צריך לומר את האמת הקשה: חיזבאללה והעומד בראשו, גם לאחר רצף המכות הקשות שספג, אינו מתכוון להניף דגל לבן. להיפך. חיזבאללה יהיה נחוש כעת להוכיח שהוא עומד עדיין על רגליו, ומסוגל להכות את האויב הישראלי גם לאחר שאלפים מפעיליו נפגעו ושני הרמטכ"לים האחרונים שלו חוסלו לצד צמרת כוח רדואן. חסן נסראללה לא רק חדור נקמה, אלא יותר מכול מחפש דרך להציל את כבודו האבוד - ובמזרח התיכון, כפי שלמדנו, יש משמעות לכבוד. ומכאן שהירי לעבר ישראל לא ייפסק. להיפך, הוא עתיד להתגבר, בטח לאחר יותר מ-350 הרוגים אתמול בלבנון. הוא גם צפוי לנדוד דרומה לכיוון המרכז.
1 צפייה בגלריה
המראת מטוסי קרב מבסיס רמת דוד (כנף 1) לתקיפות בלבנון
המראת מטוסי קרב מבסיס רמת דוד (כנף 1) לתקיפות בלבנון
המראת מטוסי קרב מבסיס רמת דוד (כנף 1) לתקיפות בלבנון
(צילום: דובר צה"ל)
אלא שכאן נסראללה, זה שמתהדר בכך שהוא מכיר את ישראל היטב, משחק משחק מסוכן ובעייתי, והוא גם יודע את זה. מזכ"ל חיזבאללה לא היה רוצה במלחמה כוללת כעת, כזו שתרעיד את כל לבנון ובכלל זה את ביירות, כזו שתגרום לאיראן לאבד את הכלי החשוב ביותר שלה בהרתעה מול ישראל אל מול האפשרות שזו האחרונה תתקוף את מתקני הגרעין שלה. והוא יודע שירי קטלני מדי עלול להוביל לפעולה קרקעית נרחבת שאף אחד אינו יודע כיצד תסתיים, גם לא הצד הישראלי. נסראללה היה רוצה לראות את ישראל עוצרת את האש ומגיעה לעסקה מול חמאס, אך בישראל החליטו להבהיר לחיזבאללה שהוא ישלם מחיר יקר מאוד, אפילו יקר מדי, על כך שכרך את גורל חיזבאללה בגורל יחיא סינוואר.
דעת הקהל בלבנון אינה חשובה לנסראללה עד כדי כך. הוא צריך להוכיח לשיעים בעולם ובלבנון שהוא אינו מהסס להילחם בישראל עד מוות
הלחץ על נסראללה וחיזבאללה מתוך לבנון, שלא להוביל את המדינה לכיבוש ישראלי, גדול. הלבנונים צפו כמו כל תושבי האזור בתמונות הקשות שהגיעו מעזה בעקבות המלחמה האחרונה, והיו רוצים להימנע מתמונות הרס דומות. מדינת לבנון גם כך עומדת כבר שנים בפני קריסה כלכלית, וכעת מלחמה קשה נוספת, שהחלה בכלל בגלל "האחים מחמאס", אינה נתפסת כלגיטימית בלבנון. כבר אתמול החלו מאות אלפי לבנונים להימלט צפונה מדרום לבנון, וכך גם תושבי הבקאע. אולם דעת הקהל בלבנון אינה חשובה לנסראללה עד כדי כך. הוא צריך להוכיח לשיעים בעולם בכלל, ובפרט בלבנון, שהוא אינו מהסס להילחם בישראל עד מוות. היחידים שיכולים להוריד אותו מהעץ הם האיראנים, וגם הם מבינים שאינם יכולים לבקש ממנו לסגת מעבר לליטני, כפי שדורשת ישראל.
כדי לגרום לחיזבאללה לסגת אל מצפון לליטני ולהפסיק את האש על תושבי הצפון, ישראל תיאלץ לפעול קרקעית בלבנון ולכבוש שם שטח נרחב
המסקנה משלל ההתפתחויות האחרונות היא שאם לא נהיה עדים להפתעות גדולות, וכאלה ישנן כל הזמן במזרח התיכון, הרי שבכדי לגרום לחיזבאללה לסגת אל מצפון לליטני ולהפסיק את האש על תושבי הצפון, ישראל תיאלץ לפעול קרקעית בלבנון ולכבוש שם שטח נרחב. גם פעולה שכזו לא תוביל בהכרח לעצירה מוחלטת של האש, אך ייתכן שתוביל את נסראללה לשקול הסדרה כזו או אחרת. לפעולה קרקעית יהיה מחיר כבד בצד הישראלי, גם בקרב הכוחות הלוחמים בחזית וגם בעורף, שם נסראללה ינסה שוב להוכיח שהוא ממשיך לירות ולשגר כל עוד הוא יכול. מלחמה שכזו גם עלולה לסבך את ישראל בבוץ לבנוני של חודשים ארוכים, מבלי להגיע לפתרון. ועדיין, לא נראה שכרגע עומדת בפני ישראל ברירה אחרת, אולי מלבד אחת: נסראללה, שמיהר כל הזמן לטעון שהוא נלחם עבור הפלסטינים, עשוי לשקול נסיגה מעבר לליטני אם ישראל תגיע להפסקת אש בדרום, ובכך תצייר משוואה חדשה - הוויתור של נסראללה לכאורה הוביל להפסקת אש בדרום או לעצירת "הנכבה" של עזה. אין שום ודאות שהנוסחה הזו תעבוד, אך ייתכן שמדובר במוצא אחרון לפני מלחמה קרקעית ארוכה וקשה.
פורסם לראשונה: 00:00, 24.09.24