הממשל האמריקאי רוצה שקט, שלום ושלווה. כולנו רוצים. ארה"ב לא רצתה הסלמה. הבעיה היא שאנחנו במזרח-התיכון. ככל שלוחצים עליה יותר, היא מתרחקת יותר. משום שהג'יהאד של חמאס וחיזבאללה היה מצויד לא רק בכסף קטארי ובנשק איראני. הוא היה מצויד, ועדיין מצויד, גם ברוח גבית מצד המערב. אפשר לטעון שהמפגינים בקמפוסים שייכים למחוזות הפרוגרסיביים המטורללים. אבל זה הרבה יותר חמור. משום שהרוח הגבית הגיעה גם מרוב מדינות המערב, מקנדה ועד איטליה, מבריטניה ועד גרמניה, שנקטו בסנקציות נגד ישראל. משלוחי נשק עוכבו או נעצרו. ומעל כולן ניצב הממשל האמריקאי, המאוד ידידותי, אבל גם מאוד פייסני. העיכוב במשלוחי נשק נועד ללחץ על ישראל, כדי למנוע הסלמה. התוצאה כמובן הפוכה. כל צעד נגד ישראל הוא צעד של עידוד הטרור.
1 צפייה בגלריה
תחנה לבנונית פיראטית משדרת את תמונתו של חסן נסראללה
תחנה לבנונית פיראטית משדרת את תמונתו של חסן נסראללה
תחנה לבנונית פיראטית משדרת את תמונתו של חסן נסראללה
(צילום: JOSEPH EID / AFP)
אחרי קרוב לשנה של הבלגה, ישראל עשתה את הדבר הנכון. משום שישראל לא יכולה להרשות לעצמה לסבול מהעיוורון שממנו סובל העולם החופשי, ולא רק המדיה והאקדמיה. אף כלי תקשורת מרכזי במערב לא הזכיר את העובדה שגם הג'יהאד השיעי, בדיוק כמו הסוני, הכריז על רצונו להשתלט על העולם. רק ביוני האחרון אמר חאליד ריזק, הממונה על קשרי החוץ של חיזבאללה: "ישראל היא רק אמצעי. המטרה האמיתית היא המלחמה עם אמריקה". הם מתכוונים לכל מילה. כבר למעלה מארבעה עשורים מבצע חיזבאללה פיגועי טרור קטלניים. באפריל 1983 ביצע חיזבאללה פיגוע בשגרירות ארה"ב בלבנון. 63 נהרגו. באוקטובר של אותה שנה בוצע פיגוע עם משאית תופת במפקדה אמריקאית בביירות. 241 נהרגו. בספטמבר 1984 בוצע עוד פיגוע נגד השגרירות האמריקאית בביירות. 24 נהרגו. האמריקאים קיפלו את הזנב והסתלקו. יש עוד רשימה ארוכה של מעשי טרור נגד גורמים מערביים. והם חלק קטן מהחורבן וההרג ההמוני של מוסלמים, כן, מוסלמים, על ידי מחבלי חיזבאללה. כ-600 אלף נהרגו במלחמת האזרחים בסוריה. רבים מהם מידי חיזבאללה, שהיה הכוח העיקרי שסייע למשטר אסד.
אבל לעזאזל העובדות. ברוב עיתוני המערב בקושי יזכירו את מעללי חיזבאללה. נעים לשכוח, בעיקר כאשר מפנים אצבע מאשימה לישראל, מאשימים אותה בג'נוסייד שלא היה, והמהדרין מנהלים קמפיין של הפגנות תמיכה, גם בחיזבאללה, ברחבי ניו-יורק.
ישראל לא יכולה להתקפל, כפי שהאמריקאים עשו. האופציה העיקרית של ישראל היא מיטוט הדוקטרינה האיראנית של הקמת טבעת אש חונקת מסביב לישראל. חמאס הובס, גם אם יש לו עדיין יכולת מוחלשת לפגיעה בישראל. החות'ים הם בעיקר מטרד, ורחוקים מאיום ממשי. כך גם המיליציות השיעיות בעיראק. האיום העיקרי היה ארגון חיזבאללה, שחטף בשבועיים האחרונים את המכות הקשות ביותר בתולדותיו. השקעה איראנית של מיליארדים בחיזבאללה כבר ירדה לטמיון. ישראל החזירה לעצמה את כוח ההרתעה, שנפגע בשנה האחרונה.
זה בסדר שלבנון קרובה ללבה של צרפת. אבל צרפת שמונעת מישראל השתתפות באחת מתערוכות הנשק החשובות בעולם, היא צרפת שמסייעת לחיזבאללה
השאלה הגדולה היא אם מדינות המערב יפריעו. זה בסדר שלבנון קרובה ללבה של צרפת. אבל צרפת שמונעת מישראל השתתפות באחת מתערוכות הנשק החשובות בעולם, היא צרפת שמסייעת לחיזבאללה. וארה"ב שהפנתה את ה"don’t" לישראל, סייעה גם היא לחיזבאללה. ישראל עדיין זקוקה לסיוע אמריקאי. לחיזבאללה יש עדיין בונקרים עמוסים בטילים. גם לאיראן. אין צורך בעימות עם ארה"ב. יש צורך להגיע להבנות. משום שאנחנו לא ב"זבנג וגמרנו". העבודה עדיין רבה. מי שרוצה פיוס ושלום צריך להמשיך את הפגיעה בחיזבאללה תוך כדי איום על האי ח'ארג, שהוא מוקד יצוא הנפט של איראן. אם הם לא ידעו עד עכשיו שישראל יכולה - עכשיו הם יודעים.
ביידן בירך אתמול בערב על החיסול, אבל התחיל מיד עם הלחץ להפסקת אש ולמניעת הסלמה. במקום להמתין, ודווקא כדי להשיג את התמיכה האמריקאית, הכל כך חשובה, יכולה ישראל, חייבת, להקדים תרופה למכה. להיות היוזמת במקום הנגררת והנלחצת. דווקא עכשיו, לאחר חידוש ההרתעה, יכול נתניהו להכריז שישראל מציעה הפסקת אש מיידית, ובתנאי אחד - שחיזבאללה יציית להחלטה 1701, שכוללת לא רק נסיגה של חיזבאללה אל מעבר לנהר הליטני, אלא גם פירוק חיזבאללה מנשקו, בהתאם להחלטה 1559. היוזמה על השולחן. היא מעוגנת בהחלטות האו"ם, שהופרו על ידי החיזבאללה. יאמרו כן? לישראל יש את הלגיטימציה לדרוש שהמימוש יתחיל מיד. יאמרו לא? ישראל תזכה במנה גדושה של לגיטימציה לצורך פירוק חיזבאללה מנשקו. בדיוק לפי החלטות האו"ם.
זה יפה שישראל צודקת. וזה נהדר שהיא סוף כל סוף מנצחת. כדי להשלים את התמונה, זה הזמן להיות גם חכמה
אם למישהו היו ספקות שישראל יכולה לעשות את זה - הספקות נעלמו בעקבות השבועיים האחרונים. חיזבאללה הוביל את לבנון לפשיטת רגל. זו הזדמנות להחיות את המדינה. זה יפה שישראל צודקת. וזה נהדר שהיא סוף כל סוף מנצחת. כדי להשלים את התמונה, זה הזמן להיות גם חכמה.
פורסם לראשונה: 00:00, 29.09.24