות. סביר להניח שגם יספרו למבריחים אחרים. זו ההזדמנות שחיכה לה. "אמרתי להם: 'טוב, סבבה, אראה מה אפשר לעשות', והלכתי משם, כאילו לעבוד בעיסוקים אחרים. בפועל, התקשרתי למפעיל שלי ע', והוא נתן לי אישור לקחת מהם את המוט. אם הייתי אומר להם, 'מה פתאום? מה אני, חבר שלכם?!' - זה לא היה קורה. ברגע שהסכמתי 'לשמור' להם על המוט, הם הביאו לי למחרת בתמורה 1,500 שקלים במזומן (הכוונה לשוחד – ש"מ). זה היה מבחינתם מבחן הכניסה שלי".
ליבואנים ששילמו לג'ק ספארו עסקה כזו משתלמת. אם בודק מכס מסמן מכולה כחשודה כי התגלתה בה סחורה לא מוצהרת, כל המכולה מוקפאת ומופנית לפריקה ולבדיקה מדוקדקת של כל תוכנה. העלות ליבואן היא של אלפי שקלים, וזמן רב. אם שוחד של 1,500 שקל מאפשר להם להכניס את המכולה כמו שהיא, ומיד - זה רווח נקי. ר' לקח את הכסף מיבואני החלפים וידע שזהו, הוא בפנים. "אחרי הפעם הזאת, הם הבינו שמבחינתם אני אצלם בכיס. במשך שנתיים וחצי הם ייבאו לארץ מספר פעמים חלקי חילוף לרכבי יוקרה, בהם חלקים שהיו מזויפים. הם שילמו לי בסך הכל 80 אלף שקלים בתמורה".
ולא רק הם. שלושה חודשים אחרי "מבחן מוט ההילוכים", באמצעות הקשר עם שני יבואני החלפים, הגיע אליו גם אמיר. "הוא מוכר בתעשייה כמאכער בעולם הרכבים, וחיבר אותי ליבואן פלסטיני אחר, שייבא לארץ אביזרים לרכב". והשניים, כך לפי המשטרה, מתחילים לשלם לג'ק ספארו כדי ש"יחליק" גם להם מכולות.
6 צפייה בגלריה
yk14087702
yk14087702
חלק מהכספים ששולמו כשוחד ל"ג'ק ספארו" | צילום: משטרת ישראל
כמה "שוחד" לכאורה קיבלת מהם? "אף פעם לא אמרתי להם כמה כסף אני רוצה. תמיד כשמישהו שאל אותי, 'אחי, כמה כסף להביא לך?' עניתי לו: 'זה שלך. תעשה מה שתעשה'. יצא לי לקבל גם 10,000 שקלים, והחזקתי ביד גם 100 אלף שקלים במזומן. את הכסף הם לא נותנים במקום העבודה שלי. לעולם לא. קובעים איתך במקום מסוים, ומשלמים שם. כמובן שכל מפגש כזה תמיד היה מוקלט ומתועד".
זה לקח בערך שנתיים של עבודה סמויה, אבל בשלב מסוים, המשחדים כבר הכירו היטב את ר'. "השם שלי עבר מפה לאוזן והיו לי שבועות שכל יומיים שילמו לי שוחד".
מה עוד הם הבריחו? "כל מה שאת יכולה להעלות על הדעת. מוצרים שנדרשים לאישורים של משרדי ממשלה, כמו משרד הבריאות, הכלכלה, התחבורה וכו', ומבריחים אותם ארצה ללא תקנים. משקפי שמש ממותגים, אביזרי בית, כלי בית בלי אישורי תקן, צלחות חד-פעמיות וכלים למטבח בלי אישורי תקן – וזה עוד בקטנה. כל המכולות הללו מגיעות מסין. יש אפילו גם יבוא של אוטובוסים, משאיות, רכבים. חלקי חילוף לכלי רכב שלא קיבלו את אישור משרד התחבורה. מבריחים גם צמר גפן ומוצרי תינוקות, סיגריות, סיגריות אלקטרוניות, אוזניות, שעוני יוקרה, צעצועים, ביגוד והנעלה של מותגי יוקרה, אגב חלקם חשודים כמזויפים, שהוסלקו במכולה של ביגוד זול לכאורה".
של איזה מותגים, למשל? "היה בחור שייבא נעליים של לואי ויטון, בין שליש למחצית המכולה הייתה מלאה בהם - אבל הכל היה מזויף. יש תיקים מזויפים של לואי ויטון שמגיעים מסין, כולל עם מספר סידורי וכולל קבלה. אם תיק צד מקורי של לואי ויטון יכול לעלות 15-14 אלף שקלים, הם מוכרים את המזויף ב-3,000 שקלים בלבד".
היו גם הברחות אמצעי לחימה? "כן, אבל בצורה מתוחכמת. תפסנו, למשל, משלוח של 2,500 רובי איירסופט, שיורים כדורי פלסטיק והוסוו בתוך מכולה תמימה של צעצועים. אנחנו יודעים שזה מגיע לשטחים ועובר בסדנאות שם הסבה לנשק שיורה כדורים חיים. היו לנו גם תפיסות של חלקי אקדחים שהוסלקו בתוך ארגזים שהכילו ברגים לכאורה, או קליעים וחלקים ל-M16 שהוסלקו בתוך שטיחים מגולגלים, ועוד עשרות רבות של מוצרים אסורים שהיו אמורים להיכנס ארצה ולהיות מופצים ברחבי המדינה, באיו"ש או בעזה".
אחת התפיסות שהוא לא ישכח הייתה כמויות של "קָמָגְרָה". מדובר בתכשיר שבמקור מיוצר על ידי חברת תרופות הודית, ומכיל את המרכיב הפעיל שבכדורי ויאגרה לשיפור האונות. אלא שקמגרה נאסר ליבוא ולהפצה בישראל על ידי משרד הבריאות. זה, כמובן, לא מפריע לסוחרים למכור אותו בשוק השחור הישראלי, בתצורה של כדורים, ג'ל ואפילו סוכריות. הביקוש גבוה, והמבריחים צריכים לספק אותו. "כלום כבר לא הפתיע אותי", מספר ר' על משלוח הקמגרה שתפס, "אבל המשלוח הזה היה מיוחד".
6 צפייה בגלריה
yk14087701
yk14087701
מכלי החמוצים שבהם הוסלק תכשיר הזקפה “קמגרה” | צילום: משטרת ישראל
למה מיוחד? "רשמית, זו הייתה מכולה של חמוצים. אבל היה לנו מידע מקדים שהחשיד את המכולה הזאת, ונשלחתי לבצע שם דגימות. אני מבקש מהסבלים לפתוח את חביות החמוצים. הראשונה הייתה בסדר, כך גם החבית השנייה, אבל בחבית השלישית הבחנתי שהמלפפונים החמוצים בתוכה נראים קצת רקובים. זה הדליק לי טיפה נורה אדומה. אני פותח עוד חבית, והחלטתי שאני מבקש מהסבלים להוציא מעט מכמות המלפפונים. ואז נגלתה לעיניי חבית כחולה שצפה שם. פתחנו אותה וגילנו בה המון חבילות של קמגרה. בכל חבילה יש שמונה טבליות שמאופסנות בתוך שקיות כמו קטשופ. כל אחת עולה סביבות 40 שקלים".
כמה חבילות היו שם? "משהו כמו 3,000 חבילות, בשווי של 120 אלף שקלים, וזה בתוך חבית מלפפונים אחת. היו כמה מכלים מוטמנים כאלו".
"כשגיליתי לאשתי היא הייתה בהתחלה בשוק, אבל נראה לי שעצם זה שהיא הבינה שאני שוטר, קצת הרגיע אותה. אלמלא התמיכה והשקט שלה, אין סיכוי שהייתי עושה את זה כל כך הרבה זמן, וגם אין סיכוי שהייתי מצליח להחזיק מעמד במשימה"
אבל עיקר המשימה של הסוכן ג'ק ספארו הייתה כמובן לתפוס את היבואנים ועמילי המכס שניסו באמצעות שוחד להבריח סחורות לארץ. בשלב די מוקדם הוא הבין ששוחד זה לא תמיד כסף מזומן. ובשביל לתעד ולהפליל את המשחדים, ר' היה צריך לעיתים לקבל את המתנות הללו. "קיבלתי פעם אחת סוויטה במלון ליאונרדו חיפה. אז קמתי מוקדם בבוקר ויצאתי משם מהר", הוא צוחק. "היו לי הרבה מפגשים שהתקיימו במסעדות יוקרה. היה פעם יבואן של מזרנים שביקשתי לרכוש ממנו מזרן זוגי הביתה, אז הוא הציע לי מזרן שעולה 20 אלף שקלים בחנות, במחיר של 2,000 שקלים בלבד".
ולקחת? "בהתייעצות עם המפעיל שלי, לקחתי את המזרן בשביל מראית עין. הספקתי לישון עליו רק לילה, ובבוקר המשטרה לקחה לי זה מהר, כי זאת ראיה משפטית. במקרה אחר, קיבלתי מיבואן רהיטים סלון שעולה בחנות 30 אלף שקלים, במחיר מגוחך של 5,000 שקל בלבד. עוד לא הספקתי לשים אותו בבית, וכבר לקחו לי אותו".
יצא לך להתחבר למישהו מסוים מאותם מבריחים? "היה יבואן ערבי, נ', שאהב אותי אהבה אמיתית".
ועכשיו תצטרך לעמוד בבית המשפט ולהעיד נגדו, כמו גם נגד האחרים? "הוא יבין, וגם הם יבינו. בסוף אני שוטר בתפקיד, לא עבריין שבא להפליל אותם תמורת משהו. כל אחד עושה את העבודה שלו".
נתקלתם שם גם בחיילים של ארגוני פשיעה? המפעיל רס"ב ע': "הסוכן ר' לא דיבר איתם מעולם, אבל במהלך ההפעלה שלו נחשפנו לזליגות של חברי ארגון פשיעה שסוחטים יבואנים. בגלל שהנמל ללא פיקוח, יש שם פרוטקשן".
ומה לגבי עובדי מכס קולגות? ר': "אחרי ההפעלה נעצרו שני עובדים כאלה, שנמצאים כעת בחקירה".
בשורה התחתונה, כמה כסף קיבלת סך הכל, כביכול לכיס? "במשך שנתיים וחצי-שלוש, זה הסתכם בכ-380 אלף שקלים".
מה עושים עם כל הכסף הזה? "זאת ראיה חזקה לשוחד בבית המשפט. גם המשכורת שקיבלתי כביכול מרשויות המכס בזמן שעבדתי שם כשכיר ונכנס לבנק, חזר אליהם בחזרה, כי אני שוטר ומקבל את המשכורת שלי מהמשטרה".
ועם יד על הלב, איך הצלחת לעמוד כל השנים האלה בפיתוי? "בשום מקרה זו לא הייתה אופציה לקחת כסף לכיס, כי זה להיות בדיוק כמוהם. אז לא יכולתי להיות שוטר".
השנים חולפות. בכל פעם שנדמה שההפעלה של ג'ק ספארו מסתיימת, צץ עוד יבואן שמציע שוחד. בינתיים, בחייו הפרטיים - המעט שנשאר מהם - ר' הכיר צעירה, שתהפוך תוך זמן קצר לאשתו. אבל ר', כמובן, לא היה יכול לספר לה מה הוא באמת עושה בחיים. הוא גר בדירה של המשטרה שאליה לא יכול היה להביא אותה, יצא לפגישות ליליות מסתוריות, וקיבל טלפונים חשאיים בשעות מטורפות. החברה הייתה משוכנעת כי ר' בוגד בה. "היא חשבה בהתחלה שאני עובד במכס. הייתי ממציא לה כל מיני תירוצים, עד שזה התחיל ליצור בעיות בינינו".
אז מה עשית? "הצפתי את הבעיה בפני המפעיל שלי. הם נפגשו איתה, סיפרו לה שאנחנו משירות הביטחון, לא אמרו לה את האמת, אבל החתימו אותה על סודיות וזה מה שאיפשר לה לגור איתי בדירה".
אשתו תגלה את האמת רק ב-7.10. הם כבר היו נשואים ועם תינוקת, התגוררו באחד היישובים שהותקפו. כמה מאות מטרים מביתו היו מחבלים. "ואני יושב ער כל הלילה על הכיסא ליד הדלת, מחכה עם סכין ביד, לא יודעים מה יהיה. ואז היה רגע כזה, שבו הבנתי שאני חייב לספר לאשתי מה אני עושה באמת. אמרתי לעצמי שאני לא יודע לאן אנחנו מתפתחים מכאן, וסיפרתי לה".
איך היא הגיבה? "הייתה בהתחלה בשוק, אבל נראה לי שעצם זה שהיא הבינה שאני שוטר, קצת הרגיע אותה. אלמלא התמיכה והשקט שלה, אין סיכוי שהייתי עושה את זה כל כך הרבה זמן, וגם אין סיכוי שהייתי מצליח להחזיק מעמד במשימה. לא ידעתי איך כל זה יסתיים ורציתי לפחות שהיא תדע את האמת".
המלחמה אמנם השפיעה על היקף המטענים שנכנסים לארץ, אבל לא על הרצון של יבואנים להבריח סחורה. ר' המשיך עוד כמה חודשים לאסוף עוד ועוד עדויות על יבואנים, עד שבמרחב לכיש החליטו שג'ק ספארו צריך לסיים את תפקידו. במקביל, נקבעה נקודת ה"פרֹוץ": הרגע שבו החקירה הופכת גלויה, והמשטרה עורכת בבת אחת עשרות מעצרים. "ידעתי על היום הזה כמה שבועות לפני", מספר ר'. "היה סוג של מתח לקראת העזיבה, אבל גם הקלה שזה עומד להסתיים. ואז עשו לי טקס מאוד מרגש במחוז. המפעילים התקשרו ללא ידיעתי לחברים הקרובים שלי, ואמרו להם: 'תגיעו מחר למרחב לכיש. יש טקס', לא אמרו להם מה הולך להיות שם. הם נכנסים לחדר, רואים אותי על מדים, וחוטפים שוק".
ואמא? "אמרתי לה: 'אמא, אני רוצה שתבואי, אני מקבל תפקיד'. היא נכנסה לתחנה, ראתה אותי על מדים והתחילה לבכות מהתרגשות. כל השנים הסתרתי את זה ממנה. איבדתי את אבא בזמן הזה, והוא לא זכה להבין מה עשיתי, או לראות אותי במדים. גם אשתי ראתה אותי ככה בפעם הראשונה ומאוד התרגשה".
6 צפייה בגלריה
yk14087655
yk14087655
המפכ"ל ומפקד מחוז דרום מעניקים לר' תעודת שוטר ודרגה בסוף המבצע. "אמא התחילה לבכות" | צילום: משטרת ישראל
ומה היה בטקס? "הגיע לשם המפכ"ל דני לוי בכבודו ובעצמו, מפקד מחוז דרום ניצב אמיר כהן, ומפקד מרחב לכיש נצ"מ רועי ולדמן. הם נתנו לי נשק אישי, תעודה של שוטר מצטיין, ודרגות של רס"ר".
בינתיים, כאשר ר' כבר במדים, הוקם במרחב לכיש צוות של עשרות חוקרים, מתוגברים בחוקרים מלהב 433 ורשות המסים, כדי להיערך לגל המעצרים והחקירות של החשודים. המפעיל רס"ב ע': "המעצרים בוצעו בשלושה גלים. יש כרגע קרוב ל-100 נחקרים, מתוכם 88 מופללים, שהיקף העבירות שלהם יחד נאמד בכ-20 מיליון שקלים. בחיפושים שנערכו בבתיהם נתפסו למעלה ממיליון שקלים במזומן, במטבע זר והמחאות, שמונה רכבי יוקרה, מסמכים, מחשבים ניידים, רכוש ונכסים, שלפי החשד מקורם בעבירות כלכליות, ובגינם ייפתחו הליכי חילוט. כולם ייחקרו לקראת העמדתם לדין והגשת כתבי אישום".
בין העצורים והחשודים יש יבואנים, עמילי מכס ובודקי מכס מישראל ומשטחי הרשות, ועצורים נוספים. וג'ק ספארו לשעבר? עכשיו מתכונן לשלב הבא. ר': "אני רואה את החיים שלי מחולקים לפרקים. כל פעם סגרתי פרק ופתחתי חדש. עבדתי במעברים, במשרד הביטחון, בנמל אשדוד, ועכשיו אני מתחיל פרק חדש, בתור רס"ר ר', בלש בימ"ר נגב, במחוז הדרומי של משטרת ישראל".
מחברת נמל אשדוד נמסר: "אנו מבקשים להדגיש באופן חד משמעי כי בחקירת רשות המיסים והמשטרה לא מעורבים עובדים של חברת הנמל וכי לא נעצרו עובדי החברה, לא כל שכן בכירים. נדגיש כי הנמל מתפקד כביגרה ובתפוקה מלאה".