לחיסולו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בלבנון יש כמובן השפעה על זירות נוספות, ובהן יהודה ושומרון. כשבפתח חודש עם מועדים רגישים – כוחות הביטחון ממשיכים לפעול ביהודה ושומרון כדי לסכל מחבלים ואיומים על ערי ישראל.
3 צפייה בגלריה
yk14100874
yk14100874
גזרת בנימין: פלסטיני עובר את גדר ההפרדה סמוך למחסום קלנדיה
(צילום: JOHN WESSELS / AFP)
חודש חלף מאז שהכריזו צה"ל ופיקוד המרכז על מבצע "מחנות קיץ" שמתרחש בעיקר בלב מחנות הפליטים בצפון השומרון, ובהם ג'נין, טול-כרם ונור א-שמס, והכפרים בצפון הבקעה. עד כה חיסלו כוחות צה"ל - בהיתקלויות ובתקיפות מהאוויר - יותר מ-100 מחבלים, ורבים נעצרו. אבל אלוף הפיקוד, אבי בלוט, לא מכריז על סיום המבצע. להפך - הוא נמשך בשיא העוצמה.
לבלוט סגנון מוכר של מבצעים ארוכים. הוא היה מפקד אוגדת איו"ש בזמן מבצע "שובר גלים" שנמשך כמעט שנה שלמה, ושעיקרו היה הגנה על קו התפר, אחרי פיגועים רבים שהתרחשו בלב ערי ישראל.

הרשות מנסה להפגין משילות

מבצע "מחנות קיץ" החל ב-28 באוגוסט בעקבות התרעות חמורות לביצוע פיגועי תופת בלב ישראל. בתוך 11 ימים, בתחילת חודש ספטמבר, נרצחו באיו"ש שבעה בני אדם בפיגועים קשים: שלושה שוטרים סמוך למעבר תרקומיא, שלושה עובדי מעבר אלנבי בפיגוע ירי וחייל צה"ל שנרצח בפיגוע דריסה בצומת גבעת אסף. עוד קודם לכן התפוצצו שתי מכוניות תופת באזור גוש עציון, באירועים שרק בנס הסתיימו ללא נפגעים. מכונית תופת נוספת נתפסה סמוך להתנחלות עטרת שבבנימין.
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
"ראינו תהלוכות וניסיונות לייצר פעולות תמיכה ואהדה לנסראללה"
(צילום: Hussein Malla, AP)
מאז מתמקדים בפיקוד המרכז בבלימה של פיגועי הטרור, בין השאר באמצעות סיכול עולם המטענים שהלך והתפתח במחנות הפליטים. כחלק מההתמודדות מול המטענים מחרימים לוחמי צה"ל חומרים דו-שימושיים (דוגמת דשן), מפוצצים מעבדות נפץ, וכמובן עוצרים פעילי טרור שקשורים לשרשרת אספקת המטענים. בפיקוד המרכז הגדירו את הטיפול במטענים כחלק מההישגים הנדרשים של המבצע. בשבת האחרונה הודיע דובר צה"ל על תגבור נוסף של שלושה גדודים לאיו"ש, כך שכרגע נמצאים ביהודה שומרון 25 גדודים.
"הפעולות של צה"ל בעזה ובלבנון משפיעות גם על הנעשה כאן, ההרתעה מתחזקת גם בגזרות אחרות", הסביר גורם ביטחוני בכיר, שהתייחס בין השאר לחיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.
להרתעה יש פנים: על פי גורמים פלסטיניים, במהלך החודש האחרון החלו עשרות מחבלים חמושים במחנות הפליטים להסגיר את עצמם לאנשי המנגנונים של הרשות הפלסטינית. התופעה קיימת גם במקומות כמו שכם וג'נין.
בנוסף, נראה כי הרשות הפלסטינית מנסה בכל כוחה להראות לעולם שהיא יכולה למשול בערי הגדה, כדי לייצר לעצמה לגיטימציה ליום שבו אולי תקבל את השליטה ברצועת עזה. ראשיה מביטים במקביל על שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ועל הסנקציות שהטיל עליהם. הם מוטרדים כעת בעיקר מהאפשרות שסמוטריץ' יסיר את הסעיף שנותן שיפוי לבנקים ישראליים שעובדים עם הרשות. מהלך כזה עשוי להוות מכה כלכלית קשה נוספת לפלסטינים.
3 צפייה בגלריה
yk14100932
yk14100932
כוחות הביטחון פועלים ביו"ש. "אנחנו לקראת ימים מתוחים
(צילום: דובר צה"ל)
גורמי ביטחון מבהירים כי המבצע נמשך והעין עדיין פקוחה על המחבלים במחנות. בפיקוד המרכז מביטים על תאריכים קרובים שעלולים לערער את הביטחון ביהודה ושומרון. מדובר בחודש הכי מתוח בלוח השנה היהודי, והרצון של ארגוני הטרור לבצע בו פיגועים עולה מדרגה. קיימות עדיין התרעות חמורות לביצוע פיגועים, בעיקר מצפון השומרון. צה"ל פועל מול האיומים הללו במחנות הפליטים בסיוע מודיעין שמגיע משב"כ.

המסיק שמעסיק את הצבא

תאריך רגיש במיוחד הוא כמובן יום השנה למתקפת 7 באוקטובר. החשש הוא מפעולות חיקוי של פעילי טרור, למשל פשיטות של חוליות מאיו"ש לעבר יישובים או ערים. במקביל, עונת המסיק תיפתח באופן מוסדר ומתואם אחרי החגים, אך יש כבר כאלה שיתחילו למסוק עם גשם ראשון, כבר בתחילת החודש. המסיק הוא פוטנציאל לאירועי חיכוך בין מתנחלים לפלסטינים בשטחים שונים, ובמינהל האזרחי וגם בפיקוד המרכז מודעים לכך ונערכים כבר שבועות כדי לאפשר לפלסטינים לעבוד עד כמה שניתן בזמן המלחמה.
כרגע מתקיימת באיו"ש שגרה מתוחה מאוד. "ראינו תהלוכות וניסיונות לייצר פעולות תמיכה ואהדה לנסראללה", אמר גורם ביטחוני. "יש ניסיונות לא פוסקים של חמאס לנכס לעצמו את הרחוב הפלסטיני כדי שייצא בהמוניו להפרות סדר. כרגע זה לא מצליח להם, אבל זה לא אומר כלום לגבי ההמשך. אנחנו לקראת ימים מתוחים מאוד, מכל הבחינות. זו זירה שיכולה להתעורר ברגע אחד".
פורסם לראשונה: 00:00, 01.10.24