בצל כמעט שנה של לחימה בלתי פוסקת בכמה חזיתות, את ראש השנה הערב (רביעי) יציינו רבים מאזרחי ישראל רחוק מבתיהם. חלק מאותם אנשים פונו מבתיהם, אחרים נלחמים כעת על הגנת המולדת בעזה או לבנון ונוספים נשארו להגן על יישוביהם באזורי העימות כחלק מכיתות הכוננות.
4 צפייה בגלריה
yk14102058
yk14102058
"מקווים שאת החג הבא נחגוג בבית"
(צילום: אלעד גרשגורן)
4 צפייה בגלריה
yk14102146
yk14102146
רום: "גאים להגן על עם ישראל"; אנאס: "מוכנים לכל תרחיש"
(צילם: דובר צה"ל)
כך למשל, את ערב ראש השנה יחגגו היום מפונים מהגליל במעונות הסטודנטים של המכללה האקדמית עמק יזרעאל. אלה, עמית, שיר וליאור מקיבוץ חניתה שבגליל המערבי, וכפיר וגולן, ממושב כפר יובל שבגליל העליון פונו מבתיהם שסמוכים לגבול, לעמק יזרעאל. את ערב ראש השנה הם יחגגו שם, עם געגועים ותקווה לשנה טובה יותר, כשהם מצוידים בחלות הדבש שקיבלו מכוורת יעקב סת"ם שבמושב כפר קיש. "מקווים שאת החג הבא כבר נוכל לחגוג בבית", ביקש ליאור עוז, בן 13 מחניתה.
גם סמל רום וסמל אנאס, לוחמים בגדוד 605 בחטיבה 188, יציינו את ראש השנה רחוק מבתיהם. הלוחמים נמצאים בצפון הארץ, כמו חיילים וחיילות רבים שנדרשו "לסגור" חג. "עלינו מעזה לצפון, ואנחנו גאים להמשיך להגן על עם ישראל בכל דרך אפשרית", אמר סמל רום. "אנחנו פה ולא הולכים - עד שכולם יחזרו הביתה. מאחלים שנה טובה ומוצלחת לכל עם ישראל". סמל אנאס הוסיף: "אנחנו יושבים פה בצפון מוכנים לכל תרחיש ונהיה פה עד כמה שצריך".
מפונים משלומי חוגגים את החג השנה הרחק מבתיהם, במלון הדירות "הקומה ה-21 בירושלים", אחרי כשנה שהם עקורים. "ברוך השם, סוף-סוף צה"ל פועל וחזר האמון. החג קצת עצוב כי בדרך כלל אני מארחת 30 איש בחגים. יהיו עוד חגים, בעזרת השם", אמרה ירדנה חכים.
4 צפייה בגלריה
yk14102142
yk14102142
"סוף-סוף צה"ל פועל וחזר האמון". מפונים משלומי
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
yk14102150
yk14102150
"תחושה קשה להשמיע את קול השופר כשאין כמעט מי שיקשיב לו". פכטר
(צילום: אמיר שושני)
ישראל פכטר, בנו של רב המושבה מטולה, התגייס לפני שמונה חודשים לצה"ל לראשונה בחייו בגיל 52 כדי לסייע לחבריו בכיתת הכוננות במושבה. "בראש השנה הצבא מתארגן, וגם בחג יהיו תפילות במושבה. זו תחושה קשה להשמיע את קול השופר כשאין כמעט מי שיקשיב לו. כל חג שעובר עלינו עם הזיכרונות שלו ובמטולה לא קיימים. התפללנו על החברים שלנו שנותרו נכים ורישומי המלחמה ילוו אותם עד סוף חייהם. זה נותן לנו פרופורציות, נכון שהבית נפגע, אבל החיים שלנו ניצלו", אמר.

מוצרי חשמל ללוחמים בשטח - ואפילו סוכה ניידת

בתוך כך, צה"ל השלים את ההיערכות לחגי תשרי, בצל הלחימה בצפון ובדרום והגברת הכוננות ברחבי הארץ. על מנת לספק את כל הצרכים לחיילים הנשארים במהלך החג בבסיסים, במוצבים השונים ובשטח, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, בהובלת חיל הלוגיסטיקה, מרכז ההספקה המטכ"לי וחיל הרבנות הצבאית, פעלו ביתר שאת.
עליית כוחות לגזרת הצפון
(צילום: דובר צה"ל)

בצה"ל מסרו כי ארוחות החג עתידות להיות עשירות, תוך התחשבות באוכלוסיות השונות, בהן טבעונים, צמחונים וחיילים רגישים לגלוטן. לראש השנה יסופקו יותר מעשרת אלפים מארזי מזון המכילים את כלל סימני החג, ומאפשרים ללוחמים המתמרנים בעזה ולחיילים הפרוסים בשטח לקיים חג כהלכתו.
בנוסף, גדודי המילואים שחוגגים הרחק מהבית יקבלו ערכות שטח, בהן מיקרוגלים, טוסטרים ומפות לחג. חיל הרבנות הצבאית סיפק יותר מ-80 אלף מחזורים לחגים, בהם כ-25 אלף במהדורת כיס המותאמת ללוחמים שבחזית. בנוסף, יסופק דגם של סוכה "מבצעית" עבור הלוחמים בשטח, אותה ניתן לפרק, להרכיב ולנייד במהירות. הסוכה עומדת בכלל הכללים ההלכתיים הנהוגים בסוכה. סך הכל יסופקו כ-13,200 סוכות בגדלים שונים וכ-5,800 שופרות.
עוד יסופקו לחיילים בגזרות השונות 12 טון של רימונים, 11 טון של תפוחי עץ ו-6.3 טונות של דבש. בגזרת המנות העיקריות, יסופקו 117 טון של בשר בקר, 20 טון דג סלומון וקרוב ל-50 אלף קינוחים אישיים.
פורסם לראשונה: 00:00, 02.10.24