המפתחות לשאלה כיצד תתפתח המלחמה בין ישראל לחיזבאללה לא נמצאת בירושלים ולא בביירות, אלא בטהרן. משטר האייתוללות טיפח, ובעיקר מימן, את חיזבאללה בעשרות מיליארדי דולרים במטרה לאיים על ישראל, במקרה שתנסה לפגוע צבאית בפרויקט הגרעין, אבל עכשיו עלי חמינאי ושות' ניצבים בפני דילמה קריטית: האם לסייע לחיזבאללה או להשאיר אותו להתמודד לבד מול הזינוק הדרמטי באגרסיביות הישראלית.
1 צפייה בגלריה
עלי חמינאי, יחיא סינוואר, חסן נסראללה
עלי חמינאי, יחיא סינוואר, חסן נסראללה
עלי חמינאי, יחיא סינוואר, חסן נסראללה
(צילום: AFP / HO / KHAMENEI.IR / AP)
אם בטהרן יחליטו להצטרף – תסתכן איראן בתגובה ישראלית משמעותית, וגם סביר להניח שהאמריקאים לא ישבו בשקט. אם בטהרן יחליטו שחיזבאללה הכניס את עצמו למלכודת ועכשיו עליו לצאת ממנה בעצמו - הם עלולים לשרוף מרכיב אסטרטגי בדוקטרינת "טבעות האש" שנועדו לחנוק את ישראל. אופציה נוספת, ודי ריאלית, היא התערבות באמצעות זרועות פרוקסי אחרות בתימן, עיראק, סוריה וגם יהודה ושומרון. מן הסתם, התקשורת האינטנסיבית בין ביירות לטהרן עוסקת בעיקר בשאלות הללו, ככל שנותר מי שיעסוק בהן: ניסיון החיסול של עלי כרכי, בין אם צלח או לא, מצליח ליצור לחץ של ממש גם באיראן ולא רק סביב נסראללה, שמרגיש שהחרב מתקרבת אל צווארו כפי שלא קרה הרבה מאוד שנים.
כפי שהבהירו אתמול התדרוכים של דובר צה"ל, שבאופן חריג פנה לציבור שלוש פעמים במהלך היום, בישראל ממשיכים להפציר בחיזבאללה לשקול היטב את המהלכים הבאים שלו לפני שיגלה מה עוד תיכנן הצבא בעבורו בעשר השנים האחרונות. ספק אם מגלומן כמו חסן נסראללה מסוגל לעשות זאת, אבל התמונה שמצטיירת עד כה היא אוסף מרשים של הישגים ישראליים: ייתכן שזה לא רק השבוע הכי מוצלח למערכת הביטחון בשנה עגומה למדי, אלא רגע שמזכיר פרקים מפוארים בתולדות האומה.
מדינה למודת אכזבה כבר אמורה לדעת שהאופוריה הניכרת היא לא תוכנית עבודה ולא ערובה שאכן הניצחון קרוב
עם זאת, מדינה למודת אכזבה כבר אמורה לדעת שהאופוריה הניכרת היא לא תוכנית עבודה ולא ערובה שאכן הניצחון קרוב: בחיזבאללה לא בילו את 18 השנים האחרונות בסריגת מקרמה, אלא בבניית מכונת מלחמה חזקה ואכזרית. הפגיעה בה משמעותית מאוד, אך כאמור, בטהרן עוד צריכים להחליט מה תהיה מלוא התגובה. "אסור להתבשם יותר מדי", אומר קצין בכיר, "אבל גם אסור לאבד את המומנטום. צריך להמשיך ללחוץ על חיזבאללה".
מי שהאזין שלשום לרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, לא היה אמור להיות מופתע אתמול בבוקר, כשהמלחמה בלבנון נכנסה לשלב חדש ואלים עוד יותר: הלוי היה מאוד ברור בעת ביקורו בבסיס חיל האוויר תל נוף, כשאמר שהארגון הלבנוני יקבל מכה אחר מכה עד שיבין. המסר הנוסף שמעט חמק מהכותרות הוא שהירי שבוצע שלשום מלבנון לכיוון בסיס רמת דוד ולמתקן של רפא"ל הוא "ירי לעבר אזרחים", אותו "אף מדינה אזרחית לא יכולה לאפשר". המשמעות: בישראל מצהירים שחיזבאללה חרג מה"משוואה" שבה התנהלה הלחימה בשנה האחרונה, בניגוד להצהרות הארגון.
גל התקיפות הראשון אתמול יצא לדרך בשעה 6:30 לפי התוכנית, והגל אחריו הגיע בשעה 23:00. נכון למועד פרסום הדברים, מספר המטרות שהותקפו מהאוויר עומד על 1,300, כחלק מרעיון סדור המכונה "תוכנית המהלומות": מדובר בתוכנית שהחלה להתגבש בצה"ל לפני עשור וחצי, תחת מפקדי חיל האוויר דאז אמיר אשל ועמיקם נורקין וליטושה נמשך עד לימי המפקד הנוכחי, אלוף תומר בר. לפי דברים שכתב אלוף (במיל') נורקין במסמך של "תוכנית המהלומות", כל מהלומה צריכה לגרום לנזק החורג מההבנות “ומהציפיות של האויב בנוגע ליכולות והנחישות של צה"ל, תוך התמקדות במערכים החיוניים למימוש תפקודו האופרטיבי ולאסטרטגיית הניצחון שלו”. בינתיים זה עובד לא רע בכלל.
במקביל הכינו במטכ"ל מהלומה רב-ממדית ופעולות השפעה, שגם אליהן אנחנו נחשפים כעת. קרדיט רב מגיע לרמטכ"ל הקודם, אביב כוכבי, שעמל על התוכנית שדרשה תשומת לב והקצאות הן כראש אגף מודיעין וכמובן כרמטכ"ל. כוכבי הקים את “מפעל המטרות”, פרויקט משוכלל של איסוף מידע באמצעות יכולות מדהימות בתחום הבינה המלאכותית. המפעל הזה ייצר מטרות לפני המלחמה ולא פחות חשוב – הוא מסוגל לייצר אותן גם בזמן אמת. מאחורי הקלעים נמצאת נבחרת של אנשי 8200, יחידה 9900 שעוסקת במודיעין חזותי, חטיבת המחקר של אגף המודיעין וגם חיל האוויר.
כעת המטרה היא לתקוף חזק והרבה באמצעות ריכוז אש, על מנת לשלול מהאויב יכולות שיגור רבות וגם את הרצון להמשיך להילחם, בידיעה שזה פשוט לא משתלם לו
כעת המטרה היא לתקוף חזק והרבה באמצעות ריכוז אש, על מנת לשלול מהאויב יכולות שיגור רבות וגם את הרצון להמשיך להילחם, בידיעה שזה פשוט לא משתלם לו. סוג המטרות נבחן גם לפי המרחב הגאוגרפי וגם לפי סוג היכולת שניתן לגרוע מחיזבאללה: כוחות רדואן, טילים לטווח קצר, בינוני וכמובן הארוך וגם מטרות "חמות" שהפגיעה בהן צריכה להיות מיידית. את כל זה ארזו בצה"ל ל"תוכנית המהלומות" הנ"ל, שבה תוכנן במה פוגעים ביום הראשון ואילך. הנושא גם תורגל לאורך שנים. בניגוד למה שהתרחש בעזה, בצה"ל רואים חשיבות לפעולה מהירה והימנעות ממלחמת התשה.
דווקא משום שהמודיעין כשל בצורה יוצאת דופן במניעת מתקפת 7 באוקטובר, יש להצביע גם על ההישגים שלו שפורטו לעיל. למרות הפיתוי, לא נכון לפרט יותר מכך מטעמים ברורים. כרגע האפקט כפול: חיזבאללה רואה לנגד עיניו איך האימפריה שבנה מקוצצת וגם מרגיש שקוף לחלוטין, מה שמערער את ביטחונו. גם זה יכול לעזור אם וכאשר יגיע התמרון הקרקעי, שבו צה"ל אמור לפגוש צבא הרבה יותר מיומן מחמאס.
לכן חשוב להדגיש: יהיה זה מגוחך ועוד יותר מזה מסוכן לזלזל באויב אכזר וחד כמו חיזבאללה. "הציבור יצטרך לגלות קור רוח", אמר אתמול שר הביטחון ובצדק, תוך דגש על הצורך להישמע להנחיות פיקוד העורף. כרגע המודיעין מספיק טוב בהערכת תגובות חיזבאללה וסיכול תוכניות ירי ספציפיות. אבל בסוף המטח יגיע ועלינו להיות מוכנים לו. את השאר יש לקוות, יעשה הצבא באותה מידה של הצלחה כמו בימים האחרונים.
פורסם לראשונה: 00:00, 24.09.24