המתקפה האיראנית אמש על ישראל לא הייתה ליד ולא בערך: זאת הכרזת מלחמה של משטר שכבר שנים מכריז בגלוי על רצונו להשמיד את ישראל ובדרך זורע הרס וטרור ברחבי העולם. ישראל כמדינה ריבונית לא יכולה להישאר שוות נפש לאירוע כזה וגם לא המערב, אם הוא חפץ חיים. "תגובה חריפה", הבטיחו אמש בישראל. אוי ואבוי אם היא תהיה כל דבר פחות מזה.
החדשות הטובות הן שעל פי האינדיקציות בישראל, היא לא תתייצב לבדה: עוד לפני תחילת המתקפה נקט הממשל האמריקאי ברטוריקה התקפית מהרגיל אצלו; תוך הצהרות שתוקפנות איראנית "לא תעבור בשתיקה". האמריקאים גם היו שותפים למאמצי היירוט, שעברו בהצלחה תוך שימוש נרחב בטילי "חץ" מסוג 2 ו-3. לאחר שהתבררו ממדי התקיפה - 181 טילים בליסטיים - ישנן הערכות שגם מאמץ התגובה יהיה משותף לשתי המדינות. באשר ליעדי התגובה, כאן הקלפים נשמרים קרוב לחזה אך התוכניות קיימות ומגוונות.
1 צפייה בגלריה
השיגור של הטילים מאיראן
השיגור של הטילים מאיראן
השיגור של הטילים מאיראן
בצה"ל אומרים כי "איראן דוחפת את האזור להסלמה", ולדברי הרמטכ"ל, הרצי הלוי: "אנחנו נבחר מתי לגבות את המחיר, ולהוכיח את יכולות התקיפה המדויקות והמפתיעות שלנו".
למרות אזהרות חיוניות שמערך ההגנה אינו הרמטי, בצבא מציינים בסיפוק את שילוב היכולות של אמ"ן עם חיל האוויר בהשגת תוצאות טובות מאוד גם בהגנה מול איראן וגם בהתקפה מול חיזבאללה. זה כמובן לא מקטין את חומרת המעשים האיראניים, אבל מאפשר להגיע לתגובה בתנאים טובים יותר.
המתקפה הייתה גולת כותרת של יום עם מספיק כותרות ביטחוניות לשנתיים. רק בלילה שבין שני לשלישי יצא לדרך המבצע הקרקעי בדרום לבנון, שבו בינתיים הכוחות לא נתקלים בהתנגדות עזה. במקביל חשף הצבא את הסיבה שבגללה לא הייתה ברירה אלא לשלוח חיילים לבוץ הארור: חיזבאללה הקים אימפריה, לא פחות, במטרה לפשוט ביום פקודה על יישובי הגליל ולכבוש אותם. היקפי המערך רק מדגישים עד כמה 7 באוקטובר היה יכול להיות מזעזע אפילו יותר, אם חיזבאללה היה בוחר להצטרף למתקפת הפתע של חמאס. יש גם מקום לדיון בשאלה כיצד איפשרנו למפלצת הזאת לצמוח במשך 18 שנה על ראשם של תושבי ותושבות הצפון. בהקשר הזה היה משעשע לגלות אתמול בתקשורת וברשתות כל מיני "סוסים דוהרים" שמבקרים את הפסיביות הישראלית מול חיזבאללה, אחרי שניסו לדחוף ל"הסכם" שהיה מותיר את קו המגע חשוף לחלוטין לרצחנות של כוח רדואן. כמו כן, אפשר לחשוב איזו מוטיבציה הייתה מחוץ ליישובי הצפון, לפעול שם ולהסתכן במלחמה אלימה למדי.
בצה"ל מדגישים כי התמרון בלבנון לא ייפגע עקב המתקפה האיראנית, שמן הסתם שואבת לא מעט אנרגיות גם מחיל האוויר
בצה"ל מדגישים כי התמרון בלבנון לא ייפגע עקב המתקפה האיראנית, שמן הסתם שואבת לא מעט אנרגיות גם מחיל האוויר. לדברי גורם בכיר, המבצע הקרקעי יימשך ככל שיידרש ואין שום פגיעה בכשירות המערך האווירי, לא בהתקפה ולא בהגנה.
אם כל זה לא מספיק, הפיגוע אמש ביפו, שבו נרצחו שבעה אנשים, מזכיר שוב את הסכנה שנשקפת מהטרור הפלסטיני ביהודה ושומרון, שהולך ונעשה מאורגן ויעיל יותר למרות פעילות אגרסיבית וחשובה של פיקוד המרכז מאז 7 באוקטובר. הגעתם של שני מחבלים מאזור חברון למרכז הארץ עם רובה אם-16, מעידה על יכולות ומיומנות גבוהות. חקירת השב"כ תצטרך לגלות מה קרה שם ואם ניתן היה לסכל מראש את צמד המחבלים ולמנוע את התוצאה האיומה. כשמחברים לכך את המחבל שהתפוצץ עם המטען שלו לפני חודש בתל-אביב, באירוע שהיה יכול להיות אסון, מבינים שאפקט 7 באוקטובר על הפלסטינים באיו"ש לא הלך לשום מקום.
לעתים נדמה שמרוב תהפוכות והתפתחויות הולך ונדחק מקומה של הזירה העזתית, אולם גם שם ממש לא שקט: אמש פתחו כוחות צה"ל באש לעבר פלסטינים חשודים שצעדו לצפון הרצועה. ההתחממות בזירות הנוספות עשויה להשפיע על כוחות צה"ל שנותרו ברצועה, עד שיתברר אם המאמץ להפריד בין הזירות נושא פירות ואולי יניע הזדמנויות חדשות להגיע להסכם שישיב חטופות וחטופים. נדמה שיש בכך כדי לסכם נאמנה את השנה הביטחונית הסוערת והקשה של ישראל: שום דבר טוב לא מאיים עלינו, אבל הגיע הזמן להפסיק לפחד לאיים בחזרה.
פורסם לראשונה: 00:00, 02.10.24