במקביל להתמודדות עם המתקפות של חיזבאללה, בישראל פועלים למנוע הידרדרות למלחמה רחבה יותר - ונעזרים בארה"ב כדי להפעיל לחץ על איראן ולמנוע ממנה להתערב במערכה. אחרי שנשיא איראן מסעוד פזשכיאן לא שלל אתמול אפשרות שאיראן תסייע לארגון הטרור, בישראל ביקשו מהאמריקנים גם להיערך לסיכול מתקפות של טהרן.
"תקיפת מחסן נשק של חיזבאללה מדרום לביירות", הלילה

6 צפייה בגלריה
הנזק בבירות
הנזק בבירות
הבניין בדאחייה שבו חוסל ראש מערך הטילים של חיזבאללה
(צילום: Anwar AMRO / AFP)
בארה"ב שוררת דאגה גדולה מהמשך ההסלמה. ההערכה של האמריקנים היא שלפנינו עוד כמה ימים של חילופי מהלומות, ולכן הם מפצירים בישראל להימנע מפגיעות משמעותיות שידחפו את איראן למערכה. הבוקר חיזבאללה כבר הרחיב את מעגל הירי משמעותית, אחרי שדווח על תקיפה של צה"ל מדרום לביירות נגד מחסן נשק. סביב השעה 06:30 ארגון הטרור שיגר טיל קרקע-קרקע למרכז הארץ.
אזעקות נשמעו בשורת ערים בגוש דן ובשרון, והטיל יורט. לפי דיווח סעודי, הוא כוון למחנה גלילות. בוושינגטון מנסים, בינתיים ללא הצלחה, לפעול במישור הדיפלומטי ו"להרגיע" את חיזבאללה, אך לפי שעה לא נראה שנסראללה מוכן להסתפק בפחות מהפסקת אש בעזה כדי לנצור את האש.
האמריקנים מבינים שללא עסקה בעזה יהיה קשה מאוד למצוא פתרון למצב בלבנון, ולכן עיקר המאמצים של ארה"ב מופנים למשא ומתן. אלא שבינתיים הם מתקשים להשיג פריצת דרך - כנראה על רקע ניתוק הקשר של סינוואר מהמתווכות, קטאר ומצרים.

יום קרב בצפון

עוד לפני הירי למרכז הבוקר, אתמול נרשם יום קרב עצים נוסף, וחיזבאללה המשיך לשגר מטחים לעבר יישובי הצפון. לאורך היום שוגרו מאות רקטות, ומטח משמעותי נרשם בצהריים – תוך פחות משעה חצו 105 רקטות מלבנון. בערב, חיזבאללה שיגר כטב"מים לעבר עתלית, וטען כי הם כוונו לבסיס שייטת 13. מוקדם יותר, חיזבאללה טען כי שיגר "טיל חדש" בירי לעבר מחנה שמשון שליד מחלף גולני.
6 צפייה בגלריה
יירוטים בצפון
יירוטים בצפון
יירוטים בצפון, אמש
(צילום: REUTERS/Jim Urquhart)
6 צפייה בגלריה
yk14092332
yk14092332
נזקי פגיעה בכפר מנדא
(צילום: AHMAD GHARABLI, AFP)
6 צפייה בגלריה
איברהים קובייסי, ראש מערך הטילים של חיזבאללה שחוסל בדאחייה בביירות
איברהים קובייסי, ראש מערך הטילים של חיזבאללה שחוסל בדאחייה בביירות
איברהים קובייסי, ראש מערך הטילים של חיזבאללה שחוסל בביירות
עוד קודם לכן, בשעות אחר הצהריים, בית בראש פינה נפגע ישירות מרקטה. המשפחה ניצלה אחרי שהתפנתה לממ"ד. כמו כן, חייל מילואים כבן 25 נפצע באורח בינוני מפגיעת רסיס מיירט סמוך ליקנעם. הוא פונה לקבלת טיפול בבית החולים רמב"ם בחיפה. "הוא התגונן טוב, שכב על האדמה וספג רסיס", אמרו במד"א.
מנגד, צה"ל ביצע כמה סבבי תקיפות ברחבי לבנון, כולל בבקאע שבעומק המדינה (בקעת הלבנון). שר הבריאות הלבנוני עדכן כי מניין ההרוגים בתקיפות צה"ל ביומיים האחרונים עלה ל-569, "מתוכם 50 ילדים ו-94 נשים", וכי כ-5,000 בני אדם נפצעו. הלילה, לפי דיווחים בלבנון, צה"ל תקף מחסן נשק של חיזבאללה באזור העיירה אל-ג'יה, הממוקמת כ-20 קילומטרים מדרום לביירות.
שר הביטחון יואב גלנט ביקר אתמול בתרגיל של חטיבה 7 מחיל השריון וגדוד 202 בצנחנים, שמדמה לחימה קרקעית בשטח לבנון, ואמר: "חיזבאללה של היום זה לא חיזבאללה של לפני שבוע. רצף המכות שהוא הוכה בפיקוד ובשליטה, בפעילים, באמצעי הלחימה - כל הדברים האלה הם מכות קשות ביותר".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים הערכת מצב, והדגיש כי "אסור לתת הפוגה לחיזבאללה". לדבריו, "יש להמשיך לעבוד בכל הכוח. אנחנו נאיץ את הפעולות ההתקפיות ונעבה את כל המערכים. תמונת המצב מחייבת המשך פעולה עצימה בכל הזירות".

חיסול משמעותי בדאחייה

במסגרת הלחימה, ישראל רשמה אתמול, ביום השני למבצע "חיצי הצפון", את אחד ההישגים הגדולים במערכה מול חיזבאללה: חיסולו של איברהים קביסי, המכונה "אבו-מוסא", במתקפה ברובע הדאחייה. על פי מקורות ישראליים, יעד החיסול ביירות, ראש מערך הטילים של חיזבאללה, הוכפף לנסראללה והפך לדמות הצבאית הכי בכירה לאחר החיסולים האחרונים.
6 צפייה בגלריה
זירת התקיפה שמיוחסת לישראל באזור העיירה אל-ג'יה שמדרום לביירות
זירת התקיפה שמיוחסת לישראל באזור העיירה אל-ג'יה שמדרום לביירות
זירת התקיפה שמיוחסת לישראל מדרום לביירות, הלילה
6 צפייה בגלריה
yk14092228
yk14092228
הבניין שהופצץ בדאחייה
(צילום: Hassan Ammar, אי-פי)
בתקופה האחרונה, נסראללה קירב את קובייסי למעגל הפנימי של יועציו הבכירים, וניהל איתו שיחות מבצעיות בארבע עיניים. לפי צה"ל, הוא היה אחראי לשורה של פיגועים לשטח מדינת ישראל, ותכנן את הפיגוע בשנת 2000 בהר דב, שבו נחטפו ונהרגו סמ"ר בנימין אברהם, סמ"ר עדי אביטן וסמ"ר עומר סואעד ז"ל, שהובאו בשנת 2004 לקבורה בישראל. לצד "אבו-מוסא", חוסלו אתמול שישה מחבלי חיזבאללה נוספים. 15 אזרחים - דיירי הבניין ועוברי אורח - נפצעו.
בחיזבאללה, נזכיר, חוסלו בחודשיים האחרונים שניים מהגורמים הצבאיים הבכירים ביותר, שנחשבים לחלק מדור המייסדים של ארגון הטרור. בתקיפה בדאחייה בסוף חודש יולי חוסל פואד שוכר, שכונה בישראל "רמטכ"ל חיזבאללה", ובשבוע שעבר חוסל איברהים עקיל, ראש מערך המבצעים של ארגון הטרור, יחד עם מפקדים בכירים בכוח רדואן - יחידת העילית של חיזבאללה. התקיפה אתמול בדאחייה היא הפעם החמישית שבה צה"ל תוקף במעוז חיזבאללה מפרוץ המלחמה. התקיפה הראשונה כוונה לבכיר חמאס סאלח אל-עארורי, שחוסל. אחריו, כאמור, חוסלו פואד שוכר ואיברהים עקיל, ושלשום כשל ניסיון חיסולו של עלי כרכי.
האזרחים בלבנון, שמתגוררים באזור הדאחייה, מרגישים היטב את ההסלמה ואת התכיפות ההולכת וגוברת של התקיפות הממוקדות של צה"ל במעוז חיזבאללה. אזרחית לבנונית שמתגוררת בסמוך לבניין שבו חוסל "אבו-מוסא" סיפרה: "שמענו הפצצה מחרישת אוזניים, ושלוש קומות של הבניין באמצע הרחוב קרסו בבת אחת". לדבריה, "בימים האחרונים הייתה סדרה של חיסולים בדאחייה, ורק אחרי החיסול למדנו, דרך התקשורת הישראלית, במי מדובר. לנו, התושבים הפשוטים של הרובע, לא היה שמץ של מושג".
פורסם לראשונה: 00:00, 25.09.24