השלב החדש במערכה בין ישראל לחיזבאללה תופס את איראן בעיתוי שאינו נוח מבחינתה. בימים אלה ממוקד הממשל האיראני במתקפה דיפלומטית בהובלת הנשיא מסעוד פזשכיאן לקידום הסדרה מדינית אפשרית מול ארצות-הברית בסוגיית הגרעין. פזשכיאן הגיע השבוע לעצרת האו"ם בניו-יורק מלווה ביועציו, ובראשם שר החוץ עבאס עראקצ'י, שישבו בצוות המשא ומתן הגרעיני שהוביל לחתימת ההסכם ההיסטורי בקיץ 2015. מוקדם להעריך אם ההנהגה האיראנית בראשות עלי חמינאי אכן חותרת להסדרה בסוגיית הגרעין, או שכל מטרתה היא למשוך זמן עד לאוקטובר 2025, כאשר יפוג הסעיף המאפשר למדינות אירופה שנותרו בהסכם הגרעין לחדש את הסנקציות נגד איראן ללא אפשרות וטו במועצת הביטחון של האו"ם. כך או כך, הדבר האחרון שאיראן מעוניינת בו בעיצומה של המערכה הדיפלומטית הנוכחית הוא להיגרר לעימות צבאי ישיר עם ישראל, ועל אחת כמה וכמה עם ארצות-הברית.
1 צפייה בגלריה
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
(צילום: AP Photo/Seth Wenig)
מערך האילוצים והשיקולים של איראן לא השתנה באופן מהותי בחודשים האחרונים. מראשית המלחמה בעזה, חתרה איראן להפסקת אש שתשמר את יכולותיו השלטוניות של חמאס בעזה ואת רוב כוחו הצבאי של חיזבאללה. עם התארכות המלחמה, פעלה איראן להתיש את ישראל במערכה צבאית מתמשכת ורב-זירתית מבלי שהיא עצמה תידרש לשלם על כך מחיר כבד מדי.
בעקבות ההסלמה החמורה בלבנון בשבוע האחרון, גינתה איראן בחריפות את פעילות ישראל ודרשה מהקהילה הבינלאומית להביא להפסקת התקיפות הנרחבות של צה"ל. נשיא איראן אמר בראיון לרשת CNN כי אסור לתת ללבנון להפוך ל"עזה נוספת" בידי ישראל וכי חיזבאללה אינו יכול לעמוד לבדו נגד מדינה בעלת מערכות נשק כדוגמת ישראל הנתמכת בידי ארצות-הברית. שר החוץ עראקצ'י הדגיש בשיחה עם עיתונאים בניו-יורק כי איראן לא תישאר אדישה לנוכח תקיפות ישראל ותתמוך בלבנון. הוא אף הכחיש את הציטוטים שיוחסו לנשיא איראן בשיחה עם עיתונאים אמריקאים בנוגע לנכונות איראן להפיג את המתיחות מול ישראל.

נמנעים

עם זאת, ניכר כי איראן נמנעת בשלב זה מלהתחייב למעורבות צבאית ישירה במערכה לצד חיזבאללה. בכירים איראניים אף הזהירו בימים האחרונים מפני נפילה למלכודת שישראל טומנת לאיראן. הנשיא פזשכיאן האשים את ישראל כי היא חותרת למלחמה רחבה במזרח התיכון ומנסה להציב מלכודת כזו שתגרור את ארצו לעימות כולל. שר החוץ שלו הצהיר כי איראן ערה לחלוטין לכך שישראל מבקשת להיחלץ מהמבוי הסתום שאליו נקלעה בעזה באמצעות גרירת איראן וארצות-הברית למערכה, ושאין בכוונתה ליפול למלכודת זו.
איראן יכולה להסתפק בשלב זה בהגברת הלחץ על ישראל באמצעות שימוש נרחב יותר במיליציות השיעיות מעיראק, מסוריה ומתימן, אך ללא מעורבות ישירה
זאת ועוד, מבחינת איראן אין בשלב זה סיבה של ממש להתערב בלחימה באופן ישיר. בשונה מההערכות האופטימיות הנשמעות בימים האחרונים בישראל בעקבות שורת ההישגים מול חיזבאללה, באיראן עדיין תולים תקווה ביכולתו של הציר הפרו-איראני בהובלת חיזבאללה להסב לישראל נזק כבד באמצעות היכולות המשמעותיות שעדיין נותרו בידיו. אין ספק כי המהלומות שהונחתו על חיזבאללה התקבלו בטהרן בהפתעה ובדאגה. עם זאת, ההנהגה האיראנית עודנה סבורה כי חרף גריעת יכולות חיזבאללה בידי צה"ל, אין בידי ישראל יכולת להכריע את הארגון, והיא צפויה לפיכך להיגרר למלחמת התשה מתמשכת מולו, במיוחד אם תחליט על מהלך קרקעי בלבנון. מלחמה כזו תתיש את ישראל צבאית ואזרחית ולא תאפשר לה לממש את יעדיה – הן מול רצועת עזה והן מול החזית הצפונית, ובראשם הכרעת חמאס, השבת החטופים והחזרת תושבי הצפון לבתיהם.

רז צימט רז צימט

במציאות זו, איראן יכולה להסתפק בשלב זה בהגברת הלחץ על ישראל באמצעות שימוש נרחב יותר במיליציות השיעיות מעיראק, מסוריה ומתימן, אך ללא מעורבות ישירה. פגיעה חמורה ומתמשכת ביכולותיו האסטרטגיות של חיזבאללה עשויה אמנם לחולל שינוי בהערכת איראן בנוגע ליכולת לשמר את הארגון כזרוע אסטרטגית עיקרית להרתעת ישראל ולתגובה במקרה של תקיפת מתקני הגרעין שלה. תרחיש חמור כזה עשוי לחייב אותה להתערב באופן ישיר כדי להציל את פרויקט חיזבאללה, שאותו טיפחה במשך עשרות שנים. עם זאת, ניתן להניח כי מלחמה כוללת ורחבה בין ישראל וחיזבאללה, שתכלול גם פגיעה בתשתיות לאומיות בלבנון (וכנראה גם בישראל), תביא להגברת הלחץ הפנימי והבינלאומי ולכפיית הפסקת אש על הצדדים עוד בטרם איראן תידרש להתערב במלחמה באופן ישיר.
ד"ר רז צימט הוא חוקר בכיר ומומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ובמרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל-אביב
פורסם לראשונה: 00:00, 25.09.24