את הדי החיסול שביצעה ישראל ביום שישי בלבנון ישמעו במזרח התיכון וגם מעבר לו עוד שנים ארוכות. זה היה מבצע מזהיר בכל אחד מאינספור הפרטים שמרכיבים אותו: המודיעין, התזמון, ההחלטה וכמובן הביצוע, שהפך את שכונת א-דאחייה מהמבצר העוצמתי של בכירי חיזבאללה לאתר הקבורה שלהם. ועכשיו כבר אפשר לגלות: את המבצע הזה ניתן היה להוציא לפועל הרבה קודם.
גם בלילה הגורלי של 11 באוקטובר המודיעין על מיקומו של חסן נסראללה היה מצוין וכל מה שהשאיר אותו בחיים הייתה החלטה ישראלית: שר הביטחון וצמרת צה"ל דחפו להכות בחיזבאללה, שהחל לירות לעבר ישראל למחרת 7 באוקטובר. ראש הממשלה, בגיבוי חברי הקבינט הטריים בני גנץ וגדי איזנקוט, התנגדו – וזה מה שהכריע את הכף. גם היום השר יואב גלנט סבור שזאת הייתה טעות וטוען שההישגים היו יכולים להיות משמעותיים. אתמול, לאחר שנחת בישראל, נתניהו אמר לבן שיחו שאין בו חרטה: לדבריו, פעולה כזאת באוקטובר פירושה לבנון כזירה עיקרית ולא המטרה העיקרית של המלחמה – חיסול שלטון חמאס בעזה. "טוב שבלמתי", אמר נתניהו.
1 צפייה בגלריה
הפגנות נגד ישראל בעיראק
הפגנות נגד ישראל בעיראק
הפגנות נגד ישראל בעיראק
(צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)
לפי גורמים צבאיים, את ההחלטה לאשר עקרונית את המבצע קיבל נתניהו אחרי ביקור ביחידת 8200. היחסים בין ראש הממשלה למערכת הביטחון ולאגף המודיעין בפרט אינם מהמשופרים אחרי מחדל 7 באוקטובר, אבל נתניהו התרשם שיש ל-8200 את היכולת להבטיח תוצאות טובות. הפרטים עצמם נשמרו במעגלי סוד מצומצמים: מפקד טייסת 69 היוקרתית עידכן את הטייסים רק זמן קצר לפני הביצוע בצהרי יום שישי. אולם כשם שהמידע על נסראללה וסביבתו נאסף במשך שנים, כך גם בחיל האוויר התאמנו לקראת תקיפת היעד. למעשה היה זה מבצע צוק איתן מלפני עשור, שאחד הלקחים ממנו היה פיתוח יכולות בתקיפת מנהרות. החזרה הגנרלית, אם תרצו, הייתה דווקא מבצע שנחשב בדיעבד לכישלון: הפצצת ה"מטרו" של חמאס במבצע שומר חומות ב-2021. אז מחבלי חמאס לא נפלו בפח ונחשפו יכולות אסטרטגיות. אולם הפעם, ההפצצה המסיבית השיגה את מטרותיה ובגדול: לא רק נסראללה חוסל אלא גם מפקד חזית הדרום עלי כרכי, שרק כמה ימים קודם ניצל מחיסול עקב זהירות יתר ישראלית, והגנרל האיראני הבכיר עבאס נילפורשאן, שהחליף את חסן מהדווי, שחוסל באפריל.
"כל פצצה צריכה לפגוע בדיוק של שניות בודדות בזווית ובמהירות", הסביר אחד המתכננים של המבצע, "התיאום בין המטוסים צריך להיות כמו תזמורת: כל נגן חייב לנגן בלי לזייף"
"כל פצצה צריכה לפגוע בדיוק של שניות בודדות בזווית ובמהירות", הסביר אחד המתכננים של המבצע, "התיאום בין המטוסים צריך להיות כמו תזמורת: כל נגן חייב לנגן בלי לזייף". מפקד הטייסת, סא"ל מ', שרווה נחת אחרי שהטייסת שלו הייתה בכותרות בנסיבות העגומות של האיומים להפסיק את ההתנדבות, סיפר שבמבצע הוטלו עשרות חימושים בתוך שניות.
בצה"ל גם רואים חשיבות בהמשך הפעילות מיד לאחר החיסול. "נסראללה הוא רק תחנה בדרך", הסביר בכיר במטכ"ל שהצביע על הפעילות האינטנסיבית נגד מערך חוף הים של חיזבאללה, שמאיים על כלי שיט ונמלים בישראל. גם חסימת מעברים בגבול סוריה-לבנון, למניעת הברחת אמל"ח, תפסה תאוצה ביממה האחרונה באמצעות תקיפת דחפורים שניסו לשקם את המעברים. באוויר הצליח צה"ל לפרוץ לרשת הקשר הלבנונית ולמנוע נחיתת מטוסים מאיראן. בפועל לבנון נמצאת תחת סגר ישראלי, מה שמגביר את הלחץ האזרחי על ההנהגה: לא פחות מ-700 אלף תושבים ותושבות כבר נאלצו לנוע מבתיהם.
ההרפתקה של נסראללה עלתה לו בחייו: עכשיו לבנון צריכה לשאול את עצמה אם לא הגיע הזמן לשנות כיוון
ההרפתקה של נסראללה עלתה לו בחייו: עכשיו לבנון צריכה לשאול את עצמה אם לא הגיע הזמן לשנות כיוון. השאלה הזאת פוקדת ביתר שאת את ראש הנחש והגורם החשוב ביותר בשאלת "חיזבאללה לאן", והוא כמובן המשטר האיראני. לא צריך מקור מהימן בסביבת המנהיג העליון כדי להעריך שההתפתחויות האחרונות הפתיעו את טהרן וכעת עולה השאלה מה תהיה התגובה: ירי הרבה יותר מסיבי לישראל מלבנון, סוריה, תימן ועיראק; פיגועים נגד מטרות בחו"ל; ואולי גם תקיפה מאיראן עצמה. מוקדם כרגע להעריך כיצד בדיוק איראן תנהג: גם שם המצב החברתי לא מזהיר, והלחץ האמריקאי-צרפתי למנוע מלחמה אזורית עדיין בעיצומו.
ובעיקר יש לזכור שגם הבוקר תושבי ותושבות הצפון לא חזרו לבתיהם, וחיסול נסראללה לכשעצמו עדיין לא מאפשר את השבתם בביטחון. לכן גם לאחר שצמרת חיזבאללה הוכתה קשות, הדרך האפקטיבית לעקור את התשתיות והאמצעים הרבים שנבנו שם ב-18 שנות התעצמות היא פעולה קרקעית מוגבלת. בסוף השבוע הבהיר גורם בכיר בצה"ל שתמרון קרקעי יקרין ביטחון לתושבים, שיראו שהצבא מסוגל להיכנס ללבנון על מנת להעניק להם את השקט שהם ראויים לו. לאחר מכן, הבהיר הגורם, כשהצדדים יגיעו להסכם, הצבא יהיה זה שיאכוף אותו: תושבי קו המגע לא יצטרכו לסמוך על כוח בינלאומי שיפתח באש מול כוחות רדואן.
פורסם לראשונה: 00:00, 29.09.24