שאלת המפתח במערכה הצפונית המתפתחת היא אם ניתן לעמוד במטרה שהציב הדרג המדיני - להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בבטחה (מטרה צנועה, יש לומר: לא הכרעת חיזבאללה ולא מיטוטו), מבלי שהושג הסכם בעזה. לא בטוח שהדבר אפשרי בכלל, אם סינוואר מנותק קשר. האם מנופי הלחץ בדמות החיסולים והמהלומות האוויריות המרשימות יצליחו לכופף את ארגון הטרור השיעי, שמתבצר בעמדתו, בלי להידרש למבצע קרקעי באזורים שמאיימים ישירות על יישובי קו המגע? ונניח שנגיע להסכם 1702, האם הוא יחזיק מעמד?
בינתיים נכנסים ליום השלישי למבצע חיצי הצפון, ואתמול הצליח צה"ל לבצע צמצום נוסף בשדרת ההנהלה המתכווצת של חיזבאללה: איברהים מוחמד קביסי, ראש מערך הטילים והרקטות של הארגון, חוסל בפעולה מדויקת של חיל האוויר. תיק העבודות של קביסי כולל, בין השאר, את תכנון פיגוע החטיפה בהר דב בשנת 2000 (שבו נהרגו החיילים בני אברהם, עדי אביטן ועומר סואעד ז"ל) והוא גם האחראי לירי הרקטות לעבר ישראל מאז 8 באוקטובר. יחד איתו חוסלו שני קצינים זוטרים יותר. מאז מתקפת הביפרים בשבוע שעבר, אין לתאר את מה שעובר על חיזבאללה בסגל הבכיר שלו. עתה בצבא כבר לא נרתעים לומר שגם נסראללה עצמו על הכוונת.
עם זאת, יש גם החמצות: ניסיון החיסול שלשום של עלי כרכי, לא עלה יפה והסתיים בפציעה בלבד. בצה"ל מעריכים שהסיבה לכך היא משנה זהירות בכובד החימוש, במטרה להימנע מפגיעה בחפים מפשע. גורמים בצבא מבקרים את ההחלטה: "מדובר במטרה ערכית והיה נכון להפעיל יותר אמצעים, בטח באמצע מלחמה. לא בטוח שהזדמנות כזאת תחזור". בהינתן שמניין ההרוגים שלשום בלבנון היה בלאו הכי תלת-ספרתי, הביקורת נשמעת במקומה.
לצד מדיניות החיסולים, בצה"ל מסכמים בסיפוק גלי תקיפה שכמוהם לבנון לא ראתה: קרוב ל-3,000 שעות טיסה, תקיפה ב-200 מרחבים ויותר מ-1,500 מטרות שברובן המוחלט אוחסנו אמצעי לחימה כאלה ואחרים שהיוו איום על רוב שטח ישראל. אלו יכולות שחיזבאללה בנה במימון איראני לאורך שני עשורים ומהווים מרכיב משמעותי בניסיון לחנוק את ישראל בגבולה הצפוני. אולם, טרם נמצא הגורם הצבאי שמוכן לחתום על ההערכות שנשמעו ופורסמו, בדבר גריעת "50 אחוז מיכולות השיגור של חיזבאללה". "גם לחיזבאללה לא ברור כמה טילים הושמדו", אמר אתמול קצין בכיר בצה"ל. גם דובר צה"ל סירב אמש לפרט כמה מיכולות חיזבאללה נגדעו, וחזר על הצורך בניהול מערכה קצרה ככל האפשר.
בצבא מודעים לדריכות בציבור לקראת האפשרות של הרחבת מעגל וכמות הירי מדרום לחיפה, אך כרגע האירוע נחשב ל"מתוחם". "לחיזבאללה יש הרבה מה להפסיד אם יתפרע ויגדיל את טווח האש", אמר אתמול בכיר במטכ"ל והוסיף כי "לחיסולים יש השפעה על יכולת הפיקוד של חיזבאללה, שנפגעה מאוד". הבכיר גילה כי לצד טענת חיזבאללה על שיגור כטב"ם לבסיס השייטת בעתלית, בחיזבאללה ניסו לפגוע במטוסי חיל האוויר שהסתערו על לבנון ונכשלו, ואילו חיל האוויר השמיד מערכות הגנה אוויריות.
בישראל מקווים שהלחץ הפנימי בלבנון, שם אזרחים ואזרחיות נסים על נפשם והם יודעים מצוין למה, יוביל את נסראללה לרדת מהעץ שטיפס עליו ב-8 באוקטובר
בצל קורת הרוח על ההישגים המרשימים, בצה"ל מבקשים לאותת לדרג המדיני שהלחץ הצבאי המוצלח צריך להשתלב עם הגעה להסכם כלשהו בדרום, למרות הקשיים הרבים והשאלה מדוע נותק הקשר עם מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר. בישראל מקווים שהלחץ הפנימי בלבנון, שם אזרחים ואזרחיות נסים על נפשם והם יודעים מצוין למה, יוביל את נסראללה לרדת מהעץ שטיפס עליו ב-8 באוקטובר, מה שיפרוץ את המבוי הסתום בשתי הגזרות. בכלל לא בטוח שכך נסראללה המגלומן והפטרונים המאוכזבים בטהרן רואים את הדברים, וגם לא צריך לשלול אפשרות שהמכה מצידם תגיע כשפחות נצפה לה. לכן בצבא גורסים שכל הסכם הפסקת אש כזה או אחר בצפון יהיה חייב לכלול ניקוי של קו המגע מגורמי טרור ומהתשתיות שנבנו שם ליום פקודה, אחרת התושבים והתושבות פשוט לא יחזרו לבתיהם.
יוסי יהושועיוסי יהושוע
שר הביטחון, שביקר אמש בתרגיל דימוי לחימה בצפון של חטיבות שריון וצנחנים, אמר בהקשר הזה כי "חיזבאללה של היום הוא לא חיזבאללה של לפני שבוע", והדגיש את האבדות שספג. גלנט גם ניסה להציג קונטרה לתפיסה כאילו הצבא שחוק עד אימה אחרי כמעט שנה רצופה של לחימה, אך מנגד אמר כי יש לזכור ש"חיזבאללה זה לא חמאס... השטח נראה אחרת, האויב נראה אחרת, האיומים נראים אחרת והאתגרים הם שונים".
פורסם לראשונה: 00:00, 25.09.24