814 ילדים ונערים מתחת לגיל 18 התייתמו בעקבות הטבח והמלחמה שפרצה בעקבותיו. כך עולה מנתוני עמותת "חמניות" המספקת תמיכה רגשית וחברתית עבור ילדים יתומים בישראל. 23 יתומים איבדו את שני הוריהם, ו-521 מהילדים שהתייתמו בשנה האחרונה הם יתומי כוחות הביטחון. 293 הוגדרו כנפגעי פעולות איבה בעצמם.
2 צפייה בגלריה
 קיבוץ בארי ביום הזיכרון לטבח ה-7.10
 קיבוץ בארי ביום הזיכרון לטבח ה-7.10
קיבוץ בארי אתמול, שנה לטבח
(צילום: הרצל יוסף)
2 צפייה בגלריה
מוטי שמיר ז"ל עם בת זוגו ובנם
מוטי שמיר ז"ל עם בת זוגו ובנם
מוטי שמיר ז"ל עם בת זוגו ובנם, שנותר יתום
(באדיבות המשפחה)
סך הכל להערכת העמותה עומד היום מספר הילדים היתומים בישראל על כ-35,000 יתומים. הדוח השנתי של עמותת "חמניות" יפורסם במלואו בחודש נובמבר במסגרת ציון יום היתום הבינלאומי. "העלייה מורגשת בשטח", אמרו בעמותה. "אנחנו תומכים במאות משפחות וילדים בכל שבוע".
לדברי מייסדת ומנכ"לית העמותה, הדר קס, המענים כיום עבור הילדים היתומים רחוקים מלענות על הצרכים בשטח. "בזמן שהמדינה עודנה נלחמת, חיים בתוכנו מאות יתומים שכבר חיים את היום שאחרי ולא מקבלים את סל המענים הנדרש להם כדי להצליח להשתקם. החוסר מורגש בראש ובראשונה בליווי פסיכולוגי וחברתי איכותי נגיש וארוך טווח שאינו דורש סחבת בירוקרטית כדי להשיגו", תיארה.
"ככל שלמדנו להכיר מקרוב את היתומים והמשפחות, בהתאמה התגלו הכשלים של המדינה בתחומים נוספים", הוסיפה קס. "ברשויות המקומיות לדוגמה, התגלה לנו כי אין כלל רישום רשותי של מספר היתומים בעיר. כשאלו לא נספרים, ואין היודע על קיומם, נותרים היתומים שקופים, לבדם במערכה. הוריהם הנותרים או האפוטרופוסים, בעודם מתמודדים עם השכול והמציאות החדשה שנכפתה עבורם, מוצאים עצמם נלחמים במלחמה בלתי נראית. כל עוד לא תמנה המדינה גורם מתכלל אחד שיראה לנגד עיניו את האיסור – 'כל אלמנה ויתום לא תענון', לא יהיה מי שיזכור את למעלה מ-800 היתומים החדשים בעוד כמה שנים, והם ייאלצו להתמודד עם ההרגשה שהמדינה לא סופרת אותם, לא כמותית ולא מהותית, וזה יהיה כישלון ובכייה לדורות".
פורסם לראשונה: 00:00, 08.10.24