לפני ארבע שנים, כאשר לבנון עוד אספה את שברי הפיצוץ בנמל ביירות ‑ שגבה חייהם של למעלה מ-200 לבנונים וגרם לפציעתם של אלפים רבים ‑ החליט עמנואל מקרון לבקר דווקא את הזמרת הלבנונית המפורסמת, בעלת קול הקטיפה הייחודי, פיירוז. נשיא צרפת בחר להעניק לזמרת הפופולרית ומי שהטביעה את חותמה על עולם התרבות הערבי, את אות לגיון הכבוד, שהוא העיטור החשוב ביותר בצרפת. זאת כהוקרה על פועלה של מי שנחשבת עדיין לאחד הסמלים הבודדים של אחדות לאומית לבנונית.
2 צפייה בגלריה
פסגת החרמון לכיוון הרי השוף בלבנון
פסגת החרמון לכיוון הרי השוף בלבנון
"שווייץ של המזרח התיכון"
(צילום: אתר החרמון)
ואם פיירוז מתבלטת בתחום המוזיקה, הרי שבתחום הכתיבה, תורגמו שיריו הנפלאים של ג'ובראן חליל ג'ובראן לשפות רבות, והוא נחשב לפילוסוף המנסח כלים רוחניים לחיים. בתחום הקולנוע מככבת הבמאית והשחקנית הלבנונית הצעירה נאדין לאבכי, שפתחה צוהר למערב עם סרטים שדנו בנושאים חברתיים רגישים, המבטאים את הכאוס בארץ הארזים. וזה לא הכל, בתחום האופנה מככב המעצב הידוע אלי סעב על במות בינלאומיות עם קולקציות מדהימות המשלבות מוטיבים ים-תיכוניים עם קלאס מערבי והרשימה עוד ארוכה ומרשימה.
2 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נפגש עם ה זמרת פיירוז ב ביירות לבנון
נשיא צרפת עמנואל מקרון נפגש עם ה זמרת פיירוז ב ביירות לבנון
נשיא צרפת עמנואל מקרון נפגש עם פיירוז בביירות
(צילום: מחשבון מהטוויטר של פיירוז)
לבנון היא לא רק ארץ מוכה מלחמות, אלא משמשת גם כחממה תרבותית עשירה, אמיצה ומגוונת. דוברי הערבית בעולם מכירים אותה כמעוז של ספרות, קולנוע, טלוויזיה ואפילו אוכל.
לא רק התרבות שיגשגה, גם הוגי הדעות כתבו והתבטאו באין מפריע, הנשים דרשו שוויון זכויות, העיתונות פרחה והתהדרה בחופש ביטוי במדינה שעודדה גיוון ופתיחות למערב, בזמן שמדינות ערביות אחרות הסתגרו והתרחקו ממנה
בשנות ה-70, רגע לפני שפרצה מלחמת האזרחים, הכל נראה אחרת. לא רק התרבות שיגשגה, גם הוגי הדעות כתבו והתבטאו באין מפריע, הנשים דרשו שוויון זכויות, העיתונות פרחה והתהדרה בחופש ביטוי במדינה שעודדה גיוון ופתיחות למערב, בזמן שמדינות ערביות אחרות הסתגרו והתרחקו ממנו. ההיסטוריון הבריטי-לבנוני אלברט חוראני כתב כי "נוצרים ערבים יצרו קשר עם אירופה באמצעות בתי ספר למיסיון זרים וסחר חוץ, במיוחד בלבנון ובחאלב. קבוצה של אינטלקטואלים מעדות נוצריות היו מודעים להתפתחויות בעולם דרך אירופה החדשה ואפילו ראו את עצמם, במובן מסוים, חלק ממנה".
"שווייץ של המזרח התיכון", כך כונתה לבנון בפי רבים. היה שם פוטנציאל אדיר למדינה ייחודית באזור שלא ידע מנוחה ממלחמות. אבל המלחמות בלבנון לא איחרו לבוא, קרעו ותלשו את מרקם החיים וארגון חיזבאללה שהוקם על אדמתה שינה את פני האזור. עכשיו, רגע לפני ההסלמה בחזית הצפונית, הופיע שוב מקרון בסרטון מתורגם לערבית, בפנייה ישירה לאזרחי לבנון. "לבנונים, חברים יקרים שלי, צרפת עומדת לצידכם בתוך הבלבול והצער הזה", אמר.
עינב חלבי עינב חלבי
הקשר בין צרפת ללבנון הוא עמוק. שתי המדינות חברות באופן רשמי בארגון הבינלאומי לפרנקופוניה, לקידום תרבות ושפה צרפתית, והלבנונים מערבבים ביומיום את שתי השפות, בלי קשר לדתם. יש גם מי שמאמצים את הלייף הסטייל הצרפתי כסמל סטטוס. לבנון אימצה את התרבות הצרפתית, כחלק מהשפעת ימי המנדט הצרפתי בלבנון. רק שסרטן בשם חיזבאללה שהתחיל להתפשט במדינה מצא בה קרקע פוריה לטרור וכפייה מדינית ואסטרטגית על המדינה האנוסה הזו, שכעת גם נשיא צרפת לא יכול להציל.
פורסם לראשונה: 00:00, 01.10.24