הלוחמים שלא עזבו את עזה ואלו שפועלים כבר שנה רצופה בגזרת לבנון, נערכים לחודשים ארוכים נוספים של פעולה נגד חמאס ומול חיזבאללה, עד להשגת יעדי המלחמה: גדוד 71 מחטיבת השריון 188 הפך לגדוד השריון הסדיר היחיד שהשאיר את טנקיו ולוחמיו להגן על גבול לבנון מאז 7 באוקטובר. סיירת גבעתי, חוד החנית של החטיבה הסגולה שמזוהה יותר מכל עם עזה, הפכה להיות מהיחידות הבודדות שנלחמות ברצף נגד חמאס מאז פרוץ המלחמה, גם לאחר שצה"ל הסיט כוחות בחודש האחרון מפיקוד הדרום לפיקוד הצפון.
בשתי יחידות הקצה משוכנעים שרק המשך הפעולות הקרקעיות בשתי הזירות יכריע את האויב ויוביל לעמידה ביעדי המלחמה. "חשוב שנפעל על הקרקע ולא רק מהאוויר, נמשיך הכי חזק בהתקפה", אמר אתמול ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" סמג"ד 71, רב-סרן ניר ארזי, "אנחנו עם זחלים בשטח, והגענו עם הטנקים שלנו עד לקווי ההתקפה הקדמיים ביותר בדרום לבנון. דרסנו אויב, השמדנו תשתיות טרור, איתרנו פירים ומנהרות. מאיפה שאנחנו נמצאים עכשיו אין יותר ירי רקטות או נ"ט על יישובי הגליל, כי זה התפקיד שלנו".
2 צפייה בגלריה
yk14105238
yk14105238
כוחות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
רס"ן ארזי מדווח על מעט ניסיונות של פעילי חיזבאללה שנותרו במרחב לירות קורנטים על הטנקים שלו – ללא הצלחה. "התאמנו והשתפרנו ולמדנו פה המון משנה של חיכוך בהגנה עם האויב, ודווקא בחודשים האלה ירו על הטנקים שלנו הרבה יותר נ"ט, עשרות פעמים מאשר בתוך לבנון", סיפר, "אנחנו חזקים עכשיו בשטח הלבנוני בגלל כל המכות המקדימות והממושכות שהנחתנו על חיזבאללה. כבר בשעות הראשונות שלנו כאן, זיהינו עם הטנקים שלושה מחבלים מנסים לברוח, וסגרנו עליהם מעגל עם חיל האוויר שחיסל אותם".
לדבריו, "כל הקצינים פה מיומנים ומנוסים בהפעלת אש מהאוויר וצברו שיח מקצועי, חד וישיר עם טייסי מסוקי הקרב. כל הטנקים כשירים למשימות, חלקנו ישנים בכלים ואחרים בשטח עצמו. אנחנו עובדים ביעילות להשמדת חיזבאללה ולא נצא מפה עד שנעמוד במשימה שלנו להחזיר בבטחה את התושבים הביתה. ציפינו ליותר חיכוך עם האויב, אבל אנחנו לא מזלזלים בו לרגע ודרוכים להיפוך קערה בכל רגע. מצאנו משגרי טילים מכוונים לבתים בקיבוצים ולחדר האוכל שבו אכלנו בשבועות האחרונים. הכל השמדנו. נדאג שהאיום הזה לא יחזור הנה ביום שאחרי, הלוחמים שלנו הם כמו אריות שזינקו מהכלוב אחרי חודשים ארוכים של קרב הגנה".

"כל עוד החטופים לא חזרו - לא שואלים שאלות"

מאות קילומטרים משם חש דברים דומים גם קצין האג"ם של סיירת גבעתי, רב-סרן נדב סרלין, שיצא מרפיח בימים האחרונים ונערך עם יחידתו למשימות הבאות בתוך עזה מול חמאס המתחדש. את המלחמה הוא החל בכלל כקצין במילואים בסיירת הסדירה, אך השתכנע במהלכה לחתום קבע. "כל עוד החטופים לא חזרו וחמאס עדיין לא הוכרע סופית, החיילים לא שואלים שאלות ורק רעבים לקבל עוד משימות ולהביא עוד הישגים, כמו המנהרות הרבות שאיתרנו ליד ציר פילדלפי בשבועות האחרונים והאמל"ח הרב שהשמדנו ברפיח", אמר. "ברור שיש עוד אויב להכות בו בעזה ונוכל לכך. בסבב האחרון נפלו לנו שני חיילים, והמוטיבציה בשיא אצל כולם. אין שאלות בכלל. סגרתי 58 ימים ברצף בחאן-יונס, והיום אנחנו במקום אחר – יודעים לרענן את הלוחמים, אבל הם לרגע לא איבדו קשר עין עם המשימות והיעדים. הרוח שלהם בשמיים".
2 צפייה בגלריה
yk14105227
yk14105227
כניסת הכוחות לצפון רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
בצבא מעריכים ומקווים שהמעבר של זירת הלחימה העיקרית ללבנון יביא לשינוי מגמה אסטרטגי במצבה הביטחוני של ישראל, עם ניתוק הזירות בין חיזבאללה לחמאס ותחילת סופו של מצב הלחימה הממושך. גם שיקום ההרתעה הישראלית באזור היה במוקד החיסולים וגל התקיפות העצום של יעדי ובכירי חיזבאללה, כנקודת מפנה אזורית וחיובית לטובת ישראל. מערכת הביטחון השכילה לשמר את זירות הפנים ואיו"ש מבלי שיוכנסו גם לקלחת, והתקווה במטה הכללי היא שניתן יהיה להשלים את המשימה בצפון תוך שבועות אחדים – ולקרב את ההבקעה גם בעזה.
בצמרת צה"ל יש מי שראה אתמול כהישג את העובדה שהצבא הצליח להפעיל קרקעית בשטח האויב, לפעולות מוגבלות אמנם, מספר אוגדות: 162 שחזרה לפעול נגד יעדי חמאס בצפון הרצועה לצד האוגדות שפועלות ליד הגבול בדרום ללבנון. אמש, בהתאם להערכת המצב, הודיע דובר צה"ל כי גם מנרה, יפתח ומלכיה מוכרזים כשטח צבאי סגור.
גם אם תהיה הסדרה בצפון או בדרום, מעריכים בצה"ל, לא יהיה מנוס בשנה הקרובה לפחות מהמשך הפשיטות הקרקעיות נגד חמאס ברצועה – בטח בשעה שהדרג המדיני לא פועל להשגת שלטון אחר על שני מיליון העזתים. בצפון לא יהיה מנוס מאכיפה בכוח של כל הפרת אש עתידית של הפסקת אש שתושג, בין אם בהסדר דו-צדדי ובין אם בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם.
פורסם לראשונה: 00:00, 07.10.24