האפשרויות שעומדות בפני ישראל במציאות הנוכחית בגבול הצפון, בדומה למצב ברצועת עזה, נעות בין הרעה לרעה יותר. אין חלופות או פתרונות טובים לבעיה שנוצרה רגע לאחר 7 באוקטובר, כאשר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה החליט לקבוע זיקה ברורה וישירה בין המצב בין ישראל לחמאס לבין הלחימה של ארגונו עם ישראל.

אין כרגע דרך ריאלית לנתק את הזיקה הזו. פגיעה של ישראל באלפי פעילי חיזבאללה באמצעות ביפרים ממולכדים, כפי שנטען בתקשורת הבינלאומית והערבית, הפצצה של מצבורי אמל"ח כאלה ואחרים, חיסול הפיקוד הבכיר של חיזבאללה וכוח רדואן, כל אלה אינם צפויים להוביל את נסראללה לשנות את החלטתו או את דפוס הפעולה שלו. האינטרס שלו יהיה כעת להוכיח שרידות, לא משנה מה יהיה המחיר, ולשם כך הוא נדרש בסך הכול לשגר מדי פעם רקטות לעבר מטרות בישראל, או במילים אחרות להתיש אותנו. נסראללה אינו יכול להצטייר כמי שנכנע בפני היהודים או בפני לחץ צבאי, ולכן מבהיר שימשיך לפעול כל עוד אין הפסקת אש מול עזה.
נסראללה ביקש להצטייר כמגן הפלסטינים ולא רק מגן לבנון. עלה לו. הוא קינא אולי בהצלחתו של יחיא סינוואר להלהיב את ההמונים, וביקש להצטייר כמי שתומך בו, אפילו אם הדבר נעשה מרחוק ובאופן מהוסס מעט, לפחות בהתחלה
ההחלטה הזו של נסראללה אינה נובעת מאינטרס ביטחוני או מדיני של לבנון, ואפילו לא של חיזבאללה. גם לא של איראן. נסראללה ביקש להצטייר כמגן הפלסטינים ולא רק מגן לבנון. עלה לו. הוא קינא אולי בהצלחתו של יחיא סינוואר להלהיב את ההמונים, וביקש להצטייר כמי שתומך בו, אפילו אם הדבר נעשה מרחוק ובאופן מהוסס מעט, לפחות בהתחלה. זה החל בירי של טילי נ"ט לעבר יישובי הצפון, ואז ההצלחה שלו שם – כלומר הפינוי של אזור הגבול ויצירת "רצועת ביטחון" ישראלית – יצרה אצלו תיאבון מוגבר ומחשבה שהוא חסין מפגיעה. הוא הלך והסלים את צעדיו הצבאיים מתוך מחשבה שישראל חלשה מדי, עד שישראל החליטה לשבור את כללי המשחק ולהוכיח לו עד כמה הוא שגה בהבנת המתרחש. ממש כפי שעשה ב-2006.
ועדיין, המשך פעילות צבאית ישראלית, עצימה יותר או פחות, לא יוביל לשינוי החלטתו של נסראללה. אפילו לא הכבדת ההפצצות או לחלופין פעילות קרקעית ישראלית. גם כיבוש חלקים מלבנון עד לליטני והסגתם של אנשי חיזבאללה מצפון לנהר לא יביאו להפסקת אש מוחלטת, וחיזבאללה ימשיך לירות לעבר ישראל ממשגרים שיושבים עמוק בתוך השטח הלבנוני. הדרך היחידה שאולי תשנה את המצב הנוכחי תהיה לפגוע באיש עצמו, במזכ"ל חיזבאללה מאז 1992 (32 שנים), האיש הכל-יכול בארגון, שזוכה למעמד של כוכב-על בקרב השיעים בלבנון ובעולם.
סירובו של נסראללה ללכת להפסקת אש בשלב זה נובע בעיקר משיקולים אישיים של יוקרה ומעמד בעולם הערבי-מוסלמי - כלומר כבוד. ייתכן שסילוקו יסלול את הדרך דווקא להסדר מהיר יחסית. אלא שגם כאן צריך לומר את האמת: אין פה פתרון קסם. יורשו המיועד של נסראללה, האשם ספי א-דין (60, בן-דודו מצד האם), עלול להתגלות כקיצוני עוד יותר - בדומה למה שקרה בחיזבאללה לאחר שישראל חיסלה ב-1992 את עבאס מוסאווי. ספי א-דין יבקש תחילה להוכיח שהוא נחוש ולוחמני לפחות כמו נסראללה. ועדיין, לא תהיה לו אותה יוקרה של זה האחרון, והוא יהיה כרוך פחות בהתחייבויות להציל את הפלסטינים.
לא בטוח שלישראל יש יכולת לפגוע בנסראללה, אך פגיעה בו יכולה לשנות את המשוואה ולאלץ את צמרת הארגון שתשרוד, ואיתה את הצמרת האיראנית, לחשב מסלול מחדש
לא בטוח כלל שלישראל יש יכולת לפגוע בנסראללה. אך פגיעה בו יכולה לשנות את המשוואה, לזעזע את האזור. זה עלול להוביל את חיזבאללה לשיגור רקטות וטילים מסיבי יותר לעבר המרכז בטווח הזמן המיידי, אך יאלץ את צמרת הארגון שתשרוד, ואיתה את הצמרת האיראנית, לחשב מסלול מחדש. החיבור לרצועת עזה ולחמאס הסוני אינו בהכרח משרת את האינטרסים של השיעים באשר הם, בוודאי שלא את איראן, שהולכת ומתקרבת לפצצה גרעינית ומלחמה אזורית לא תסייע לה בכך.
אין לפסול את האפשרות שצה"ל ייצא למבצע נרחב באזורים שונים ברצועת עזה, כדי לייצר משוואה נוסח "מסמך האלופים" - כלומר להוביל למנוסה רבתי של תושבים מכל האזור שמצפון לוואדי עזה, כולל העיר, לכיוון דרום ובכך לרוקן שטח נרחב ומיושב של הרצועה מתושבים
בינתיים בדרום, מדינת ישראל מתקרבת לציון יום השנה ל-7 באוקטובר. המלחמה מדשדשת, לפחות בשלב זה, וייתכן שנדרשים צעדים קיצוניים יותר כדי להמחיש לפלסטינים בכלל ולחמאס בפרט את גודל המכה שספגו. אין לפסול את האפשרות שצה"ל ייצא למבצע נרחב באזורים שונים ברצועת עזה, כדי לייצר משוואה נוסח "מסמך האלופים" - כלומר להוביל למנוסה רבתי של תושבים מכל האזור שמצפון לוואדי עזה, כולל העיר, לכיוון דרום, ובכך לרוקן שטח נרחב ומיושב של הרצועה מתושבים. זו עלולה להיות מכת מוות לחמאס, שימשיך מן הסתם להתבצר בדרום הרצועה ולטעון שניצח, אך תבוסתו תהיה כל כך ברורה וקשה שתהדהד בכל רחבי המזרח התיכון.
פורסם לראשונה: 00:00, 26.09.24